912 : Catatan Perjalanan Cuti-Cuti Malaysia - Cameron Highlands, Pahang

... episod sebelumnya (Episod 3)


Hari terakhir percutian kami dan kini kami berada di Cameron Highlands. Cuaca sangat baik semalam dan pagi ini, tidak panas dan tidak terlalu sejuk. Dapat tidor dengan lena walaupon sekali sekala terjaga juga sebab seram juga duduk dalam bilik besar itu seorang diri. Nasib baik tiada yang datang tanpa diundang. 


Segar bugar bunga-bunga kat Rumah Peranginan Persekutuan ni
Rasa macam nak petik jer, tapi takut kantoi plak...  

Kami check out awal kerana perancangannya kami akan terus bertolak pulang selepas selesai segala urusan di sini. Untuk sarapan pagi, perjalanan kami agak jauh (tempat-tempat di CH ni jauh jugak ek antara satu tempat ke satu tempat, baru aku perasan.. ). Kami telah ke satu tempat yang aku pon tak berapa nak ingat namanya untuk menikmati scone dan teh CH. Sampai di tempat yang dituju, masih belum ada pengunjung lain, mungkin sebab hari Isnin. Kami telah menikmati scone dan donut serta teh panas (tak ingat pulah teh ape) sambil dihidangkan dengan permandangan kebun teh. Bagi aku, tak berapa sangatlah scone dia, agak keras dan aku pernah rasa yang lebih sedap dari tu. Teh dia oklah, rasa teh dan harga sarapan kami pagi itu agak mahal, harga golongan orang ada-ada.

Ni la tempat aka restoran yang aku lupa akan namanya

Menu sarapan pagi. Macam tak berbaloi jer dengan harga.. hehehe

Scone. Agak keras... sib baek share ngan sahabat

Twisted Doughnut, aku main bagi jer nama dia

Teh CH. Ada macam-macam jenis teh, tak tau mane yang sedap
main belasah je beli. Sib baik sedap 

Selesai menikmati sarapan pagi ala orang putih itu, kami singgah sekali lagi di Kea Farm. Masih ada lagi yang perlu dicari di sini untuk orang yang tersayang yang ditinggalkan. Hasil kerugian di Kea Farm pagi itu agak lumayan juga, strawberry, limau, teh CH dan sayur-sayuran menjadi hasil tangkapan. Tak lupa juga souvenir CH untuk aku, ahaks. Klimak kepada urusan shopping di situ, aku terbeli sepasu pokok strawberry dan pokok bunga matahari. 

Pokok strawberry yang di beli di Kea Farm
Terus amik yang dah berbuah...

Hasil tuaian strawberry aku. Dapat la empat bijik.

Cepat-cepat meninggalkan Kea Farm agar tidak mengalami kerugian lagi. Kami bergerak dan menuju ke destinasi terakhir kami untuk percutian singkat kali ini. Kami telah singgah di Agro Highlands Cafe. Di sini ada juga menjual sayur-sayuran dan buah-buahan, pokok-pokok bunga, cenderahati dan cafe. Kami telah makan di sini untuk makan tengahari. Nasi yang aku makan tengahari itu agak sedap bagi tekak aku dan harganya juga tidaklah begitu mahal. Disamping itu, kami juga telah terbeli pokok-pokok kaktus yang kecik-kecik tu. Di sini pokok-pokok kaktus itu dijual pada harga 6 pasu untuk RM10.00, kalau nak murah lagi, bole beli di Kea Farm, harga nya 7 pasu, RM10.00. Tambahan daripada itu, aku juga terbeli sepasu pokok bunga raya dan sahabat lagi hebat, membeli sepasu pokok cili dan dua pasu pokok bunga rose. Katanya, tempat ini milik orang kita, jadi kepada sesiapa yang menyokong kempen #BMF, boleh lah datang ke Agro Highlands Cafe. 

Suasana di dalam Agro Highlands Cafe. Penuh dengan pokok-pokok.
Haiwan pon ada macam burung, ayam, itik, angsa....

Makan tengahari di Agro Highlands Cafe
Sedap nasi ni, ayam goreng tu rasa macam segera punya tapi sedap

Pokok Bunga Raya yang dibeli di Agro Highland
Masa beli bunganya belum kembang so tak tau bunga dia kaler ape
Bila tanya adik manis dekat kaunter pambayaran tu, dia pon tak tau, dia minta
tanya pada abang bangla, sebab abang bangla yang pakar dalam bidang tu

Bila bunganya dah kembang, surprise!!!! kaler pink ko nyah...
Sebelah tu pokok bunga matahari yang di beli di Kea Farm
Hidup segan mati tak mahu plak dia... 

Kami meninggalkan CH melalui jalan menuju ke Tapah. Sepanjang perjalanan kami mengekori sebuah lori yang dibawa dengan laju. Ntah macam mana, terhibur plak kami melihat kehebatan pemandu lori itu mengawal kenderaannya dan mencilok-cilok jalan di situ. Akhirnya, lori itu hilang dari pandangan kami. Laju gila lori tu...

... Fin

You Might Also Like

6 comments

  1. teringin nak ke CH lagi. Dah 2x ke sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau teringin tu kene la pi abam, bawa isteri dan anak-anak berjalan-jalan sekali sekala.

      Delete
  2. x prnh lg pi CH. nnt nak bawa laki honeymoon d CH. lps covid reda

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah ke? kene pi lah kalau camtu. rugi kalau tak pi makan strawberri kat sana.. hahaha

      Delete
  3. Tq atas jawapn di komen posting.. No need formal..just call me by my name is okay.. Lagipon bila kena panggil puan..mcm tua..kahkahkah.. Btw tq ye for the info

    ReplyDelete
  4. hehehe... you're most welcome puan..

    ReplyDelete