754 : Catatan Perjalanan - Siem Reap, Cambodia (Episod 2) - Angkor Wat, the 7th Wonder of the World

9 September 2015 (Rabu)

Hari kedua kami di bumi Kemboja. Tidur sangat lena malam semalam disebabkan penat sehari suntuk berjalan. Pengembaraan kami pada hari kedua ini dimulakan pada pukul 9.00 pagi waktu tempatan (10.00 pagi waktu Malaysia). Pemandu kami sudah sedia menunggu di hadapan villa. Apa-apa pun perut harus diisi terlebih dahulu. Kami ke Muslim Family Kitchen Restaurant sekali lagi untuk bersarapan pagi. Untuk pagi itu kami telah makan nasi goreng, mee goreng dan nasi putih bersama daging. Bajet sarapan pagi kami terlebih sedikit, lebih kurang USD13 untuk 3 orang makan. Takpelah, disebabkan malam semalam kami tak makan, bajet makan malam semalam bole di bawa ke hadapan.

 
Menu sarapan pagi kami pagi itu - nasi putih bersama daging bakar, 
vegetarian fried rice with chicken dan yellow fried noodle with chicken

Agenda kami pada hari kedua ini adalah untuk menjelajah Kota Angkor. Perjalanan dari pekan Siem Reap ke Angkor dengan tuk-tuk memakan masa lebih kurang 30 minit. Keadaan jalan di Siem Reap amat baek, tiada trafik jam walaupon di waktu puncak. Bayaran tiket masuk ke Angkor untuk satu hari adalah sebanyak USD20. Ada juga tiket untuk 2-3 hari sampailah ke seminggu. Pit stop kami yang pertama di Angkor adalah Angkor Wat. Layan jer gambar-gambar ni, biar gambar-gambar ini sahaja yang berbicara.

  
 
 
 Beberapa keping gambar permandangan di Angkor Wat

Setelah puas menjelajah Angkor Wat, kami meneruskan ke pit stop kami yang kedua pula iaitu Bayon Temple. Sebelum sampai ke Bayon, pemandu kami telah berhenti di South Gate of Angkor Thom untuk mengambil gambar. Sebentar kemudian perjalanan diteruskan ke Bayon Temple. Kami tidak masuk ke Bayon, sekadar mengambil gambar dari luar sahaja. Layan gambar-gambar ni plak di Bayon Temple.

 
The South Gate of Angkor Thom 

 
Bayon Temple 

Perjalanan kami diteruskan lagi melewati beberapa lagi struktur lama, ada yang masih utuh dan ada yang telah runtuh. Kami melewati pula Terrace of the Elephants dan Terrace of the Leper King dan struktur 12 binaan yang mengikut pemandu kami adalah pentas persembahan kepada raja yang bersemayam di Terrace of the Leper King (macam tu lah lebih kurang ceritanya kalau aku tak salah dengar). Layan plak gambar-gambar ni...

 
 
 Terrace of the Elephants dan Terrace of Leper King bersama struktur-struktur lain yang berhampiran

Perjalanan kami diteruskan ke perhentian berikutnya, Ta Prohm Temple. Temple ni agak terkenal yang juga dikenali sebagai Tomb Riders Temple sebab Angelina Jolie pernah berlakon di sini di dalam filem Tomb Riders. Temple ni nampaknya sedang menjalani proses baik pulih dan disebabkan kebanyakkan strukturnya telah runtuh. Jauh juga kene berjalan kaki dari luar ke dalam. Memang kurus aku rasa hari itu, hehe.. Oleh kerana itu, kami berhenti rehat sebentar di sebuah gerai sambil menikmati air kelapa, USD1 sahaja untuk sebijik kelapa yang telah disejukkan. Layan gambar-gambar di Ta Porhm Temple plak.

 
 
 Ta Prohm Temple

Banyak lagi temple dan binaan sejarah yang boleh dilawati di sini, larat tak larat je lah nak jelajah semuanya. Sebab tu ade tiket sampai 2-3 hari. Setelah melawat tiga temple tersebut, kami berpuas hati dan decided untuk menamatkan perjalanan kami di Angkor. Kami meminta pemandu kami untuk menghantar kami untuk makan tengahari terlebih dahulu sebelum menghantar kami pulang. Waktu pun sudah menunjukkan pukul 3.00 petang.

Sekali lagi kami ke Muslim Family Kitchen Restaurant untuk makan tengahari. Tak ingat plak menu ape yang dinikmati tengahari itu, salah satu darinya adalah Green Mango Salad yang sedap. Selesai makan tengahari, kami pun pulang ke villa untuk berehat.

Green Manggo Salad

Lebih kurang pukul 8.00 malam, kami keluar semula untuk ke Night Market. Pemandu kami telah membawa kami ke Noon Night Market. Sebenarnya dekat-dekat jer Noon Night Market tu dengan Angkor Night Market dengan lagi satu Night Market yg aku tak ingat namanya. Dekat jugak dengan Pub Street. Kebanyakan barang yang diniagakan di sini adalah pakaian, barang perhiasan, cenderahati dan yang seumpamanya. Tempat-tempat urut juga banyak kepada mereka yang nak massage. Harga massage ada yang semurah USD1 (urut kaki). 

 
 
Shopping kat Night Market

Kami menjelajah kedua-dua night market itu dan akhirnya terbelilah t-shirt dan cambodian pants. Harga kami dapat lebih kurang USD2 untuk t-shirt dan pants tersebut. Pepandailah bargain yer. Kebanyakkan peniaga di sini boleh berbahasa Inggeris, cuma paham tak paham jer lah dia cakap aper. 

'Do you want to buy something lady?...'


... bersambung

You Might Also Like

0 comments