619 : Jalan - Jalan Hujung Minggu - Melaka Bandaraya Bersejarah (Episod 1)

Hujung minggu lepas aku dengan beberapa orang sahabat telah berkunjung ke Melaka. Sekadar memenuhi jemputan ke majlis perkahwinan kawan kepada sahabat di Batu Berendam. Dah terlanjur ke sama, kami panjangkan tempoh kami berada di sana. Memandangkan Melaka bukanlah asing bagi kami, maka kami takde lah memanjangkan kaki kami ke tempat-tempat menarik di sana. Kami sudah pon melakukannya pada tahun 2011, jadi rasanya tidak perlulah kami melawat tempat-tempat bersejarah itu dalam masa terdekat ini. Hehehe..

Kami tiba di Melaka lebih kurang pukul 12.00 tengahari dan kami terus menuju ke Bandar Hilir untuk mencari penginapan untuk malam itu. Sudah terlalu banyak penginapan di sini dari yang bajet hinggalah yang mewah, buat lah pilihan sendiri. Kami hanya mencari hotel bajet sahaja dan akhirnya kami telah memilih Hotel Mesra Mutiara dengan kadar RM110 sebilik untuk 3 orang. Kira ok je lah bilik dia di tingkat 3 itu. Disediakan hanya kemudahan asas tanpa tuala dan sabun mandi (kami pon tak tanya ade disediakan ke tak). Nasib baik aku bawa tuala dan kemudahan kebersihan diri sendiri.

Group photo with the pengantins

Selepas mendapat penginapan kami terus menuju ke Batu Berendam untuk menghadiri majlis perkahwinan itu. Tidak susah mencari rumahnya since ada sahabat yang pernah ke sana. Majlis nampaknye agak mewah, dah makanan yang disediakan nampak malam ala kampung sahaja. Ade nasi putih dan nasi tak putih, ayam masak merah, masak lemak pucuk paku, masak lemak daging salai dan masak lemak pisang sekarang menyenarai beberapa yang aku ingat. Agak sedap jugak lah, especially pucuk paku tuh. Hehehe... Selepas beramas mesra dengan pengantin, kami pon meminta diri.

Hidangan yang tidak kurang enaknya

Kami balik ke hotel penginapan, dan kami pon tertidor dengan sendirinya. Lebih kurang pukul 5.30 petang kami keluar berjalan-jalan di kawasan berhampiran seperti Mahkota Mall dan Dataran Pahlawan. Sekadar membeli beberapa jenis barang makanan seperti cencaluk (aku tak beli), keropok dan kerepek dan jajan-jajan yang lain. Yang penting kami telah mendapat tiket wayang untuk sesi midnight malam itu. Lebih kurang pukul 8.00 malam kami menapak balik dan singgah di sebuah restoran untuk makan malam ala kadar sahaja.

Malam di Bandar Melaka

Pukul 10.00 malam kami turun semula. Menunggu geng perempuan turun, kami telah dijemput oleh tuan punya hotel untuk menjamah kenduri yang diadakan di luar hotel. Katanya, kenduri kesyukuran sempena pembukaan hotel baru keluarganya yang terletak bersebelahan dengan hotel beliau. Isk.. rugi jer makan tadi, kalau tau, baek makan kat kenduri tu jer. Makanan pon nampak sedap, ade sate lagi. Oleh kerana kami dah makan malam, kami cume menjamah serba sedikit sekadar menjaga hati tuan yang menjemput.

Waktu tayangan Man of Steel yang kami beli adalah pada pukul 11.10 malam. Terlelap jugak aku masa menonton. Hehehe ...