... dan aku menulis untuk diri sendiri
Hari minggu yang lepas,  tatkala aku sendirian keseorangan dan kebosanan di rumah,  aku pon bercadang la untuk menyediakan juadah untuk makan tengahari aku hari itu.  Masalahnya,  apa pon tiada di rumah,  cuma ada bawang,  bawang putih,  kentang dan ikan bilis. Nak kuar beli barang dapur pon malas ketika itu,  ditambah pula tahap kesihatan aku yang tak berapa nak elok.

Menggunakan bahan-bahan yang ada itu,  aku pon terpikir nak wat jemput-jemput kentang sahaja.  Maka bermula la misi aku membuat jemput-jemput itu.  Memula,  aku google lah resepi nak membuat jemput-jemput.  Nampaknya macam mudah je,  cume campak-campak sahaja,  pastu gaulkan sampai sebati.  Aku hanya menggunakan bawang,  kentang,  tepung gandum dan air.  Kemudian aku campakkan sedikit ikan bilis,  garam dan serbuk lada hitam,  gaulkan sampai sebati.

Adunan jemput-jemput kentang sedia untuk dijemput ke dalam kuali

Kemudian,  jemput-jemputkan adunan tadi ke dalam kuali dengan minyak yang telah panas dan gorengkan sahaja sampai kekuningan.

Jemput-jemput yang sedang digoreng

Bila sudah kekuningan dan rasa-rasanya dah masak,  ambil dan toskan lebihan minyaknya. Kemudian hidangkan.


Seperti biasa, presentation mesti kene A+, baru lah nampak 
menyelerakan walaupon tak berapa sedap rasanya.

Violla... Siap dah jemput-jemput kentang bersama bawang dan ikan bilis,  bila makan dicicah bersama sos cili. Rasanya tidak mengecewakan. Jemput tengok semua...

  • 0 Comments
Beberapa minggu yang lepas, aku bersama seorang sahabat telah ke D'Pulze Shopping Complex, Cyberjaya. Tujuan utama aku ke sana adalah untuk membeli bidet tandas untuk menggantikan bidet tandas rumah aku yang telah rosak. Sebelum kami singgah di ACE Hardware itu, kami pergi makan dahulu kemudian sekadar window shopping sahaja di sana.

Kemudian sahabat telah mengajak aku mampir di sebuah kedai menjual alat-alat permainan dan figura-figura aksi. Sekadar window shopping sahaja katanya dan akhirnya aku terbeli benda alah ni pada harga RM160.00. Ermmm...

Ban Dai Star Wars AT-AT

Pada minggu lepas, disebabkan aku mendapat Cuti Sakit selama seminggu kerana tuuttt.... aku pon cuba untuk assemble benda ni. Mula-mula lihat memang payah dan memerlukan ketelitian. Komponen-komponen yang perlu dipasang juga agak banyak dan ada yang sangat kecil sehingga nak pegang dengan tangan aku ni pon tak boleh. Terfikir juga la, ape la fungsi komponen-komponen yang kecil-kecil tu. Pemasang perlu berpandukan manual yang diberi, makanya kalau tak pandai nak baca manual tu, nescaya tak jadi figura ko tu.

Untuk hari pertama aku memasangnya, aku berjaya memasang kepala dan empat batang kakinya sahaja.

Hari pertama berjaya pasang kepala ni. Kalau nak tahu, dalam kepala ni siap
ada 2 figura Stormtroppers tengah duduk drive AT-AT ni.

 Siap... empat batang kaki AT-AT ni. Susah gak nak pasang pasal 
ada komponen yang kecil giler

Hari kedua aku memasangnya, aku berjaya memasangkan badannya seterusnya aku assemble semuanya dan jadilah figura AT-AT itu.

Siap... badan AT-AT

Siap pasang semuanya. Ini lah rupa AT-AT tu

Walaupon aku telah berjaya pasang AT-AT ni, masih ada komponen yang terlebih. Tak tahu dah kat mana nak letak, rasanya aku dah ikut manual betul-betul. Kita husnuzon je lah, mungkin itu spare-part dia kot.

Kepada yang bukan peminat siri Star Wars, AT-AT itu adalah binatang ini. 

AT-AT sedang berjuang. Sumber : Google

Nak tahu lebih lanjut mengenai AT-AT boleh Google sahaja ye. Mak tak kuasa nak explain lebih-lebih...

  • 2 Comments

Search This Blog

About Me

My photo
afeezz
Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
'afeezz tu memang cukup indah untuk dicintai tapi cukup susah untuk dimiliki' - anonymous 2010
View my complete profile

Total Pageviews (since July 2008)

Follow Me

  • instagram
  • facebook
  • Twitter

My Followers (Thank You)

Blog Lists

  • Blog Begins At Forty
    September 5, 2026
    51 minutes ago
  • Bola Katok
    Widget Followers Blogger buat hal.
    3 hours ago
  • AMMI
    Makan Nasi Toyu
    5 hours ago
  • KomenSen
    KANTOI BERSALAH.
    10 hours ago
  • Blog Sihatimerahjambu
    Moncha Plushie Kenangan Coffee Kiyowo
    13 hours ago
  • AMIE'S LITTLE KITCHEN
    Buah Perah & Sup Ceker
    1 day ago
  • Monolog Kakmim
    Acah-Acah Pelancong
    1 day ago
  • Travel My Way
    Blog Bermasalah Di Awal Bulan September
    1 day ago
  • BLOG RABIA ADAWIYAH
    Shopping sayur buah
    1 day ago
  • ABAM KIE : Man of The House
    MARA: Peluang Sudah Tersedia, Tinggal Mahu Rebut atau Tidak
    1 day ago
  • Syazni Rahim Blog
    Adam di Arena Oktathlon MSSNS
    2 days ago
  • CikCappuccinoLatte
    Lunch | Nasi Putih & Sambal Udang
    1 week ago
  • PESONA ETUZA
    Syukur Alhamdulillah For Everything.
    2 weeks ago
  • Warisan Petani
    Buah Rambai
    2 weeks ago
  • cikguzim
    Kos join event running 10km, Half dan Full Marathon bukan kaleng2
    3 weeks ago
  • ixa-rism
    Two Hundred
    1 month ago
  • fairus.com
    Pelanduk Putih: Simbol Penubuhan Kerajaan dalam Tradisi Kesusasteraan Melayu
    1 month ago
  • MRS.A my blog my stori
    Sambung Belajar Di Kolej Komuniti Jelebu
    1 month ago
  • Aiman Abdullah
    Cara Mendaftar Sebagai Seller Shopee
    8 months ago
  • 🌷Rasyidasheresimpleblog🌷
    Tutorial remove background! di GOOGLE_ FREE ONLINE_
    8 months ago
  • As Samsudin
    Pelari Misteri vs Turtle Runner
    2 years ago
Show 10 Show All

Blog Archive

  • ►  2026 (16)
    • ►  September (1)
    • ►  August (5)
    • ►  July (2)
    • ►  June (1)
    • ►  May (3)
    • ►  April (3)
    • ►  January (1)
  • ►  2025 (15)
    • ►  July (4)
    • ►  June (3)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
  • ►  2024 (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2023 (2)
    • ►  December (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2022 (3)
    • ►  December (1)
    • ►  June (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2021 (77)
    • ►  December (7)
    • ►  November (8)
    • ►  October (7)
    • ►  September (8)
    • ►  August (6)
    • ►  July (7)
    • ►  June (5)
    • ►  May (8)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (5)
    • ►  January (4)
  • ►  2020 (40)
    • ►  December (5)
    • ►  November (3)
    • ►  October (5)
    • ►  September (4)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (1)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
    • ►  March (3)
    • ►  February (3)
    • ►  January (2)
  • ▼  2019 (36)
    • ►  December (3)
    • ►  November (3)
    • ►  October (4)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (1)
    • ►  June (4)
    • ►  May (4)
    • ▼  April (2)
      • 878 : Masak Sendiri Makan Sendiri (Episod 10)
      • 877 : Ban Dai Star Wars AT-AT
    • ►  March (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2018 (28)
    • ►  December (4)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (2)
    • ►  May (3)
    • ►  April (1)
    • ►  March (1)
    • ►  February (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2017 (29)
    • ►  December (1)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (2)
    • ►  June (2)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (4)
    • ►  February (4)
    • ►  January (1)
  • ►  2016 (37)
    • ►  December (2)
    • ►  November (3)
    • ►  October (2)
    • ►  September (1)
    • ►  August (4)
    • ►  July (3)
    • ►  June (3)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (5)
    • ►  February (4)
    • ►  January (3)
  • ►  2015 (50)
    • ►  December (6)
    • ►  November (5)
    • ►  October (3)
    • ►  September (6)
    • ►  August (4)
    • ►  July (4)
    • ►  June (4)
    • ►  May (3)
    • ►  April (4)
    • ►  March (2)
    • ►  February (6)
    • ►  January (3)
  • ►  2014 (50)
    • ►  December (3)
    • ►  November (4)
    • ►  October (6)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (4)
    • ►  June (6)
    • ►  May (4)
    • ►  April (1)
    • ►  March (4)
    • ►  February (5)
    • ►  January (5)
  • ►  2013 (106)
    • ►  December (6)
    • ►  November (7)
    • ►  October (6)
    • ►  September (10)
    • ►  August (8)
    • ►  July (10)
    • ►  June (9)
    • ►  May (10)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (10)
    • ►  January (10)
  • ►  2012 (117)
    • ►  December (12)
    • ►  November (10)
    • ►  October (10)
    • ►  September (9)
    • ►  August (9)
    • ►  July (11)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (9)
    • ►  January (10)
  • ►  2011 (124)
    • ►  December (13)
    • ►  November (10)
    • ►  October (8)
    • ►  September (9)
    • ►  August (12)
    • ►  July (10)
    • ►  June (11)
    • ►  May (12)
    • ►  April (10)
    • ►  March (12)
    • ►  February (7)
    • ►  January (10)
  • ►  2010 (132)
    • ►  December (11)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (11)
    • ►  August (13)
    • ►  July (14)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (15)
    • ►  March (9)
    • ►  February (11)
    • ►  January (9)
  • ►  2009 (146)
    • ►  December (9)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (14)
    • ►  August (18)
    • ►  July (19)
    • ►  June (16)
    • ►  May (9)
    • ►  April (13)
    • ►  March (7)
    • ►  February (13)
    • ►  January (6)
  • ►  2008 (45)
    • ►  December (2)
    • ►  November (7)
    • ►  October (7)
    • ►  September (12)
    • ►  August (9)
    • ►  July (8)

My Travel Story - To Infinity and Beyond

  • 2008 : United Kingdom (1)
  • 2011 : Indonesia - Medan (8)
  • 2013 : Indonesia - Bandung (6)
  • 2014 : Singapura (2)
  • 2015 : Kemboja - Siem Reap (6)
  • 2016 : Thailand - Krabi (5)
  • 2017 : Jepun - Tokyo (10)
  • 2019 : Korea Selatan - Seoul (10)
  • 2022 : Thailand - Krabi (4)
  • 2025 : Armenia - Lori Region (3)
  • 2025 : Georgia - Tbilisi (9)

My Travel Story - Malaysia

  • 2009 : Pulau Pinang (1)
  • 2011 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2011 : Sabah - Kota Kinabalu (6)
  • 2012 : Road Trip 1.0 (3)
  • 2012 : Sarawak - Kuching (6)
  • 2013 : Road Trip 2.0 (3)
  • 2014 : Pulau Pinang (2)
  • 2015 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2018 : Pahang - Cherating (3)
  • 2020 : Pahang - Cameron Highlands (2)
  • 2020 : Perak - Pulau Pangkor (3)
  • 2023 : Kedah - Pulau Langkawi (2)

Top 5 Weekly Popular Posts

  • 1053 : Catatan Perjalanan - Tbilisi, Georgia (Episod 8) : The Chronicle of Georgia dan Mtskheta the Old Capital
     ... Episod sebelumnya ( Episod Akhir ) First of all, sebelum aku sambung cerita aku, aku ingin mengucapkan ucapan,  S elamat Menyambut Hari...
  • 210 : Happy Birthday To Me
    25.02.2010, Selamat Hari Lahir buat aku. Tahun ni aku rasa, 25 Februari amat meriah. Tak pernah aku rasa perasaan gembira macam ni setiap ka...
  • Posting No. 190 : AlKisah Seorang Boss Yang Bongok
    Hari isnin lepas aku cuti. Sekadar cuti rehat, takde ke mana pon. Walaupun aku sedang bercuti, aku masih tahu ape yang berlaku kat opis. Aku...
  • 219 : Mari Berhibur
    Kali ini saya akan menghiburkan pengunjung blog saya ini dengan sebuah lagu berbahasa Korea berjudul Because I'm A Girl nyanyian Kiss. L...
  • Posting No. 191 : Entry Terakhir Tahun 2009
    Semalam aku pergi menonton wayang cerita Avatar. Ntah macam mana ntah aku bole tau ade cerita ni kat panggung pon aku tak sure. Tak pernah p...

Labels

  • Hanya Nak Cerita (302)
  • Jalan-Jalan (145)
  • Makan-Makan (91)
  • Cuti - Cuti Malaysia (83)
  • Ucapan Dari Hati (80)
  • Hiburan (79)
  • Saje Nak Tayang (73)
  • Cuti - Cuti Luar Negara (50)
  • Gambar (46)
  • Masak Sendiri Makan Sendiri (36)
  • Sukan (30)
  • Kerja (26)
  • Luahan Perasaan (24)
  • Kerinduan (21)
  • Takde Idea Nak Menulis (18)
  • Wordless Wednesday (12)
  • Famili (10)
  • Pengetahuan Bersama (8)
  • Throwback Thursday (5)
  • GiveAway (3)
  • Orang Berbudi Kita Berbahasa (2)

Mereka Yang Rajin Memberi Komen

instagram

Template Created By : ThemeXpose . All Rights Reserved.

Back to top