... dan aku menulis untuk diri sendiri
Sempena hari lahir aku bulan lepas, ada seorang rakan yang sudi memberikan aku hadiah. Diberinya aku voucher makan makanan Mexico di Frontera Sol of Mexico. Inilah pengalaman pertama aku makan makanan Mexico yang bagi aku ada yang sedap dan ada yang tidak. Apa2 pon terima kasih kepada rakan yang sudi memberikan aku hadiah tersebut. Muah. 

 
Kiri atas : Chicken Tortilla 
Kanan atas : Chicken Burrito with Mexican Rice and Bean
Kiri bawah : BBQ hicken Wings
Kanan bawah : Chicken Taco

#SalamSayang

  • 4 Comments

Hari jumaat lepas aku agak sibuk. Aku masuk keje lewat. Disebabkan aku akan berkerja sehingga malam pada hari itu, boss memberi kelonggaran untuk aku masuk keje lewat pada hari itu. Aku sampai opis lebih kurang pukul 12.00 tengahari dan oleh kerana ada masalah sedikit di opis aku terpaksa berkejar-kejar ke sana ke mari cuba untuk menyelesaikan masalah itu secepat mungkin. Sehinggakan aku terlepas solat jumaat pada hari itu (Ya Allah... ampunilah aku). Masalah itu selesai lebih kurang pukul 4.00 petang dan aku bergegas pula menuju ke Kajang untuk menjalankan tugas.


Hari Isnin, aku bertugas seperti biasa. Sesampai sahaja di opis, aku akan ke kantin berdekatan untuk membeli sedikit sarapan. Selesai membeli dan membelah, aku kembali ke meja. Seperti biasa aku akan memasukkan wang syiling baki membeli sarapan tadi di dalam sebuah bekas di atas komputer aku. Malangnya, bekas itu telah tiada di situ. "Huh... ke mana plak tabung aku? Sape plak yang merembatnya". Aku tanya teman-teman sepejabat, tiada siapa yang perasan tabung itu telah tiada di situ. Ermmm....

Sehingga ke hari ini masih tiada jawapan kepada misteri ni dan tiada siapa yang tampil mengaku bertanggungjawab. 

Ada seorang kawan berkata, halalkan saja lah aper yang telah diambil tu. Manakala seorang lagi kawan berkata, tak guna nak halalkan sesuatu yang telah dicuri. Mencuri tetap mencuri. Hukumnya haram.

Wallahulam...


#SalamSayang
  • 4 Comments
Mau makan apa malam ni? Aku ni tak pandai masak langsung makanya soal makan aku lebih kepada membeli sahaja. Lagi pon yang nak makan aku sorang jer. Hari minggu lepas, kepala berpusing-pusing berfikir nak makan ape untuk dinner nanti. Kat rumah memang takda ape-ape, yang ada pon cume makanan ringan dan segera jer. Nak masak megi pon dah kehabisan stok.

Bukak peti sejuk ada la nugget, figo dan drummet. Malas plak nak makan bende-bende bergoreng. Ada juga sosej jumbo yang aku beli 2-3 minggu lepas. Ada jugak telor, ada jugak roti. Tibe-tibe datang satu idea di kepala botak aku ni.. huhu ..


Aku hiris dua batang sosej nipis-nipis dan aku goreng dalam kuali dengan sedikit minyak. Bila agak-agak dah nak masak aku pecahkan dua bijik telur dalam kuali yang sama dan wat macam scramble eggs, gaulkan sekali dengan sosej tadi. Bila dah masak, aku masukkan dalam pinggan dan letakkan cheese (anak buah aku nyer yg aku jumpe dalam peti sejuk) di atasnya, biarkan cheese tu cair sedikit. Kemudian aku sapukan sedikit margerin pada roti dan goreng di dalam kuali yang sama. Sebelum makan, letakkan sos cili sesedap rasa. Kalau bubuh mayonis agaknye lagi sedap.

Itulah dia dinner aku malam minggu lepas. Cukuplah untuk perut sendiri. Alhamdulillah.


#SalamSayang
  • 4 Comments
Hujung minggu lepas aku ke Chiling sekali lagi. Kali ni datang dengan lebih ramai ahli. 14 orang kesemuanya. Walaupon pada permulaannya terdapat beberapa masalah, tetapi aktiviti camping ini berjaya juga dilangsungkan. Alhamdulillah, semua urusan dipermudahkan.

Pagi sabtu itu, lebih kurang pukul 9.00 pagi, kumpulan pertama berlepas ke Santuari Ikan Sungai Chiling, seramai 6 orang ahli dengan 2 buah kenderaan yang sarat dengan peralatan camping. Setelah berurusan dengan bahagian pentadbiran, dan bayaran sebanyak RM1 seorang pengunjung, RM4 untuk sebuah khemah (sewa tapak) dan deposit kebersihan sebanyak RM150 dikenakan, kami pon memilih lokasi terbaik untuk mendirikan khemah. Kami telah memilih lokasi berhampiran dengan sungai utk memudahkan kami untuk mencuci apa-apa yang patut dan yang penting untuk mandi.

Khemah didirikan, 5 buah kesemuanya. Kemudian kami keluar sekali lagi untuk mengambil barang-barang yang lain pula. Perjalanan dari tempat meletak kenderaan hingga ke kawasan perkemahan adalah dalam 200 - 250 meter. Penat mengangkut barang yang agak banyak itu, kami berehat seketika dan terus tertidor. Tersedar dari lamunan, kami semua terus terjun ke dalam sungai untuk menyejukkan diri.

Lebih kurang pukul 12.00 tengahari, kumpulan kedua dengan sebuah kenderaan dan 5 orang ahli tiba. Sekali lagi kami menapak keluar untuk mengambil barangan. 2 buah khemah lagi didirikan dan sebuah kanopi dinaik kan untuk menghalang panas. Selesai urusan menaikkan khemah dan menyusun barang, kami terjun ke dalam sungai sekali lagi. 

Lebih kurang pukul 3.00 petang, kumpulan ketiga, sebuah kenderaan dengan 3 orang ahli tiba. Dalam pukul 5.00 petang, persiapan untuk menyediakan makan malan bermula. Malam malam simple sahaja memandangkan ada aktiviti barbeku yang dirancang kemudian. Menu makan malam kami, nasi putih, sambal sardin, telur dadar, sayur kobis goreng, ayam goreng dan ikan gelama masin. Berselera sungguh makan malam itu. Alhamdulillah. 

Lebih kurang pukul 9.00 malam, aktiviti barbeku pon bermula. Ada ayam, udang, sotong, sosej dan ubi rebus dan ubi bakar.

Keesokan paginya, selepas bersarapan ala kadar, kami semua naik ke kawasan air terjun Sungai Chiling, kira-kira satu jam berjalan kaki dari tempat perkhemahan itu. Perjalanan kali ini tidak terasa penatnya. Tak lama kami di atas. Dalam perjalanan turun, kami berhenti di beberapa pintasan sekadar berehat dan melihat ikan-ikan kelah yang banyak di situ.

Kami sampai semula di kawasan perkhemahan lebih kurang pukul 12.00 tengahari dan kumpulan terakhir dengan 6 orang ahli telah pon tiba dengan membawa makanan tengahari, nasi lemak sambal sotong. Nyam3. Terima kasih kepada yang sudi sponser makan tengahari kami.

Selesai makan, kami bersiap-siap untuk pulang. Barang yang banyak membuatkan kami rasa amat penat kerana terpaksa membawa barang yang banyak dan berat termasuk sampah-sampah keluar dari kawasan itu. Kalau tak, tak dapat balik deposit kami. InsyaAllah, terasa amat seronok dan berazam untuk berkhemah di sini lagi di masa akan datang. 


#SalamSayang

  • 2 Comments

Search This Blog

About Me

My photo
afeezz
Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
'afeezz tu memang cukup indah untuk dicintai tapi cukup susah untuk dimiliki' - anonymous 2010
View my complete profile

Total Pageviews (since July 2008)

Follow Me

  • instagram
  • facebook
  • Twitter

My Followers (Thank You)

Blog Lists

  • BLOG RABIA ADAWIYAH
    Tomyam putih & ayam goreng kfc homemade
    9 hours ago
  • Blog Begins At Forty
    September 5, 2026
    10 hours ago
  • Bola Katok
    Widget Followers Blogger buat hal.
    12 hours ago
  • AMMI
    Makan Nasi Toyu
    15 hours ago
  • KomenSen
    KANTOI BERSALAH.
    19 hours ago
  • Blog Sihatimerahjambu
    Moncha Plushie Kenangan Coffee Kiyowo
    23 hours ago
  • AMIE'S LITTLE KITCHEN
    Buah Perah & Sup Ceker
    1 day ago
  • Monolog Kakmim
    Acah-Acah Pelancong
    1 day ago
  • Travel My Way
    Blog Bermasalah Di Awal Bulan September
    1 day ago
  • ABAM KIE : Man of The House
    MARA: Peluang Sudah Tersedia, Tinggal Mahu Rebut atau Tidak
    1 day ago
  • Syazni Rahim Blog
    Adam di Arena Oktathlon MSSNS
    2 days ago
  • CikCappuccinoLatte
    Lunch | Nasi Putih & Sambal Udang
    1 week ago
  • PESONA ETUZA
    Syukur Alhamdulillah For Everything.
    2 weeks ago
  • Warisan Petani
    Buah Rambai
    2 weeks ago
  • cikguzim
    Kos join event running 10km, Half dan Full Marathon bukan kaleng2
    4 weeks ago
  • ixa-rism
    Two Hundred
    1 month ago
  • fairus.com
    Pelanduk Putih: Simbol Penubuhan Kerajaan dalam Tradisi Kesusasteraan Melayu
    1 month ago
  • MRS.A my blog my stori
    Sambung Belajar Di Kolej Komuniti Jelebu
    1 month ago
  • Aiman Abdullah
    Cara Mendaftar Sebagai Seller Shopee
    8 months ago
  • 🌷Rasyidasheresimpleblog🌷
    Tutorial remove background! di GOOGLE_ FREE ONLINE_
    8 months ago
  • As Samsudin
    Pelari Misteri vs Turtle Runner
    2 years ago
Show 10 Show All

Blog Archive

  • ►  2026 (16)
    • ►  September (1)
    • ►  August (5)
    • ►  July (2)
    • ►  June (1)
    • ►  May (3)
    • ►  April (3)
    • ►  January (1)
  • ►  2025 (15)
    • ►  July (4)
    • ►  June (3)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
  • ►  2024 (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2023 (2)
    • ►  December (1)
    • ►  February (1)
  • ►  2022 (3)
    • ►  December (1)
    • ►  June (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2021 (77)
    • ►  December (7)
    • ►  November (8)
    • ►  October (7)
    • ►  September (8)
    • ►  August (6)
    • ►  July (7)
    • ►  June (5)
    • ►  May (8)
    • ►  April (6)
    • ►  March (6)
    • ►  February (5)
    • ►  January (4)
  • ►  2020 (40)
    • ►  December (5)
    • ►  November (3)
    • ►  October (5)
    • ►  September (4)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (1)
    • ►  May (4)
    • ►  April (4)
    • ►  March (3)
    • ►  February (3)
    • ►  January (2)
  • ►  2019 (36)
    • ►  December (3)
    • ►  November (3)
    • ►  October (4)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (1)
    • ►  June (4)
    • ►  May (4)
    • ►  April (2)
    • ►  March (4)
    • ►  February (3)
    • ►  January (4)
  • ►  2018 (28)
    • ►  December (4)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (3)
    • ►  June (2)
    • ►  May (3)
    • ►  April (1)
    • ►  March (1)
    • ►  February (1)
    • ►  January (1)
  • ►  2017 (29)
    • ►  December (1)
    • ►  November (3)
    • ►  October (1)
    • ►  September (2)
    • ►  August (2)
    • ►  July (2)
    • ►  June (2)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (4)
    • ►  February (4)
    • ►  January (1)
  • ►  2016 (37)
    • ►  December (2)
    • ►  November (3)
    • ►  October (2)
    • ►  September (1)
    • ►  August (4)
    • ►  July (3)
    • ►  June (3)
    • ►  May (2)
    • ►  April (5)
    • ►  March (5)
    • ►  February (4)
    • ►  January (3)
  • ►  2015 (50)
    • ►  December (6)
    • ►  November (5)
    • ►  October (3)
    • ►  September (6)
    • ►  August (4)
    • ►  July (4)
    • ►  June (4)
    • ►  May (3)
    • ►  April (4)
    • ►  March (2)
    • ►  February (6)
    • ►  January (3)
  • ▼  2014 (50)
    • ►  December (3)
    • ►  November (4)
    • ►  October (6)
    • ►  September (5)
    • ►  August (3)
    • ►  July (4)
    • ►  June (6)
    • ►  May (4)
    • ►  April (1)
    • ▼  March (4)
      • 685 : Almuerzo Con Amigos
      • 684 : Misteri Kehilangan Tabung Duit Aku
      • 683 : Mau Makan Apa Malam Ni?
      • 682 : Camping @ Chiling
    • ►  February (5)
    • ►  January (5)
  • ►  2013 (106)
    • ►  December (6)
    • ►  November (7)
    • ►  October (6)
    • ►  September (10)
    • ►  August (8)
    • ►  July (10)
    • ►  June (9)
    • ►  May (10)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (10)
    • ►  January (10)
  • ►  2012 (117)
    • ►  December (12)
    • ►  November (10)
    • ►  October (10)
    • ►  September (9)
    • ►  August (9)
    • ►  July (11)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (10)
    • ►  March (10)
    • ►  February (9)
    • ►  January (10)
  • ►  2011 (124)
    • ►  December (13)
    • ►  November (10)
    • ►  October (8)
    • ►  September (9)
    • ►  August (12)
    • ►  July (10)
    • ►  June (11)
    • ►  May (12)
    • ►  April (10)
    • ►  March (12)
    • ►  February (7)
    • ►  January (10)
  • ►  2010 (132)
    • ►  December (11)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (11)
    • ►  August (13)
    • ►  July (14)
    • ►  June (8)
    • ►  May (9)
    • ►  April (15)
    • ►  March (9)
    • ►  February (11)
    • ►  January (9)
  • ►  2009 (146)
    • ►  December (9)
    • ►  November (12)
    • ►  October (10)
    • ►  September (14)
    • ►  August (18)
    • ►  July (19)
    • ►  June (16)
    • ►  May (9)
    • ►  April (13)
    • ►  March (7)
    • ►  February (13)
    • ►  January (6)
  • ►  2008 (45)
    • ►  December (2)
    • ►  November (7)
    • ►  October (7)
    • ►  September (12)
    • ►  August (9)
    • ►  July (8)

My Travel Story - To Infinity and Beyond

  • 2008 : United Kingdom (1)
  • 2011 : Indonesia - Medan (8)
  • 2013 : Indonesia - Bandung (6)
  • 2014 : Singapura (2)
  • 2015 : Kemboja - Siem Reap (6)
  • 2016 : Thailand - Krabi (5)
  • 2017 : Jepun - Tokyo (10)
  • 2019 : Korea Selatan - Seoul (10)
  • 2022 : Thailand - Krabi (4)
  • 2025 : Armenia - Lori Region (3)
  • 2025 : Georgia - Tbilisi (9)

My Travel Story - Malaysia

  • 2009 : Pulau Pinang (1)
  • 2011 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2011 : Sabah - Kota Kinabalu (6)
  • 2012 : Road Trip 1.0 (3)
  • 2012 : Sarawak - Kuching (6)
  • 2013 : Road Trip 2.0 (3)
  • 2014 : Pulau Pinang (2)
  • 2015 : Kedah - Pulau Langkawi (4)
  • 2018 : Pahang - Cherating (3)
  • 2020 : Pahang - Cameron Highlands (2)
  • 2020 : Perak - Pulau Pangkor (3)
  • 2023 : Kedah - Pulau Langkawi (2)

Top 5 Weekly Popular Posts

  • 1053 : Catatan Perjalanan - Tbilisi, Georgia (Episod 8) : The Chronicle of Georgia dan Mtskheta the Old Capital
     ... Episod sebelumnya ( Episod Akhir ) First of all, sebelum aku sambung cerita aku, aku ingin mengucapkan ucapan,  S elamat Menyambut Hari...
  • 210 : Happy Birthday To Me
    25.02.2010, Selamat Hari Lahir buat aku. Tahun ni aku rasa, 25 Februari amat meriah. Tak pernah aku rasa perasaan gembira macam ni setiap ka...
  • Posting No. 190 : AlKisah Seorang Boss Yang Bongok
    Hari isnin lepas aku cuti. Sekadar cuti rehat, takde ke mana pon. Walaupun aku sedang bercuti, aku masih tahu ape yang berlaku kat opis. Aku...
  • 219 : Mari Berhibur
    Kali ini saya akan menghiburkan pengunjung blog saya ini dengan sebuah lagu berbahasa Korea berjudul Because I'm A Girl nyanyian Kiss. L...
  • Posting No. 191 : Entry Terakhir Tahun 2009
    Semalam aku pergi menonton wayang cerita Avatar. Ntah macam mana ntah aku bole tau ade cerita ni kat panggung pon aku tak sure. Tak pernah p...

Labels

  • Hanya Nak Cerita (302)
  • Jalan-Jalan (145)
  • Makan-Makan (91)
  • Cuti - Cuti Malaysia (83)
  • Ucapan Dari Hati (80)
  • Hiburan (79)
  • Saje Nak Tayang (73)
  • Cuti - Cuti Luar Negara (50)
  • Gambar (46)
  • Masak Sendiri Makan Sendiri (36)
  • Sukan (30)
  • Kerja (26)
  • Luahan Perasaan (24)
  • Kerinduan (21)
  • Takde Idea Nak Menulis (18)
  • Wordless Wednesday (12)
  • Famili (10)
  • Pengetahuan Bersama (8)
  • Throwback Thursday (5)
  • GiveAway (3)
  • Orang Berbudi Kita Berbahasa (2)

Mereka Yang Rajin Memberi Komen

instagram

Template Created By : ThemeXpose . All Rights Reserved.

Back to top