1015 : Masak Sendiri Makan Sendiri (Episod 38) - Siakap Masak Tiga Rasa (Bukan Siakap Kayangan)

Sejak-sejak telah kembali bertugas sepenuhnya di pejabat, dapur rumah aku dah lama tak berasap, kalau ada pon sekadar masak maggi je. Kalau weekdays tu memang malas nak masak, dah balik keje penat rasa badan, kalau boleh nak terus tidor je. Selalunya kalau weekdays tu, aku akan makan kat kedai je lepas balik keje, makan je lah ape yang ada, aku tak memilih tak banyak songeh. Kalau weekend plak, tengok mood, selalunya malas, so samada makan di luar atau order online je.

Gambar Hiasan - Siakap Kayangan


Jumaat lepas aku dan sahabat telah ke Pasar Malam di Putrajaya. Si sahabat nak mencari stok bahan mentah untuk rumahnya, bekalan untuk seminggu katanya. Sedang membelek-belek ikan, terpandang pula ikan siakap. Harga bukan harga golongan kayangan nampaknye dan sesuai untuk rakyat jelata seperti saya. Kami ambillah seekor, sederhana besar dan harganya RM12. Makanya, Sabtu lepas berasap juga dapur aku. Aku dan sahabat bergotong royong memasak untuk makan tengahari.

Plannya, ikan siakap itu kami nak Masak Tiga Rasa. Walaupon bergotong-royong, aku hanya siapkan telur dadar dan minuman sahaja, sahabat yang siapkan Siakap Masak Tiga Rasa itu, tak tahulah dia dapat resepi dari mana. Menu-menu lain adalah Kailan Ikan Masin dan ulam Timun Jepun. 

Siakap Tiga Rasa (Sekadar Siakap Marhaen)

Alhamdulillah, sedap Siakap Tiga Rasa yang sahabat sediakan tu. Memang dah lama tak makan Siakap Tiga Rasa. Terasa rugi pulak beli seekor jer. Tengoklah, Jumaat depan kite tengok ada lagi tak jual siakap ni. Bole buat Siakap Stim Lemon plak.

You Might Also Like

22 comments

  1. Adoi! Siapa edit gambar Lang tu...? huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. tak tau la saper nyer keje. saya jumpe kat google...

      Delete
  2. Siakap masak lemak cili api pun sodap...letak daun kunyit sehelai dua...perghhhh.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan siakap saya suke, masak lemak cili api pon saya suka, kalau siakap masak lemak cili api, lagi lah suke...

      Delete
  3. Sekala-sekala masak sendiri puas hati makan juga kan..hehe

    ReplyDelete
  4. makan siakap sedap kenyang perut senang hati laa.. 😅😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. puas hati, senang hati... lepas tu terus tidor

      Delete
  5. Wah! Nampak sedap tu. Puas hati dpt mkn masakan sendiri. Janji x kena pau rm1K..

    ReplyDelete
    Replies
    1. area saya ni kalau makan kat kedai ikan siakap tu, mahal jugak harganya.. mau 2-3 kali ganda dari kos masak sendiri..

      Delete
  6. Untung penggemar siakap. Masak sendiri lagi puas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan siakap ni kadang2 ade gak yg jual ikut kilo.. kalau jual ekor harganya lagi murah. masak sendiri lagi puas makan

      Delete
  7. Rajin beli siakap ni. JB masih murah 8 ringgit je sekor. Tiap minggu pekena stim (tak letak lemon - letak cuka je)

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM8 seekor tu mmg kira murah lah. kat sini pernah juga nampak orang jual RM8 seekor. Saya jarang beli siakap, kalau teringin jer beli dan masak sendiri. selalunya makan kat kedai jer... hehehe

      Delete
  8. Hebat memasak ..menggoda juga gambar tu hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu sahabat yg masak... menggoda jugak kan. selalu kalau beli di kedai lain rupanye

      Delete
  9. Eloklah dapur berasap. Ada aroma sesekali kat dapur. Nampaknya macam setiap minggu berikan siakap nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... tu lah, lama dah tak berasap dan beraroma dapor ni. kalau ade yg murah lagi nnt bole la beli

      Delete
  10. Ikan siakap ni kalau dapat yang fresh dari laut lagi sedap.
    Yang banyak kat pasaran tu siakap ternak

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam mana nak tau ikan tu ternak atau dari laut wak?

      Delete
  11. Teringin nak makan siakap goreng garing tuang sos cili Thai...waduh waduh enak banget! Kita tiga rasa jugalah tu hihihii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siakap ni ikan fevret saya gak. rasanya tuang sos cili thai pon sedap gak tuh, tp tak pernah mencuba lagi..

      Delete