1054 : Rezeki Jangan Ditolak, Musuh Jangan Dicari

 Assalamualaikum

Bila bekerja di sektor awam ni, aktiviti makan free ni memang tidak dapat dipisahkan. Pejabat lain tak tahu lah, tapi di pejabat aku ni pantang ada meeting, mesti ada makan. Kalau meeting pagi, ada sarapan pagi, paling busuk pon dapat 2 jenis kuih serta kopi dan teh. Kalau meeting pagi membawa ke tengahari, akan dapat lunch sekali. Kalau meeting petang selalunya dapat minum petang. 

Sebelum ni aku bertugas di pejabat lain tetapi dalam jabatan yang sama, rezeki makan free ni tak dapat banyak peluang sangat. Kalau ade orang buat aktiviti kat tingkat 8 atau 9, ada lebih, dapat lah. Kalau tak, kite telah air liur sahaja.

Tapi sekarang aku telah bertugas di Pejabat Pengurus, rezeki makan free ni makin bertambah. Mana tidaknya, 2 bilik mesyuarat utama jabatan di tingkat yang sama, makanya rezeki makan free tu sentiasa ada kalau ada orang buat meeting atau aktiviti lain. Alhamdulillah. Dan untuk bulan Ogos ni, rezeki makan free ni paling murah. Ada satu minggu tu, setiap hari dapat makan free. Hehehe...

Ini adalah beberapa gambar yang dapat aku ambil sebelum makanan itu masuk ke perut. Kalau takde tu, maksudnya tak sempat nak amik ye. Kadang-kadang dalam satu-satu masa tu sampai ada 2 meeting, so ada 2 menu makan tengahari. Kami pon bole pilih nak amik yang mana, nak amik kedua-duanya pon bole. 

11 Ogos 2026 (Selasa) - Tak ingat ada meeting atau event apa pagi tu. 
Ni sarapan pagi yang aku ambil, kuih Puteri Ayu dan teh tarik. Ada lagi
satu jenis kuih, tak ingat plak kuih ape.

11 Ogos 2026 (Selasa) - Ini pula hidangan makan tengahari. 
Ada nasi putih, ayam goreng berempah (kot), kentang berlado 
dan vegetarian kurma, buah-buahan dan minuman.

13 Ogos 2026 (Khamis) - Makan tengahari tak ingat mesyuarat apa, 
tapi minggu tu, ada mesyuarat Bahagian Kewangan dengan Pembangunan. 
Menu tengahari itu, ayam goreng, ikan masin masak lemak dengan nenas 
dan ada juga sambal udang (aku tak amik), buah-buahan dan minuman.

13 Ogos 2026 (Khamis) - Petang tu ada birthday celebration 
Pembantu Tadbir (P/O) dari Bahagian Kewangan. Dapat 2 biji kek.
Kek je ada, minum petang sendirian berhad.

14 Ogos 2026 (Jumaat) - Menu tengahari itu, ayam masak kicap, 
sayur goreng jawa dan ikan masin. manisan pudding caramel dan 
minuman. Ni sedap ni, i likee...

18 Ogos 2026 (Selasa) - Hari ini ada Mesyuarat Akreditasi. 
Untuk sarapan pagi diaorang sediakan bihun goreng, sambal kicap, 
telur goreng dan dua jenis kuih bererta teh o.

18 Ogos 2026 (Selasa) - Menu tengahari itu pula ada nasi putih, ayam 
masak black pepper, sayur campur dan ikan dori masak masam manis
buah-buahan dan minuman

Ini menu minum petang pula, dapat pai ayam dan jelly. 
Minuman petang ada disediakan tapi aku malas nak pegi amik.

19 Ogos 2026 (Rabu) - Hari ni ada Mesyuarat Akreditasi hari kedua. 
Menu sarapan pagi dia western and local style dan hot americano 
(kopi o je tu sebenarnya).

Ini menu makan tengahari pula, nasi beriyani, ayam masak merah, 
acar jelatah dan papedom. Ada juga buah-buahan dan minuman.

Ni kek ke brownie?

Sedap kek ni...

27 Ogos 2026 (Khamis) - Ada birthday party, Penolong Setiausaha Pejabat 
kepada TD Pembangunan. Dapat 2 jenis kek. Huntong la dia kan...
Minuman petang tidak disediakan.

Apabila dah banyak sangat makan macam ni, musuhnya adalah peningkatan berat badan dan pertambahan kolesterol dalam badan... hehehe. berhati-hatilah semua ye...


You Might Also Like

0 comments