956 : Tertunai Sudah Tanggungjawab (Episod 7) - Nak Buat Apa Dengan Lebihan Bayaran Itu?

Peringatan Mesra : Jangan kita lupa untuk menunaikan tanggungjawab kita yang satu ni, tanggungjawab kepada negara. Jika gagal melaksanakan tanggungjawab ini, maka kita akan dilabel sebagai pengkhianat negara, begitulah kata-kata mantan Perdana Menteri Malaysia yang kita sayangi suatu ketika dahulu (sekarang dah tak sayang dah). Tanggungjawab yang dimaksudkan itu adalah tanggungjawab mengisytihar dah membayar cukai pendapatan.

gambar hiasan

Aku telah menunaikan tanggungjawab ini pada 13 Mac 2021 yang lepas. Tak sanggup rasanya dilabel sebagai pengkhianat negara. Pada tahun ini, jumlah pelepasan yang aku tuntut agak lumayan banyak nye. Berbanding tahun lepas, tahun ini aku dapat menuntut pelepasan untuk gaya hidup, di mana pada tahun lepas aku mula melanggan perkhidmatan jalur lebar untuk kegunaan peribadi. Agak lumayan jugaklah tuntutan itu. Yang lain-lain adalah tuntutan biasa sahaja.

Setelah dihitung semuanya, terdapat sedikit lebihan bayaran tahun taksiran 2020. Semuanya sudah selesai dan hanya menunggu pihak LHDM mem'bank-in'kan wang tersebut.

Setelah difikir-fikir apakah yang akan aku lakukan dengan lebihan wang itu, aku putuskan untuk simpan sahaja untuk kegunaan hari tua untuk mencapai wawasan aku 'Retire@50'.


You Might Also Like

22 comments

  1. Alhamdulillah. kakak pun dah tunaikan kewajipan itu.
    Bagusnya, ada wawasan begitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kak... akak bukan pengkhianat negara...

      Delete
  2. abam kie pun dah bayar seminggu lepas. harap dpt refund tu sblom puasa ni...Aamiin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah abe kie.. abe bukan pengkhianat negara

      Delete
  3. Tahniah! Antara insan yang membangunkan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. demi negara yang tercinta
      ku curahkan bakti penuh setia...

      Delete
  4. Bagus menyimpan untuk masa depan.
    Sekarang ramai orang buat pelaburan emas

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak pencen awal kak, kene la menyimpan untuk hari tua. hehehe

      Delete
  5. done juga ! hehehe lagi tak buat lagi tu kawan2 office bising haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah, kalau kawan2 tak bising rasanya tak buat lagi la tu...

      Delete
    2. hahaha... tahun depan saya pon nak bising2 gak

      Delete
  6. Replies
    1. alhamdulillah, dah dapat pon duit lebihan tuh...

      Delete
  7. dh nk masuk ramadhan ni bro., lebihan tu leh byr zakat fitrah je., hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betukl juga tuh... lebihkan amalan di bulan ramadhan

      Delete
  8. alhamdulillah... tahniah afeez... kakmim dh habis pun buat shopping bj raya... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... saya tahu ni xde baju raya. recycle yg lama2 punya jer

      Delete
  9. Alhamdulillah..tanggungjawab dilaksanakan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, dah dapat pon lebihan itu...

      Delete