... dan aku menulis untuk diri sendiri
Assalamualaikum

Pejam celik peljam celik kite dah masuk ke minggu terakhir bulan Ramadhan tahun ni. Kalau takde aral melintang di mana-mana, masyarakat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Aidilfitiri pada hari Rabu minggu depan, InsyaAllah. Best nyer, tak sabar nak tunggu raya. Tapi bukannya aku nak raya sangat, aku cuma nak cuti jer, cuti panjang. Nikmat...

Persiapan raya aku sekeluarga takde pon. Hidup sebatang kara ni, takde maknanya nak raya sangat. Masing-masing dah berkeluarga, masing-masing wat persiapan sendiri untuk keluarga. Walau bagaimanapun, setelah sekian lamanya aku tak beli baju raya, tahun ni aku amik gak la baju raya sepasang.

Baju Raya, done. (gambar dari facebook) 

Baju Raya, done. Sebelum bulan puasa start lagi, aku ade terjumpa satu baju raya yang menarik perhatian aku kat Alamanda. Memandangkan puasa pon belum, dan melihatkan harganya yang akan menjadi baju termahal pernah aku beli, aku pendam dulu. Mane tau masa bulan puasa nanti ade diskaon. Tapi harapan tidak menjadi kenyataan, harga still menten, #nanges. Aku amiklah jugak pasal hati dah berkenan. Sib baek masih ade saiz dan tak perlu nak di alter. Melaramlah aku raya tahun ni. Ahakz. 

Kueh Raya, done. (gambar dari google)

Kueh Raya, done. Awal-awal puasa dulu ade la order kueh raya ngan sorang kakak ni di opis. Beli beberapa jenis, tak banyak pon. Tak nak jadi macam tahun-tahun lepas, banyak yang tak habis. Membazir jer. So tahun ni aku amik 5 jenis, semuanya dalam 50 bijik jer. Aku beli, kuih tart nenas, kuih chocolate chips, kuih samprit bunga, rempeyek ngan kerepek pisang. Jadilah tu kan. Minggu lepas, adik aku datang rumah, dia bawak lagi beberapa jenis. Tiba-tiba jadi banyak kuih raya kat rumah. 

Zakat Fitrah, done bayar (gambar dari google)

Zakat Fitrah, done. Zakat fitrah jangan dilupa. Alhamdulillah, aku dah bayar. Tertunai sudah kewajiban yang satu tu. Kadar kat KL Selangor ni cuma RM7 sahaja. Aku bayar kat Kaunter Zakat Selangor jer. Dapat free buah kurma 3 bijik dalam bekas yang comel. 

Jalan TAR, done (gambar dari google)

Jalan TAR, done. Tahun ni terpegi plak Jalan TAR. Pegi tengahari buta saat matahari tegak atas kepala. Ada member ni nak cari kasut, kami pon cari lah dekat Campbell. Dah alang-alang ke sama, kami singgah la Jalan TAR untuk cari songkok. Punyalah ramai manusia petang tuh. Macam tak puasa je semua orang. Hahaha. Setelah jalan dari satu hujung ke satu hujung yang lagi satu, dapatlah aku songkok yang dicari. Terus aku ajak kawan tu balik. Tak larat dah nak jalan lagi. Sampai rumah pengsan...


#SalamSayang

  • 0 Comments
Assalamualaikum

Hari ni dah masuk hari ke tujuh kite berpuasa. Puasa aku masih lagi terpelihara, cuma jumlah pahala puasa yang diterima itu hanya Allah yang mengurniakannya. Semoga puasa aku diterima. Hari pertama puasa yang lepas, pukul 5.00 pagi aku bangun untuk bersahur. Pagi tu aku bersahur sorang-sorang jer makan nasi goreng yang aku beli malam tadi. Makan separuh jer, jadilah untuk mengalas perut. Harap-harap bole sapat ke petang. Hari Isnin tu jugak aku mengambil Cuti Tahunan. Saja jer nak cuti sekadar nak merehatkan diri dari tugas-tugas di pejabat yang ntah sampai bila nak sudah tu. Kemudian, dalam pada cuti tu ingat nak pegi lah buat urusan-urusan aku, macam pi hospital amik ubat aku yang dah kehabisan dan pegi ke bank. 

Tiba-tiba, pada pukul 10.00 pagi, reminder henfon aku berbunyi... alamak, ade appointment plak kat PPUM pukul 11.00 pagi. Tak ingat la plak. Nak tak nak terpaksa gak pergi dengan berat hatinya. Sebelum pergi tu sempat gak aku settlekan masalah bank card aku yang katanya dah disuspendkan. Sib baek dapat settle through phone jer, makanya tak payah le aku ke bank. Kol 11.00 pagi aku sampai kat PPUM. Sib baek parking banyak yang kosong, ramai yang bercuti kot.

Tunggu punya tunggu kol 1.00 petang baru dapat jumpa doktor. Keras aku kat situ menunggu. Pok pek pok pek, nasihat itu dan ini, dalam 15 minit kemudian aku keluar. Disuruhnya pulak aku kat satu klinik lain untuk buat appointment. Ermmm... appointment lagi. Berapa banyak appointment la aku kat PPUM ni. Nak tak nak terpaksa pegi gak, sib baek dekat klinik dia. Appointment aku ngan klinik tu ditetapkan Isnin depan, tapi rasanya macam malas jer nak pegi. Tengok lah camne nanti. Settle jer semua, aku terus balik. Sampai rumah aku sambung tidor.

Petang itu, aku keluar, nak cari juadah berbuka puasa. Tak tahu kat mane nak cari. Aku pergi yang dekat umah aku ni jer, sib baek ada. Beli je lah ala kadar, setakat nak makan sorang je. 

Petang itu, aku berbuka seorang diri. Sedih...


#SalamSayang


  • 0 Comments
Assalamualaikum.

Kalau tak ada aral melintang di mana-mana, kita rakyat Malaysia akan menyambut 1 Ramadhan pada esok hari, bersamaan 6 Jun 2016. Kalau esok dah start Ramadhan, makanya malam ni dah start Tarawikh. Sekejap jer masa berlalu dan kita telah dipertemukan dengan Ramadhan sekali lagi. 


Takde persediaan pon untuk aku menyambut Ramadhan ni. Hidup sebatang kara ni, Ramadhan rasa macam hari-hari biasa jer, kecuali tak bole makan dan minum sepanjang hari, sampai lah waktu berbuka. Untuk bersahur esok pagi pon aku tak tau nak makan ape, ape pon takde kat rumah ni. Ingat sat lagi nak ke NSK, nak cari roti ke ape untuk bekalan sahur nanti. Cukup lah, harap-harapnya untuk alas perut sampai waktu berbuka esok petang. Untuk berbuka esok, carilah kat mane-mane kedai atau param. 

Untuk Ramadhan tahun ni aku harap puasa aku terpelihara. Orang yang badannya dah tak sihat macam aku ni macam-macam bole jadi. Tiga empat tahun yang lalu, masa dalam bulan Ramadhan lah aku dikejarkan ke hospital, nyaris terbatal puasa aku sebab nurse suruh aku makan ubat pada pukul 6.30 petang. Nasib baek tak admitted. Tahun lepas, alhamdulillah, cukup 30 hari walaupon kadang kala terasa berat.

Bulan Ramadhan ni aku akan masuk kerja pukul 7.30 pagi. Apa gila aku pilih nak masuk kol 7.30 pagi tu. Terasa macam orang gila plak nak pi opis pagi-pagi buta. Dah le sekarang ni nak pi opis terasa amatlah malasnya. Rehat tengahari dipendekkan ke 1/2 jam sahaja. Tido je lah time tengahari tu. Balik kol 4.00 petang. Tapi nak menunggukan pukul 4.00 tu, rasa macam berjanggut. Harap dapat bertabah nak tunggu kol 4.00 selama sebulan ni.

Esok sempena Awal Ramadhan aku dah apply cuti. Saja jer amik cuti nak berehat la konon, tapi ade urusan plak yang perlu diuruskan. Takpelah, InsyaAllah, dipermudahkan.

Lastly, Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa kepada semua.


#SalamSayang

  • 1 Comments

Search This Blog

About Me

My photo
afeezz
Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
'afeezz tu memang cukup indah untuk dicintai tapi cukup susah untuk dimiliki' - anonymous 2010
View my complete profile

Total Pageviews (since July 2008)

Follow Me

  • instagram
  • facebook
  • Twitter

My Followers (Thank You)

Blog Lists

  • Blog Begins At Forty
    September 5, 2026
    5 hours ago
  • Bola Katok
    Widget Followers Blogger buat hal.
    7 hours ago
  • AMMI
    Makan Nasi Toyu
    10 hours ago
  • KomenSen
    KANTOI BERSALAH.
    14 hours ago
  • Blog Sihatimerahjambu
    Moncha Plushie Kenangan Coffee Kiyowo
    18 hours ago
  • AMIE'S LITTLE KITCHEN
    Buah Perah & Sup Ceker
    1 day ago
  • Monolog Kakmim
    Acah-Acah Pelancong
    1 day ago
  • Travel My Way
    Blog Bermasalah Di Awal Bulan September
    1 day ago
  • BLOG RABIA ADAWIYAH
    Shopping sayur buah
    1 day ago
  • ABAM KIE : Man of The House
    MARA: Peluang Sudah Tersedia, Tinggal Mahu Rebut atau Tidak
    1 day ago
  • Syazni Rahim Blog
    Adam di Arena Oktathlon MSSNS
    2 days ago
  • CikCappuccinoLatte
    Lunch | Nasi Putih & Sambal Udang
    1 week ago
  • PESONA ETUZA
    Syukur Alhamdulillah For Everything.
    2 weeks ago
  • Warisan Petani
    Buah Rambai
    2 weeks ago
  • cikguzim
    Kos join event running 10km, Half dan Full Marathon bukan kaleng2
    4 weeks ago
  • ixa-rism
    Two Hundred
    1 month ago
  • fairus.com
    Pelanduk Putih: Simbol Penubuhan Kerajaan dalam Tradisi Kesusasteraan Melayu
    1 month ago
  • MRS.A my blog my stori
    Sambung Belajar Di Kolej Komuniti Jelebu
    1 month ago
  • Aiman Abdullah
    Cara Mendaftar Sebagai Seller Shopee
    8 months ago
  • 🌷Rasyidasheresimpleblog🌷
    Tutorial remove background! di GOOGLE_ FREE ONLINE_
    8 months ago
  • As Samsudin
    Pelari Misteri vs Turtle Runner
    2 years ago
Show 10 Show All

Blog Archive

  • ►  2026 (16)
    • ►  September (1)
    • ►  August (5)
    • ►  July (2)
    • ►  June (1)
    • ►  May (3)
    • ►  April (3)
    • ►  January (1)
  • ►  2025 (15)
    • ►  July (4)
    • ►  June (3)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
  • ►  2024 (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2023 (2)
    • ►  December (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2022 (3)
    • ►  December (1)
    • ►  June (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2021 (77)
    • ►  December (7)
    • ►  November (8)
    • ►  October (7)
    • ►  September (8)
    • ►  August (6)
    • ►  July (7)
    • ►  June (5)
    • ►  May (8)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (5)
    • ►  January (4)
  • ►  2020 (40)
    • ►  December (5)
    • ►  November (3)
    • ►  October (5)
    • ►  September (4)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (1)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
    • ►  March (3)
    • ►  February (3)
    • ►  January (2)
  • ►  2019 (36)
    • ►  December (3)
    • ►  November (3)
    • ►  October (4)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (1)
    • ►  June (4)
    • ►  May (4)
    • ►  April (2)
    • ►  March (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2018 (28)
    • ►  December (4)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (2)
    • ►  May (3)
    • ►  April (1)
    • ►  March (1)
    • ►  February (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2017 (29)
    • ►  December (1)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (2)
    • ►  June (2)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (4)
    • ►  February (4)
    • ►  January (1)
  • ▼  2016 (37)
    • ►  December (2)
    • ►  November (3)
    • ►  October (2)
    • ►  September (1)
    • ►  August (4)
    • ►  July (3)
    • ▼  June (3)
      • 793 : Minggu Terakhir Ramadhan 1437
      • 792 : Tujuh Hari Di Bulan Ramadhan
      • 791 : Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan 1437 (Episod 7)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (5)
    • ►  February (4)
    • ►  January (3)
  • ►  2015 (50)
    • ►  December (6)
    • ►  November (5)
    • ►  October (3)
    • ►  September (6)
    • ►  August (4)
    • ►  July (4)
    • ►  June (4)
    • ►  May (3)
    • ►  April (4)
    • ►  March (2)
    • ►  February (6)
    • ►  January (3)
  • ►  2014 (50)
    • ►  December (3)
    • ►  November (4)
    • ►  October (6)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (4)
    • ►  June (6)
    • ►  May (4)
    • ►  April (1)
    • ►  March (4)
    • ►  February (5)
    • ►  January (5)
  • ►  2013 (106)
    • ►  December (6)
    • ►  November (7)
    • ►  October (6)
    • ►  September (10)
    • ►  August (8)
    • ►  July (10)
    • ►  June (9)
    • ►  May (10)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (10)
    • ►  January (10)
  • ►  2012 (117)
    • ►  December (12)
    • ►  November (10)
    • ►  October (10)
    • ►  September (9)
    • ►  August (9)
    • ►  July (11)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (9)
    • ►  January (10)
  • ►  2011 (124)
    • ►  December (13)
    • ►  November (10)
    • ►  October (8)
    • ►  September (9)
    • ►  August (12)
    • ►  July (10)
    • ►  June (11)
    • ►  May (12)
    • ►  April (10)
    • ►  March (12)
    • ►  February (7)
    • ►  January (10)
  • ►  2010 (132)
    • ►  December (11)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (11)
    • ►  August (13)
    • ►  July (14)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (15)
    • ►  March (9)
    • ►  February (11)
    • ►  January (9)
  • ►  2009 (146)
    • ►  December (9)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (14)
    • ►  August (18)
    • ►  July (19)
    • ►  June (16)
    • ►  May (9)
    • ►  April (13)
    • ►  March (7)
    • ►  February (13)
    • ►  January (6)
  • ►  2008 (45)
    • ►  December (2)
    • ►  November (7)
    • ►  October (7)
    • ►  September (12)
    • ►  August (9)
    • ►  July (8)

My Travel Story - To Infinity and Beyond

  • 2008 : United Kingdom (1)
  • 2011 : Indonesia - Medan (8)
  • 2013 : Indonesia - Bandung (6)
  • 2014 : Singapura (2)
  • 2015 : Kemboja - Siem Reap (6)
  • 2016 : Thailand - Krabi (5)
  • 2017 : Jepun - Tokyo (10)
  • 2019 : Korea Selatan - Seoul (10)
  • 2022 : Thailand - Krabi (4)
  • 2025 : Armenia - Lori Region (3)
  • 2025 : Georgia - Tbilisi (9)

My Travel Story - Malaysia

  • 2009 : Pulau Pinang (1)
  • 2011 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2011 : Sabah - Kota Kinabalu (6)
  • 2012 : Road Trip 1.0 (3)
  • 2012 : Sarawak - Kuching (6)
  • 2013 : Road Trip 2.0 (3)
  • 2014 : Pulau Pinang (2)
  • 2015 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2018 : Pahang - Cherating (3)
  • 2020 : Pahang - Cameron Highlands (2)
  • 2020 : Perak - Pulau Pangkor (3)
  • 2023 : Kedah - Pulau Langkawi (2)

Top 5 Weekly Popular Posts

  • 1053 : Catatan Perjalanan - Tbilisi, Georgia (Episod 8) : The Chronicle of Georgia dan Mtskheta the Old Capital
     ... Episod sebelumnya ( Episod Akhir ) First of all, sebelum aku sambung cerita aku, aku ingin mengucapkan ucapan,  S elamat Menyambut Hari...
  • 210 : Happy Birthday To Me
    25.02.2010, Selamat Hari Lahir buat aku. Tahun ni aku rasa, 25 Februari amat meriah. Tak pernah aku rasa perasaan gembira macam ni setiap ka...
  • Posting No. 190 : AlKisah Seorang Boss Yang Bongok
    Hari isnin lepas aku cuti. Sekadar cuti rehat, takde ke mana pon. Walaupun aku sedang bercuti, aku masih tahu ape yang berlaku kat opis. Aku...
  • 219 : Mari Berhibur
    Kali ini saya akan menghiburkan pengunjung blog saya ini dengan sebuah lagu berbahasa Korea berjudul Because I'm A Girl nyanyian Kiss. L...
  • Posting No. 191 : Entry Terakhir Tahun 2009
    Semalam aku pergi menonton wayang cerita Avatar. Ntah macam mana ntah aku bole tau ade cerita ni kat panggung pon aku tak sure. Tak pernah p...

Labels

  • Hanya Nak Cerita (302)
  • Jalan-Jalan (145)
  • Makan-Makan (91)
  • Cuti - Cuti Malaysia (83)
  • Ucapan Dari Hati (80)
  • Hiburan (79)
  • Saje Nak Tayang (73)
  • Cuti - Cuti Luar Negara (50)
  • Gambar (46)
  • Masak Sendiri Makan Sendiri (36)
  • Sukan (30)
  • Kerja (26)
  • Luahan Perasaan (24)
  • Kerinduan (21)
  • Takde Idea Nak Menulis (18)
  • Wordless Wednesday (12)
  • Famili (10)
  • Pengetahuan Bersama (8)
  • Throwback Thursday (5)
  • GiveAway (3)
  • Orang Berbudi Kita Berbahasa (2)

Mereka Yang Rajin Memberi Komen

instagram

Template Created By : ThemeXpose . All Rights Reserved.

Back to top