20 April 2013

604 : Pecah Tabung

Memula nampak ada sorang teman kat FB dok kira duit dalam tabung. Kira duit dalam tabung nak kawen katanya. Pastu nampak Cikgu Mas plak pecah and kira duit dalam tabung. Kata Cikgu Mas plak, nak buat belanja pergi melancong. Jeles dengan mereka, aku pon dok pecah tabung gak. Semata-mata nak kira duit dalam tabung jer. Tak terniat nak beli ape-ape pon. Pastu masuk balik dalam tabung. Hehehe ...

 Ini bukan tabung sebenarnya, ini balang Ikea, tapi wat simpan syiling 

 Permulaan proses pengiraan 

 Syiling 20 sen 

 Syiling seposen 

 Syiling 5 sen 

 Syiling 50 sen

 Syiling 1 sen. Tak kira pon, banyak sangat 

  Inilah hasil nya ..

Ada dua lagi tabung yang tidak dikira. Dan jumlahnya agak lumayan. Hehehe....


~Salam Sayang~

8 comments:

  1. Byknya! mlm tadi berkemas dgn anak di biliknya, terpegang tabung yg berat, wah masing2 cerita tabung, Ada org menabung sringgit sehari, bayangkan dah berpuluh tahun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... sy nak gak wat cara menabung rm1 sehari, tp selalu miss plak. pastu sy buat, berapa keping rm1 yg ade dalam wallet, sy masuk jer dalam tabung...

      Delete
  2. As salam dekk afezz

    Alhamdulillah, tentu banyak tu.Bila tengok afezz dan tabung , teringat pulak, adik mimi pun ada tabungnya, berkongsi dengan abang cik an...ada pakatan antara mereka...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak shami

      perlu gak tabung di zaman moden ni, kalau terdesak bole gak guna duit tabung tuh..

      p/s : tunggu kak shami plak wat entry pecah tabung... hehehe

      Delete
  3. Salam piz.. Manjer ada gak tabung, time belum kawen dulu susah nak penuh la... Hee.. sekarang alhamdulillah tabung utk anak2, balik dari kedai ada duit syiling terus masukkan tabung .. penah gak simpan duit kertas RM1 sampai RM600 ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam manjer

      banyak tu klu dpt simpan smpi rm600. kalau terdesak bole gak gune. itulah faedah menabung kan... huhu

      Delete
  4. Replies
    1. hahaha... skrg dah ade 5 tabung. 3 dah penuh, 2 lg dlm proses

      Delete