909 : Catatan Perjalanan Cuti-Cuti Malaysia - Pulau Pangkor, Perak (Episod 2)

Episod sebelumnya (Episod 1)

Hari kedua kami di Pulau Pangkor (29 Februari 2020, Sabtu). Cuaca pagi itu amat baik. Pagi itu kami bersarapan di hotel kediaman kerana penginapan kami datang bersama dengan sarapan pagi. Pada mulanya, agak keliru kami di mana tempat untuk bersarapan kerana pandang kiri dan kanan macam takde jer tempat makan. Nak tanya kat bahagian reception pon takde staf ketika itu. Maka berpeleseranlah kami sebentar di depan hotel itu. Rupa-rupanya, tempat makan terletak di bahagian paling belakang hotel tersebut.

Tatkala kami sampai, telah ramai yang telah turun untuk bersarapan pagi. Sarapan pagi yang disediakan tidaklah mewah tetapi cukup berbaloi dengan apa yang telah dibayar. Menu yang disediakan pagi itu adalah nasi lemak beserta sambal, timun dan telur rebus, mee goreng, roti bakar, cereal, dua jenis kek dan minuman panas serta jus. Aku rasa semuanya  dan jujur aku katakan nasi lemak dan mee goreng dia sedap, kene dengan tekak aku dan dua orang sahabat aku.

Sebelum makan kene tukar koupon makan untuk esok dulu,
kang tak dapat sarapan pagi plak esok

Sarapan pagi di Pangkor Palm Bay Resort. Sedap walaupon simple jer

Aktiviti kami pagi itu adalah Island Hoping. Selepas bersarapan pagi dan bersiap serba sedikit, kami berjalan kaki sahaja menuju ke tempat yang dikatakan, tidak jauh dari hotel kediaman kami. Tempat yang ada signboard 'Karaoke' berhampiran hentian teksi di Pantai Teluk Nipah itu. Tidak susah mencari tempat itu kerana signboard 'Karaoke' itu memang jelas kelihatan dari jauh. Nama syarikat pengendali Island Hoping itu adalah Lie Pang Water Sport. Ada banyak lagi syarikat yang mengendalikan program Island Hoping ni, boleh buat pilihan yang sewajarnya yang cocok dengan kehendak kalian.

Di dalam bot, cuma ada kami bertiga sahaja. Seronok bila tak bercampur
dengan perngunjung lain. Tapi kene bayar lebih lah.

Selepas menunggu seketika tatkala staf Lie Pang itu menyediakan peralatan, kami dibekalkan dengan life jacket, goggle dan sepasang kasut getah. Kami diberi sedikit taklimat keselamatan dan cara-cara penggunaan peralatan tersebut oleh staf yang bertugas sebelum kami dibenarkan untuk naik ke bot yang sudah sedia menunggu. Seperti yang dijanjikan, cuma kami bertiga sahaja di dalam bot yang besar itu. Pada mulanya, kami di bawa singgah di tempat yang mempunyai formasi-formasi batu yang terbentuk secara semula jadi. Antara formasi yang dapat dilihat adalah batu berbentuk ikan paus, penyu, buaya dan kalimah Allah dan beberapa lagi. Tidak lama kami di bawa ke tempat-tempat itu, tak sampai setengah jam pon, tidak turun dari bot cuma lihat dari kejauhan sahaja. Kemudian kami di bawa ke Pulau Giam aktiviti pantai dan snorkling.

Batu berbentuk buaya... nampak tak buaya itu?

Batu berbentuk penyu. Nampak tak?

Batu dengan kalimah Allah. Kalau tak nampak sila pergi check mata

Batu berbentuk ikan paus. Mesti tak nampak kan..

Pada masa kami tiba, pengunjung masih tidak ramai kerana masih awal. Sempat kami memilih port terbaik untuk membentangkan tikar yang dibeli khas untuk aktiviti ini. Selepas itu, kami memulakan aktiviti snorkling. Ikan-ikan di sini agak banyak cuma spesiesnya sama saja macam ikan yang boleh dilihat di Langkawi atau Krabi, banyak ikan yang belang-belang kuning tu jer.

Seronok memberi makan kepada ikan-ikan. Pakej island hoping yang
kami ambil ni datang sekali dengan seplastik roti untuk diberi kepada ikan.
Kalau lapar, boleh jer makan roti tu sebab tengok roti tu yang elok lagi dan fresh.

Ikan-ikan seronok dapat makan. Silap-silap boleh kene gigit tangan tu

Aktiviti air dan snorkling di sini sering terganggu dengan kehadiran bot-bot yang ingin mengambil dan menurunkan pengunjung. Setiap kali bot datang, pengunjung yang berada di dalam air terpaksa ke tepi untuk memberi laluan kepada bot. Di Pulau Giam ini terdapat dua pantai untuk aktiviti air dan snorkling, pantai yang satu lagi agak kurang menarik bagi aku dan airnya agak gelap. Di pantai yang bot mengambil dan menurunkan penumpang itu, pantainya agak cantik dan airnya lebih jernih. Oleh kerana pulau ini tiada jeti, maka bot terpaksa ke pantai untuk mengambil dan menurunkan pengunjung, dan ini mengganggu kebanyakkan pengunjung di sana termasuklah kami. Lagi satu perkara yang kurang best, batu-batu di pulau ini agak tajam dan perlu berhati-hati semasa melakukan aktiviti di dalam air. Walaupon telah berhati-hati, terluka juga beberapa bahagian tangan aku terkena batu yang tajam itu, sehingga sekarang masih kelihatan parutnya.

Bot yang membawa pengunjung

Oleh kerana pengunjung makin ramai dan tidak lagi tertampung oleh pulau itu, kami mengambil keputusan untuk mengakhiri aktiviti kami lebih kurang pukul 11.00 pagi. Bot dipanggil dan kami meninggalkan pulau itu. Kami di bawa pula ke Coral Bay, tapi tak turun pon, sekadar melihat dari jauh. Kata kapten bot, ramai mat salleh kat kat pantai tu. Tapi mostly yang tua-tua lah yang sedang mendugong tepi pantai, nak tengok pon tak selera. Ahaks (ni aku yang cakap). Akhir sekali, bot meluncur laju ke Pantai Teluk Nipah semula. Kami mengakhiri aktiviti pantai kami hari itu dengan bermandian dan bermain air di Pantai Teluk Nipah. Pantainya bersih dan pengunjung juga tidak ramai. Sebelum kami pulang ke hotel kediaman, kami singgah di sebuah gerai untuk minum dan makan hasil jualan gerai tersebut, cekodok.

Bermain air di Pantai Teluk Nipah

Lebih kurang pukul 3.00 petang selepas berehat, kami keluar semula untuk mencari makan tengahari. Kami makan di deretan gerai sepanjang Pantai Teluk Nipah itu sahaja. Menu makan tengahari kami simple cuma, nasi putih bersama tom yam ayam, telur dadar dan kangkung ikan masin beserta minuman. Sedap juga masakan di gerai ni dan harganya juga standard sahaja, tidak murah dan juga tidak terlalu mahal.

Makan tengahari di hari kedua di gerai tepi pantai

Selesai bersantapan kami menuju pula ke Sungai Pinang Kecil Baru ke tempat perniagaan Hasil Laut Pak Su, yang menjual produk-produk hasil laut seperti ikan bilis, satay ikan, sotong dan macam-macam lagi. Oleh kerana kami penyokong kempen Buy Muslim First (#BMF), sebab itulah kami ke sana untuk menyokong perniagaan orang Muslim kita.  Agak jauh dari tempat kami menginap. Jalan menuju ke sana juga agak sempit dan bersimpang siur.

Dalam perjalanan ke sana, sebelum sampai ke Pekan Pangkor, tiba-tiba KAU mengalami sedikit masalah dan bergerak secara tersengguk-sengguk. Dipulas-pulas pedal minyak, masih tidak boleh bergerak laju dan akhirnya terhenti dan mati enjinnya di tepi jalan. Aku cuba hidupkan kembali, tetapi tidak berjaya. Check minyak, kering sudah tangki KAU. Pelik aku camne boleh kering minyak KAU, padahal semalam dah isi RM5.00 yang aku lihat hampir penuh satu tangki. Nak kata tangki bocor, tak ada pulak nampak kesan-kesan minyak masa keluar dari hotel kediaman tadi. Takkan lah ada orang sedut minyak KAU. Pelik aku sekejap. Nak tak nak terpaksalah sahabat aku menolak KAU sehingga ke stesen minyak terhampir yang hanya 1km sahaja jaraknya dari situ.

Sedang dibantu oleh seorang pemuda tempatan, Terima masih bro....

Dalam pada sahabat bersusah payah hendak menolak, datang seorang hamba Allah, seorang penduduk tempatan, memberi bantuan. Dia cuma tanya, 'minyak abis ke?', dan terus mengambil alih tugas sahabat yang sedang menolak itu dan terus menolak KAU dengan lajunya. Aku pon agak cuak bila dia menolak dengan laju, 'aku tau la kau dah biasa dengan jalan ni, tapi aku tak biasa bro...'. Sib baik aku dapat mengawal KAU dengan baik. Tengah-tengah dia menolong aku, sempat lagi dia menolong seorang lagi penunggang motorsikal warga tempatan yang bakulnya hampir terjatuh dari motornya. Mulia sunggah hati kau bro. Sesampai sahaja di stesen minyak, aku mengucapkan terima kasih kepada brother itu dan dia berlalu pergi merempit dengan lajunya dan terus hilang dari pandangan.

Selesai adegan drama itu, kami menuju ke destinasi tujuan kami. Sesampai sahaja di sana, kebetulan Pak Su, tuan punya kedai ada di situ, dan di beri kebenaran kepada kami untuk membuat lawatan sambil belajar ke dalam kilang beliau. Kami di bawa masuk oleh seorang staf Pak Su melihat cara-cara pemprosesan produk-produk makanan hasil laut seperti satay ikan dan sotong. Keadaan kilang bersih dan semua pekerja nampaknya juga menjaga kebersihan masing-masing seperti memakai topeng muka, sarung tangan, penutup kepala dan juga apron. Maka produk-produknya dijamin bersih. InsyaAllah. Kami memborong beberapa produk di situ seperti satay ikan dan sotong dan ikan bilis mata biru. Habis jugaklah beberapa puluh RM di situ.

Perniagaan Hasil Laut Pak Su, Pangkor

Selesai membeli belah di situ, kami menuju ke Pekan Pangkor, sekadar window shopping sahaja tetapi akhirnya kami terbeli t-shirt Pangkor sorang sehelai. Kami pulang ke hotel kediaman selepas itu hanya untuk meletakan barang yang dibeli tadi. Kemudian kami keluar semua menuji ke arah Telok Dalam.

Jalan menuju ke Telok Dalam agak tenang dan tidak banyak kenderaan. Cuma masyarakat tempatan sahaja. Ada sebuah lapangan terbang di sini, tak tak pastilah samada beroperasi atau tidak kerana semasa kami lalu, pintu pagarnya tertutup dan tidak nampak sebarang kelibat manusia di situ.

Permandangan petang di Pantai Telok Dalam

Kami lepak di Pantai Telok Dalam. Tenang sahaja pantai ini takpa sebarang aktiviti pantai, yang ada cuma orang melepak tepi pantai dan sekumpulan monyet. Kemudian kami melalui jalan tidak berturap dan membawa kami ke Coral Beach. Kami lepak pula di Coral Beach. Pantai ini juga agak tenang, walaupon ada pengunjung tetapi ia tetap tenang sesuai kalau nak tengok matahari terbenam.

Permandangan petang di Coral Beach

Panorama Coral Beach

Laju.. laju, buaiku laju. Pohon beringan tegaknya tinggi...
aku nak kawin dengan anak raja...

Kami meninggalkan Coral Beach tatkala matahari sedang terbenam dan menuju ke hotel kediaman kami. Sesampai sahaja di hotel kediaman, ada pula aktiviti memberi makan burung enggang tidak jauh dari situ. Rupa-rupanya memang ada aktiviti tersebut di situ setiap hari pada pukul 6.30 petang. Pengunjung boleh cuba memberi makan berupa buah pisang (tak tau la kalau hari lain dia bagi buah lain) kepada burung-burung enggang liar yang ada di situ dengan pengawasan Atok, tuan punya chalet di situ. Katanya, beliau telah lama memberi makan setiap petang kepada burung-burung enggang tersebut. Tiada bayaran yang dikenakan oleh Atok, cuma pemberian ikhlas sahaja untuk membeli makanan burung. Kalau berminat bolehlah ke Sunset View Chalet, Teluk Nipah.

Hornbill feeding di Sunset View Chalet, Teluk Nipah
Boleh cuba beri makan kepada burung enggang
tanpa bayaran

Malam itu, kami ke deretan gerai makan sepanjang Pantai Teluk Nipah itu. Dalam perjalan pulang petang tadi, ada ternampakm gerai menjual ikan bakar, makanya malam itu kami bercadang untuk makan ikan bakar. Kami mampir di sebuah gerai yang ada menjual ikan bakar. Selepas membuat order, kami turun ke pantai untuk duduk di meja. Makan malam tepi pantai malam ni, nasib baik cuaca baik malam itu. Kami order ikan merah bakar sambal, sotong goreng tepung, tomyam ayam, telur dadar, kailan ikan masin dan minuman.

Makan malam di pantai sambil dihiburkan bunyi deruan
ombak pantai dan angin sepoi-sepoi bahasa

Menu makan malam

Walaupon makanan kat sini sedap, tapi ada beberapa perkara yang membuatkan rasa macam taknak datang makan sini lagi, hahaha. Firstly, makanan sampai lambat pasal diaorang sibuk buat untuk orang yang dah booking dulu. Walaupon orang tu tak sampai lagi, makanan dia dah sedia. Orang yang tunggu ni, terkebil-kebil jer menunggu makanan masing-masing. Maka sejuklah makanan orang itu ditiup bayu laut, tak tau lah kalau dah dihurung lalat sekali. Secondly, stupid asshole smokers still smoke di premis makanan walaupon telah diwartakan tidak boleh merokok di premis menjual makanan. Dan aku lihat, tiada signboard larangan merokok pon di situ. Ini bermakna, pihak PBT tidak menjalankan tugas mereka di pulau yang baru mendapat status Pulau Bebas Cukai ini. Thirdly, harga bapak mahal. Makan tiga orang sampai RM130.00. Mau kene makan dengan pinggan-pinggan sekali baru berbaloi dengannharga yang di bayar..

Selesai makan, kami lepak di Pantai Teluk Nipah.

Ramai orang sepanjang jalan utama ni

Ramai yang beratur di gerai ni, menjual lempeng pisang
mesti sedap, tak sempat rasa pasal dah habis

Kemeriahan malam minggu di Pantai Teluk Nipah

Happening malam minggu kat Teluk Nipah...