... dan aku menulis untuk diri sendiri
Di suatu malam yang sepi dan dingin, tiba-tiba aku mengidam nak makan sesuatu. Dah lama benar rasanya  tak memakannya. Hidup sebagai sebatang kara di kota yang penuh pancaroba ini, kalau kau teringinkan sesuatu, kau kenalah berusaha untuk mendapatkannya, samada kau mencarinya, atau kau suruh orang membuatnya, atau kau buat sendiri. Bagi aku, aku memilih option ketiga, aku akan berusaha untuk buat sendiri, uhuks.

Tadaaa..... inilah hasil titik peluh aku, Bubur Jagung.

Bubur Jagung, first time cuba

Tak perlulah aku share resepinya pasal aku yakin ramai lagi rakyat diluar sana yang pakar-pakar memasak yang telah berkongsi resepinya. Aku pon dapatkan resepi dari internet jer. Alhamdulillah, hasilnya tidak menghampakan. Pas ni bole try masak mende lain plak... 

  • 0 Comments
Assalamualaikum

Selamat berpuasa kepada mereka yang tak berpuasa. Alhamdulillah, semalam aku berjaya menempuh hari pertama berpuasa dengan jayanya walaupun kadar pahala yang diterima mungkin tidak seberapa. InsyaAllah segala amal yang aku lakukan semalam diterima dan diberkatiNya.

Hari pertama puasa semalam aku rasa lebih cergas dan segar dari hari pertama berpuasa pada tahun-tahun sebelumnya. Aku berjaya menunaikan fardhu tarawikh berjemaah di masjid berdekatan pada malam pertama kita berpuasa, berjaya buat 8 rakaat sahaja daripada 20 rakaat yang dilakukan di masjid tersebut. Alhamdulillah dan tahniah untuk aku, hehehe...

Keadaan masjid yang dipenuhi jemaah pada malam pertama bertarawikh

Pagi semalam, aku set alarm henfon aku pada pukul 5.00 pagi untuk aku bersahur. 10 minit selepas pukul 5.00 pagi baru aku bangun dengan malasnya. Hanya kurma tiga biji dan segelas air campuran madu menjadi rezeki aku pagi itu. Harap dapat membekalkan tenaga sehingga petang. Selepas azan subuh aku mandi dan bersiap untuk ke pejabat. Bulan puasa ni aku masuk pukul 7.30, ape ke jadahnya aku pilih untuk masuk pagi-pagi buta macam tuh. Selepas solat subuh aku terus bersedia untuk ke pejabat pada pukul 6.10 pagi tatkala masih ramai diluar sana sambung tidor selepas sahur (jeles k...)

Aku sampai ke pejabat lebih kurang pukul 7.15 pagi di mana pintu pejabat masih lagi belum dibuka. Keadaan jalan raya dari Cyberjaya ke Petaling Jaya macam biasa je kalau nak dibandingkan dengan keadaan diluar bulan puasa. Dah mula sesak macam biasa. Kat pejabat macam biasa lah, banyak termenung dari wat keje. Bukannya malas, tapi memang waktu sekarang ni kurang keje nya. Agak bosan gak la. Mengantuk jangan cakap la, pukul 11.00 mata macam tak bole nak tahan dah, tapi takde pon nak melempiaskan nafsu tidor tu. Bertabahlah menunggu pukul 1.30, time rehat tengahari.

Pukul 4.00 terus aku cabut balik tanpa membuang masa. Bulan puasa ni dapat la balik awal. Ingatkan aku awal, tapi ada orang lain yang lagi awal dari aku sampai jalan pon dah start jem, tensi aku sekejap. sampai rumah dalam kol 5.00 petang, terus aku campak segalanya dan baring di atas ranjang bertelanjang. Terlelap gak la sekejap. 

Pukul 5.30 aku dan sahabat keluar untuk mencari juadah berbuka puasa. Kami menuju ke Bazaar Ramadhan Cyberjaya di Lingkaran Cyberpoint Barat, NeoCyber. Bazaar dia takde la besar malah bole dikatakan tidak cukup untuk memenuhi kehendak masyarakat Cyberjaya yang berbilang bangsa dan warganegara. Disebabkan itu, aku hanya dapat membeli kuih-muih sahaja, main dish semuanya macam dah habis dan kalau ada pon, terpaksa beratur panjang (tahniah masyarakat Cyber, nak beli semua beratur, takde rebut-rebut).  Oleh kerana tak dapat beli ape-ape, kami terus ke McD berhampiran dan beli Nasi McD sahaja. Alhamdulillah, sedap jugak nasi McD tu, banyak plak tu, kenyang makan berbuka. Nyaris terbatal puasa aku semalam kerana secara tidak sengaja memasukkan sedikit sambal ke dalam mulut, hehehe.

Bazaar Ramadhan Cyberjaya

Malam semalam, aku tak dapat menunaikan fardhu tarawikh di masjid kerana keadaan kesihatan aku yang tak mengizinkan. Harap-harap keadaan aku semakin baik hari ni agar aku dapat menunaikan tarawikh dan amalan-amalan lain dengan lebih sempurna. Aminn...

  • 0 Comments
Assalamualaikum

Alhamdulillah, pejam celik pejam celik dan pejam celik kembali bertemu kita sekali lagi dengan bulan Ramadhan. Esok, seluruh umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa. Aku harap, aku diberikan kesihatan yang baik untuk berpuasa dan agar puasa aku sentiasa terpelihara. 


Ramadhan tahun ini, InsyaAllah aku akan berpuasa di rumah baru aku di Cyberjaya. Walau bagaimanapun aku akan tetap pulang dan berpuasa di Selayang. Terasa teruja pula nak bersahur dan berbuka di rumah baru. Sepanjang Ramadhan ini, bazaar-bazaar Ramadhan akan menjadi sahabat baik aku. Disitulah aku akan membeli juadah-juadah untuk berbuka dan bersahur. Sekadar untuk makan seorang diri, aku rasa baik beli sahaja, lagi pon bila sampai ke rumah dari opis, badan pon dah penat dan kalau boleh nak baring dan tidor sahaja sampai malam, hehehe..

Sepanjang bulan Ramadhan ini pula, aku akan masuk kerja pukul 7.30 pagi. Terasa berat badan nak melangkah ke pejabat pagi-pagi buta macam tu. Tapi apakan daya, saya yang menurut perintah. Dan sesudah subuh aku terpaksa menempuh kesesakan lalu lintas untuk ke pejabat. Kalau subuh masuk lambat, makanya terpaksalah aku subuh di pejabat sahaja. 

Apa-apa pun aku berharap aku tabah untuk menempuh segala rintangan sepanjang Ramadhan ini. InsyaAllah puasa aku diterimaNya. Amin...

  • 0 Comments

Search This Blog

About Me

My photo
afeezz
Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
'afeezz tu memang cukup indah untuk dicintai tapi cukup susah untuk dimiliki' - anonymous 2010
View my complete profile

Total Pageviews (since July 2008)

Follow Me

  • instagram
  • facebook
  • Twitter

My Followers (Thank You)

Blog Lists

  • Blog Begins At Forty
    September 5, 2026
    6 hours ago
  • Bola Katok
    Widget Followers Blogger buat hal.
    8 hours ago
  • AMMI
    Makan Nasi Toyu
    11 hours ago
  • KomenSen
    KANTOI BERSALAH.
    15 hours ago
  • Blog Sihatimerahjambu
    Moncha Plushie Kenangan Coffee Kiyowo
    18 hours ago
  • AMIE'S LITTLE KITCHEN
    Buah Perah & Sup Ceker
    1 day ago
  • Monolog Kakmim
    Acah-Acah Pelancong
    1 day ago
  • Travel My Way
    Blog Bermasalah Di Awal Bulan September
    1 day ago
  • BLOG RABIA ADAWIYAH
    Shopping sayur buah
    1 day ago
  • ABAM KIE : Man of The House
    MARA: Peluang Sudah Tersedia, Tinggal Mahu Rebut atau Tidak
    1 day ago
  • Syazni Rahim Blog
    Adam di Arena Oktathlon MSSNS
    2 days ago
  • CikCappuccinoLatte
    Lunch | Nasi Putih & Sambal Udang
    1 week ago
  • PESONA ETUZA
    Syukur Alhamdulillah For Everything.
    2 weeks ago
  • Warisan Petani
    Buah Rambai
    2 weeks ago
  • cikguzim
    Kos join event running 10km, Half dan Full Marathon bukan kaleng2
    4 weeks ago
  • ixa-rism
    Two Hundred
    1 month ago
  • fairus.com
    Pelanduk Putih: Simbol Penubuhan Kerajaan dalam Tradisi Kesusasteraan Melayu
    1 month ago
  • MRS.A my blog my stori
    Sambung Belajar Di Kolej Komuniti Jelebu
    1 month ago
  • Aiman Abdullah
    Cara Mendaftar Sebagai Seller Shopee
    8 months ago
  • 🌷Rasyidasheresimpleblog🌷
    Tutorial remove background! di GOOGLE_ FREE ONLINE_
    8 months ago
  • As Samsudin
    Pelari Misteri vs Turtle Runner
    2 years ago
Show 10 Show All

Blog Archive

  • ►  2026 (16)
    • ►  September (1)
    • ►  August (5)
    • ►  July (2)
    • ►  June (1)
    • ►  May (3)
    • ►  April (3)
    • ►  January (1)
  • ►  2025 (15)
    • ►  July (4)
    • ►  June (3)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
  • ►  2024 (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2023 (2)
    • ►  December (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2022 (3)
    • ►  December (1)
    • ►  June (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2021 (77)
    • ►  December (7)
    • ►  November (8)
    • ►  October (7)
    • ►  September (8)
    • ►  August (6)
    • ►  July (7)
    • ►  June (5)
    • ►  May (8)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (5)
    • ►  January (4)
  • ►  2020 (40)
    • ►  December (5)
    • ►  November (3)
    • ►  October (5)
    • ►  September (4)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (1)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
    • ►  March (3)
    • ►  February (3)
    • ►  January (2)
  • ►  2019 (36)
    • ►  December (3)
    • ►  November (3)
    • ►  October (4)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (1)
    • ►  June (4)
    • ►  May (4)
    • ►  April (2)
    • ►  March (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ▼  2018 (28)
    • ►  December (4)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (2)
    • ▼  May (3)
      • 844: Masak Sendiri Makan Sendiri (Episod 3)
      • 843 : Hari Pertama Di Bulan Ramadhan 2018
      • 842 : Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan 1437 (Episod 8)
    • ►  April (1)
    • ►  March (1)
    • ►  February (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2017 (29)
    • ►  December (1)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (2)
    • ►  June (2)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (4)
    • ►  February (4)
    • ►  January (1)
  • ►  2016 (37)
    • ►  December (2)
    • ►  November (3)
    • ►  October (2)
    • ►  September (1)
    • ►  August (4)
    • ►  July (3)
    • ►  June (3)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (5)
    • ►  February (4)
    • ►  January (3)
  • ►  2015 (50)
    • ►  December (6)
    • ►  November (5)
    • ►  October (3)
    • ►  September (6)
    • ►  August (4)
    • ►  July (4)
    • ►  June (4)
    • ►  May (3)
    • ►  April (4)
    • ►  March (2)
    • ►  February (6)
    • ►  January (3)
  • ►  2014 (50)
    • ►  December (3)
    • ►  November (4)
    • ►  October (6)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (4)
    • ►  June (6)
    • ►  May (4)
    • ►  April (1)
    • ►  March (4)
    • ►  February (5)
    • ►  January (5)
  • ►  2013 (106)
    • ►  December (6)
    • ►  November (7)
    • ►  October (6)
    • ►  September (10)
    • ►  August (8)
    • ►  July (10)
    • ►  June (9)
    • ►  May (10)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (10)
    • ►  January (10)
  • ►  2012 (117)
    • ►  December (12)
    • ►  November (10)
    • ►  October (10)
    • ►  September (9)
    • ►  August (9)
    • ►  July (11)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (9)
    • ►  January (10)
  • ►  2011 (124)
    • ►  December (13)
    • ►  November (10)
    • ►  October (8)
    • ►  September (9)
    • ►  August (12)
    • ►  July (10)
    • ►  June (11)
    • ►  May (12)
    • ►  April (10)
    • ►  March (12)
    • ►  February (7)
    • ►  January (10)
  • ►  2010 (132)
    • ►  December (11)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (11)
    • ►  August (13)
    • ►  July (14)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (15)
    • ►  March (9)
    • ►  February (11)
    • ►  January (9)
  • ►  2009 (146)
    • ►  December (9)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (14)
    • ►  August (18)
    • ►  July (19)
    • ►  June (16)
    • ►  May (9)
    • ►  April (13)
    • ►  March (7)
    • ►  February (13)
    • ►  January (6)
  • ►  2008 (45)
    • ►  December (2)
    • ►  November (7)
    • ►  October (7)
    • ►  September (12)
    • ►  August (9)
    • ►  July (8)

My Travel Story - To Infinity and Beyond

  • 2008 : United Kingdom (1)
  • 2011 : Indonesia - Medan (8)
  • 2013 : Indonesia - Bandung (6)
  • 2014 : Singapura (2)
  • 2015 : Kemboja - Siem Reap (6)
  • 2016 : Thailand - Krabi (5)
  • 2017 : Jepun - Tokyo (10)
  • 2019 : Korea Selatan - Seoul (10)
  • 2022 : Thailand - Krabi (4)
  • 2025 : Armenia - Lori Region (3)
  • 2025 : Georgia - Tbilisi (9)

My Travel Story - Malaysia

  • 2009 : Pulau Pinang (1)
  • 2011 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2011 : Sabah - Kota Kinabalu (6)
  • 2012 : Road Trip 1.0 (3)
  • 2012 : Sarawak - Kuching (6)
  • 2013 : Road Trip 2.0 (3)
  • 2014 : Pulau Pinang (2)
  • 2015 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2018 : Pahang - Cherating (3)
  • 2020 : Pahang - Cameron Highlands (2)
  • 2020 : Perak - Pulau Pangkor (3)
  • 2023 : Kedah - Pulau Langkawi (2)

Top 5 Weekly Popular Posts

  • 1053 : Catatan Perjalanan - Tbilisi, Georgia (Episod 8) : The Chronicle of Georgia dan Mtskheta the Old Capital
     ... Episod sebelumnya ( Episod Akhir ) First of all, sebelum aku sambung cerita aku, aku ingin mengucapkan ucapan,  S elamat Menyambut Hari...
  • 210 : Happy Birthday To Me
    25.02.2010, Selamat Hari Lahir buat aku. Tahun ni aku rasa, 25 Februari amat meriah. Tak pernah aku rasa perasaan gembira macam ni setiap ka...
  • Posting No. 190 : AlKisah Seorang Boss Yang Bongok
    Hari isnin lepas aku cuti. Sekadar cuti rehat, takde ke mana pon. Walaupun aku sedang bercuti, aku masih tahu ape yang berlaku kat opis. Aku...
  • 219 : Mari Berhibur
    Kali ini saya akan menghiburkan pengunjung blog saya ini dengan sebuah lagu berbahasa Korea berjudul Because I'm A Girl nyanyian Kiss. L...
  • Posting No. 191 : Entry Terakhir Tahun 2009
    Semalam aku pergi menonton wayang cerita Avatar. Ntah macam mana ntah aku bole tau ade cerita ni kat panggung pon aku tak sure. Tak pernah p...

Labels

  • Hanya Nak Cerita (302)
  • Jalan-Jalan (145)
  • Makan-Makan (91)
  • Cuti - Cuti Malaysia (83)
  • Ucapan Dari Hati (80)
  • Hiburan (79)
  • Saje Nak Tayang (73)
  • Cuti - Cuti Luar Negara (50)
  • Gambar (46)
  • Masak Sendiri Makan Sendiri (36)
  • Sukan (30)
  • Kerja (26)
  • Luahan Perasaan (24)
  • Kerinduan (21)
  • Takde Idea Nak Menulis (18)
  • Wordless Wednesday (12)
  • Famili (10)
  • Pengetahuan Bersama (8)
  • Throwback Thursday (5)
  • GiveAway (3)
  • Orang Berbudi Kita Berbahasa (2)

Mereka Yang Rajin Memberi Komen

instagram

Template Created By : ThemeXpose . All Rights Reserved.

Back to top