863 : Goodbye Maxis, Hello Celcom

Aku tak ingat sejak bila aku menggunakan perkhidmatan telco Maxis. Kalau tak silap perhitungan aku, sejak awal 2000an iaitu semasa aku mula-mula menggunakan telefon bimbit. Dari dahulu sehingga sekarang aku menggunakan pre-paid sahaja memandangkan aku ni bukan jenis yang suka bergayut, malah kalau orang telefon aku pon belum tentu aku nak jawab, huhu. Sebelum itu aku pernah menggunakan post-paid, itu pon atas nama orang lain pasal orang tu ke luar negara dan aku guna sahaja bil beliau. 

Lebih 10 tahun aku menggunakan perkhidmatan dari Maxis

Pada bulan lepas aku berhasrat untuk menukar telco dari Maxis ke Celcom memandangkan perkhidmatan Maxis bagi aku tidak lagi bagus dan merasakan ada telco lain yang menawarkan perkhidmatan yang lebih menguntungkan. Yang penting bagi aku adalah servis internetnya sahaja pasal itu yang banyak aku gunakan. Semasa menggunakan Maxis, aku melanggan setiap minggu dengan kuota 1.5G pada harga RM10. Dan aku rasakan, 1.5G itu terlalu cepat habisnya, kadang-kadang tak sampai tujuh hari dah habis. Kemudian sahabat mencadangkan aku untuk bertukar ke Celcom sahaja.

Cuba Celcom, tengok camne servisnya

Aku dah sahabat kemudiannya ke Alamanda Putrajaya ke kedai Celcom untuk membuat pertukaran. Staf Celcom itu mengatakan bahawa Maxis akan menghubungi aku dalam masa 24 jam selepas permohonan aku itu dihantar ke pihak Maxis. Seperti yang dijanjikan, pihak Maxis telah menelefon aku dan cuba untuk membuat promosi plan-plan yang ada, dan beliau mencadangkan aku untuk mengambil plan post-paid. Aku yang memang tidak berminat dengan plan post-paid terus sahaja mengatakan bahawa aku tidak berminat dan boleh pulak dia tanya kenapa tak berminat. Aku macam dah takda idea nak kelentong apa (atas dasar untuk mengekalkan conversation yang baik). Belum sempat aku berkata apa-apa, pekerja Maxis itu berkata, 'Encik ada masalah nak bayar bil ke?' Aku terus sahaja, 'ya.. ya.. ya..'. Beliau kemudiannya terus memberikan aku internet sebanyak 2G bagi tempoh selama satu bulan.

Sim card baru dari Celcom

Keesokkan harinya, 21 November 2018, aku menerima pesanan ringkas dari Celcom mengatakan bahawa permohonan aku untuk menukar telco tidak diluluskan oleh pihak Maxis. Aku pon terus macam, 'WTF!'. Aku terus sahaja menelefon Maxis untuk mendapatkan penjelasan tetapi panggilan aku tidak berjawab.

Pesanan ringas dari Calcom yang mengatakan 
bahawa permohonan aku tidak diluluskan.

Petang itu aku cuba call semula. Talian berjaya ditembusi dan staf Maxis itu mengatakan permohonan aku tidak diluluskan kerana aku masih mempunyai kontrak dengan Maxis. Aku pon macam 'WTF' sekali lagi. Staf itu mengatakan bahawa aku ada kontrak selama satu bulan kerana menerima tawaran internet percuma selama sebulan yang diberikan semalam. Aku macam tak puas hati je, sebab staf tu gagal memaklumkan pasal kontrak tersebut. Betullah kata orang, Maxis ni banyak putar belit. Kemudian staf itu (yang tak berapa friendly itu) meminta aku untuk call celcom sekali lagi dan meminta pihak celcom untuk menghantarkan permohonan aku sekali lagi, dan staf itu juga telah membatalkan kontrak aku selama sebulan itu. Staf itu juga ada memaklumkan bahawa sebarang baki di dalam akaun perlu dihabiskan dan baki minima yang mesti ada di dalam akaun adalah RM1.00.  

Aku terus menghubungi pihak Celcom dan panggilan aku dijawab pada deringan pertama, itu pon dah buat aku impress. Tahniah Celcom (tak tau la lepas ni camne plak kan). Aku meminta pihak Celcom menghantar permohonan aku sekali lagi dan staf Celcom itu memaklumkan bahawa permohonan aku akan diproses dalam masa 24 jam. Sebelum aku terlupa, aku terus Share-A-Topup dengan sahabat aku sebanyak RM10.00 dan baki yang tinggal dalam akaun aku ketika itu dalam RM4.00 sahaja. 

Keesokkan harinya, 22 November 2018, pada pukul lebih kurang 4.00 petang, aku menerima pesanan ringkas dari Celcom mengatakan bahawa permohonan aku telah diluluskan dan perkhidmatan Maxis aku terhenti serta merta. Oleh yang demikian, goodbye Maxis, hello Celcom.

Permohonan telah diluluskan

Sehingga kini aku tidak mengalami apa-apa masalah dengan servis Celcom. Yang peliknya, data internet aku tak gerak-gerak plak walaupon hari-hari aku on. Ermmm....

You Might Also Like

0 comments