1000 : Bila Lampu Brek Menyala Tak Padam-Padam

Korang pernah ada pengalaman tak, bila lampu brek kereta korang termasuk lampu brek ketiga menyala tapi tak mahu padam? Macam ada satu entiti yang tekan brek tak nak lepas-lepas?

Kejadian ini terjadi kepada aku semalam. Tiba-tiba ada seorang rakan sepejabat menegur aku, 'Piz.. kete ko tak tutup lampu ke? Aku nampak lampu belakang menyala. Aku intai-intai takde orang plak'.

Gambar hiasan - bukan kereta tuan punya blog

Aku pon konfius, sebab aku takde pon on kan lampu semasa keluar membeli makan tengahari tadi. Tanpa banyak bicara, aku pon pergi lah check. Memang lampu brek kereta aku tu termasuk lampu brek ketiga menyala macam ada orang memijak brek dari dalam. Aku start enjin, lampu itu masih menyala. Aku tekan-tekan brek beberapa kali, masih begitu juga. Aku pon bawa la pusing-pusing bangunan pejabat aku, tetap macam tu juga.

Takut pulak kalau berlaku litar pitas ke apa. Tak boleh dibiarkan lama, kalau dibiarkan lama takut kong plak bateri nanti. Ada sahabat menghantarkan youtube video pasal masalah ni, katanya masalah switch. Kalau nak tukar kene buka board bawah steering dan tukarkan switchnya. Aku nak tukar sendiri tak pandai, kita hantar kedai aje lah.

Aku mengambil Cuti Separuh Hari Petang dan terus ke bengkel berhampiran rumah aku. Sampai di bengkel pertama, setelah memaklumkan masalah yang dihadapi, segera mekanik itu menonggeng masuk ke bahagian driver seat untuk check brake pad. Kemudian dia menunjukkan sesuatu. Katanya stopper sudah rosak, tetapi mereka tiada stok. Dia memaklumkan lagi, stopper saja rosak, switch masih ok.

Aku ke sebuah lagi bengkel yang berhampiran. Seperti tadi, mekanik segera menonggeng untuk check brake pad dan memaklumkan stopper brek rosak. Dia segera masuk semula ke dalam bengkel dan menunjukkan stopper tersebut. 'RM20 je bang'...

Aku pon OK jer lah, kalau RM200 untuk bende kecik tu mmg terpikir-pikir gak aku...

Ini lah rupenya brake stopper tu. (Gambar Google)

Kat mane letaknya brake stopper tu adalah di brake pedal korang. (Gambar Google)

Untuk mengetahui apa itu dan fungsi brake stopper tu, dan bagaimana ia berfungsi, boleh lah google. aku tak pandai nak terangkan.

So kalau korang mengalami masalah seperti ini, jangan panik.

You Might Also Like

22 comments

  1. Tak panik sbb ammi tak drive. Lesen agung sangat ammi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow... ade lesen agung, senang la boleh pakir kat mane2.. takyah takut kene saman... hahaha

      Delete
  2. Tak pernah kena lagi. Selalu lampu bilik yang berkelip-kelip tapi tak padam-padam.

    ReplyDelete
  3. Pernah jugak mengalamainya...sy tekan break sekuat hatiii...tapi nanti tetiba lampuna on balik..memang kena g bengkel betulkan.hohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini kes lampu brek tak menyala ke? bahaya kalau lampu brek tak menyala, takut orang langgar belakang nanti

      Delete
  4. Ohw..lepas ni kalau berlaku kat kereta DR, maklum la sudah.. tq atas perkongsian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terus jer ke bengkel, tak mahal pon, saya kene RM20 jer untuk bende ciput tuh.. hahaha

      Delete
  5. biar kereta x berhias asalkan ciri2 keselamatan terjaga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. keselamatan paling penting, kalau kemalangan nanti duit melayang, klu nasib tak baik nyawa pon melayang

      Delete
  6. Mula2 dengar RM20 rasa ... Murahnya...

    Lepas tenggok rupa stopper tu rasa.... Mahalnya...!

    Baahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... terpaksalah uncle, dah rosak kan. kalau tak tukar takut bende lain plak yg rosak

      Delete
  7. Legaaa dah selesai kan :) Alhamdulillah!

    ReplyDelete
  8. Kak Amie tahu bawa kereta saja. Alahai... memang teruk betul sebab tak tahu apa-apa pasal kereta. Isi minyak kereta pun boleh dibilang dengan jari hihihiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... saya pon bukan tahu sangat pasal kereta. kalau ada apa2 terjadi masa tu lah baru nak ambil tahu..

      Delete
  9. Risau jugak tu bila kata ada entiti tekan break tak lepas lepas. Mujurlah hanya rosak tang tu je. Kalau kena ganti spare parts mahal kena fikir lama jugak tu kan. Tapi kalau dah rosak nak tak nak kena tukar jugaklah untuk keselamatan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... sekarang ni entiti semua dah advance, main komputer pon dah pandai sekarang. Mujur lah kah rosak benda tu jer. Tu yang bayar jer RM20. Alhamdulillah, so far kereta tu tak pernah buat apa2 masalah besar

      Delete
  10. Alhamdulillah dah settle. Kenapa terjadi macam tu ya,
    Tak pernah alami lagi terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin dah terlalu lama guna, kereta saya tu pon dah guna since 2009. skrg dah 2021, dah 10 tahun lebih. mmg akan ada part yang akan rosak..

      Delete
  11. Syukur alhamdulillah dah selesai..lega terima kasih info

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, nasib baik masalah kecil saje

      Delete