645 : Catatan Perjalanan - Bandung, Indonesia : Terbaliknya Perahu Si Sangkuriang (Hari Kedua)

... sambunganya

Hari kedua di Kota Kembang, Bandung. Seawal pukul 8.00 pagi kami telah turun ke lobi hotel untuk bersarapan. Santapan pagi kami pagi itu tidaklah mewah, cukuplah sekadar nasi dan mee goreng bersama sayur campur, roti dan secawan kopi luwak. Agenda kami pagi itu adalah untuk melawat Taman Wisata Alam Gunung Tangkuban Parahu. Satu kawasan perlancongan yang wajib lawat jika ke Kota Bandung. Perjalanan dari pusat bandar ke Gunung Tangkuban Perahu memakan masa lebih kurang 1 jam bergantung kepada keadaan jalan.

Bayaran masuk sebanyak Rp50,000 seorang dan Rp15,000 untuk kenderaan dikenakan.

Kawah Ratu, satu dari sepuluh kawah yang terdapat di Taman Wisata Alam Tangkuban Parahu

Dikatakan telah berlaku letupan di Kawah Ratu beberapa bulan lepas yang menyebabkan Taman Wisata Alam ini ditutup kerana pelepasan gas beracun dari gunung berapi. Kawasan yang meletup itu masih mengeluarkan asap dan boleh didengari pendidihan laharnya

Terdapat banyak gerai yang menjual pelbagai jenis barangan sepanjang perjalanan

Mitos Tangkuban Perahu diceritakan di dinding bangunan ini

Nak berjalan sampai ke hujung sana pon boleh...

Tiba-tiba ada satu lembaga hitam di tepi sana...

Setelah puas menikmati keindahan taman wisata ini, kami kembali ke Pusat Bandar Bandung. Kami telah dibawa ke factory outlet, Rumah Mode. Kami makan tengahari dahulu di Rumah Mode sebelum kami melihat barang-barang yang dijual di sini. Untuk santapan tengahari kami hari itu, kami telah makan nasi ayam penyet dan nasi kuning.

Rumah Mode

Nasi Kuning

Ayam Penyet makan bersama nasi putih

Selepas itu, kami dibawa pula ke factory outlet sepanjang Jalan Dago

Salah satu facory outlet di Jalan Dago

Sebelum pulang ke hotel penginapan, kami singgah di KFC Dago untuk makan malam. Kalau makan KFC di sini, jangan lah order snack plate atau dinner plate. Memang takde di sini, lain bebenor menu dia. Untuk makan malam, kami telah menikmati set Super Besar yang mengandungi 2 ketul ayam dan nasi putih beserta soft drink. Tak cukup dengan itu, selepas makan KFC kami order plak Domino's Pizza yang terletak bersebelahan saja. Kami telah order set 2 For Tuesday, buy one get one free, for Tuesday only, only Rp60,000.