28 September 2011

416 : Makan-Makan Di Buka Rumah

Minggu lepas baru lah aku berpeluang memenuhi undangan ke rumah-rumah terbuka kawan-kawan. Kenyang makan dari tengahari sampai ke malam. Terima kasih kepada tuan rumah yang sudi mengundang. Semoga rezeki kalian bertambah baik untuk hari-hari mendatang.


24 September 2011

1.30 petang : Berhari raya di rumah Mas Zaidatul (Kampung Malaysia Raya)


Kemeriahan berkunjung ke rumah Mas
- Menu utama, mee bandung...


3.30 petang : Berhari raya di rumah Hanis (Shah Alam)


Para pengunjung rumah terbuka Hanis
- Menu utama, mee bandung gak


9.00 malam : Berhari raya di rumah Mama Shidah (Kampung Nakhoda Kiri)


Para jemputan ke rumah terbuka Mama Shidah
- Menu utama, rendang itek.. nyam3



(1) second round, makan kuih2 jer
(2) dapat duit raya (dah tua la wei....)


25 September 2011 - Berhari raya di rumah Cikgu Mas di Dengkil


Kemeriahan rumah terbuka Cikgu Mas dengan menu utamanya
Sardin roll


26 September 2011 - Majlis Jamuan Hari Raya Pejabat


Kawan2 seopis tak sabar nak melantak


(1) Kenyang perut sika hati
(2) Usaha sepenuh tenaga membuka lemang...



~Salam Sayang~

26 September 2011

415 : Catatan Perjalanan - Pulau Langkawi (Gambar-Gambar)

Beberapa gambar dari sejumlah 400 keping gambar untuk tuntunan umum.


Permandangan pagi di Pantai Cenang


(1) Seekor burung enggang yang ditemui di Pantai Cenang
(2) Permandangan jeti untuk Island Hoping



Permandangan jeti di waktu pagi yang tenang dan damai


Pulau Dayang Bunting


(1) Permandangan Pulau Dayang Bunting
(2) Tasik Dayang Bunting



(1) Permandangan Tasik Dayang Bunting berlatarbelakangkan hutan yang menghijau
(2) Permandangan Tasik Dayang Bunting berlatarbelakangkan.... ehem3...



Ni lah dia dayang yang bunting tuh...


Permandangan aktiviti memberi makan kepada burung helang
di Pulau Singa Besar



Selipar saper ni???


(1) Permandangan indah pantai di Pulau Beras Basah
(2) Permandangan indah di pantai Pulau Beras Basah



Saper mamat yang tercegat tengah panas tuh??


Seekor serangga yang dijumpai di Stesen Langkawi Cable Car


Permandangan indah Langkawi Cable Car


~Salam Sayang~

23 September 2011

414 : Catatan Perjalanan - Pulau Langkawi (Hari Ketiga)

sambungan ....

18 September 2011

Hari ketiga dan hari terakhir kami di Pulau Langkawi. Pagi ini kami menuju semula ke Langkawi Cable Car dengan harapan dapat naik ke atas. Seawal 9.15 pagi kami dah sampai dan telah ada pengunjung lain yang lebih awal dari kami. Cuaca pagi itu agak baek, mendung dan matahari tidak terik. Akhirnya kami dapat naek juga ke atas. Bayaran yang dikenakan adalah sebanyak RM30 tetapi kita bole dapat diskaun 50% jika menunjukkan MyKad. Perjalanan naek memakan masa lebih kurang 15 minit dan kepada sesiapa yang gayat, 15 minit itu rasanya macam sehari. Ini adalah kali kedua aku naek cable car ni dan aku masih lagi gayat dengan ketinggiannya. Keadaan di atas berkabus, jadi tidak nampak permandangan Pulau Langkawi dari atas sana. Sebelum meninggalkan Langkawi Cable Car, kami jalan2 dulu di kawasan membeli-belah di bawah. Membeli sedikit cenderahati untuk dibawa pulang.


Permandangan Langkawi Cable Car dari bawah


(1) Permandangan Langkawi dari dalam gondola
(2) Kabus tebal di puncak



Muka2 yang ketakutan...

Kami pulang semula ke hotel kediaman dan terus check-out. Sebelum menuju ke lapangan terbang, kami shopping sekali lagi di Pekan Kuah dan makan tengahari. Banyak jugak wang dihabiskan untuk membeli coklat. Kayalah tuan Haji Ismail tuh. Hehehe...

Pesawat meninggalkan Langkawi pada pukul 5.30 petang...


~Salam Sayang~

21 September 2011

413 : Catatan Perjalanan - Pulau Langkawi (Hari Kedua)

sambungan ....

17 September 2011

Hari kedua kami di Langkawi. Seawal 8.00 pagi aku ngan kawan aku telah menunggu di bawah hotel. Singgah gerai di sebelah hotel dan tapau sarapan pagi untuk di bawa ke sana. Agak mahal harga sarapan pagi di sini, dua orang makan pon dah lebih RM10, itu pon biasa2 jer sarapan dia, nasi lemak biasa, mee goreng ngan milo ais. Kat KL lagi murah.

Masih awal lagi tatkala kami sampai di tempat yang dijanjikan. Lori brother tu pon belum bukak lagi, tetapi dah ade orang yang dok mandi manda kat pantai. Kami makan aper yang kami beli tadi. Sedap pulak rasanya bila makan kat tepi pantai dengan cuaca yang mendung dan berangin.


Permandangan pagi di Pantai Cenang

Kami dibawa menaiki van buruk ke suatu tempat yang aku terlupa pulak nama dia dan di sinilah kebanyakan bot2 untuk Island Hopping akan berlepas dan mendarat. Ramai jugak pelancong di sini pagi itu. Kami telah menaiki bot seramai 12 orang dan pulau pertama yang kami tujui adalah ke Pulau Dayang Bunting dan Tasik Dayang Bunting. Kami menghabiskan masa selama satu jam di sini. Sebelum sampai ke Tasik Dayang Bunting, kami terpaksa melalui denai hutan dengan menaiki dan menuruni tangga. Kat sini banyak monyet, jadi berhati2, kalau kite tak kacau dia, dia tak kacau kite kecualikan kalau kite bawa makanan. Dia akan cube untuk mendapatkan makanan itu. Moral of the story, jangan bawak ape2 makanan dan beg plastik kerana mereka ini cekap meragut.


Permandangan Tasik Dayang Bunting

Kemudian kami di bawa pula ke Pulau Singa Besar untuk aktiviti Eagles Feeding. Layan permandangan udara yang dipenuhi burung helang yang terbang bebas dan menyaksikan kecekapan burung2 ini meragut umpan yang dilemparkan ke dalam laut.


Permandangan aktiviti Eagles Feeding di Pulau Singa Besar

Selepas itu kami di bawa ke Pulau Beras Basah. Kat sini pantainya lebih cantik dan bersih dari pantai2 di pulau lain. Aktiviti kat sini adalah mandi manda (dan aktiviti skodeng). Kami hanya duduk di bawah pepohonan hijau sambil menikmati permandangan indah (dan tak indah) pantai yang memutih dan laut yang membiru. Lebih kurang pukul 1.00 petang kami berangkat pulang.


Permandangan pantai indah Pulau Beras Basah

Puas hati dan seronok dengan program Island Hopping ni. Pakcik bot pon kelakar orangnya. Antara kata2 pakcik tu yg aku ingat, 'Helang kat sini besar2, tapi burung helang yang paling besar ade kat Langkawi' dan 'Lepas Pulau Beras Basah ni ade lagi satu pulau yg kite akan lawat'. Paham tak aper yg pakcik ni maksudkan? Hehehe...

Kami pulang semula ke hotel penginapan kami, berehat sekejap dan keluar semula dalam pukul 3.00 petang untuk makan tengahari. Destinasi kami selepas itu adalah Langkawi Cable Car. Perjalanan dari pekan Kuah ke Langkawi Cable Car terasa amat jauh. Member2 yang laen semua sedap dok tidoq, aku sorang jer yg terpaksa bersengkang mata kerana aku driver. Perjalanan selesa sahaja dan kami tiba di tempat yang dituju tanpa sebarang kesesatan, thanks to mr. driver yang begitu cekap navigation skill nyer. Malangnya, berlaku kesesakan di Langkawi Cable Car menyebabkan kami terpaksa menunggu lebih kurang 2 jam untuk naik ke atas. Oleh yang demikian, kami decided untuk datang semula esok pagi dengan harapan tidaklah sesesak itu.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Coco Valley berdekatan Langkawi Underwater World. Dengarnya coklat2 di sini lebih murah. Tetapi hanya indah khabar dari rupa, Coco Valley yang disangkakan besar itu rupenye kecik jer, besar lagi Haji Ismail Group kat Pekan Kuah sana dan harga yang ditawarkan pon agak mahal berbanding kedai2 di Pekan Kuah. Makanya kami pulang sahaja dengan niat untuk bershopping coklat di Pekan Kuah saje. Kami terus pulang ke hotel penginapan untuk rehat dan aktiviti kami bersambung malam nanti.

Lebih kurang pukul 8.30 malam kami menuju ke Dataran Lang. Malangnya, burung helang terbesar di Langkawi itu sedang menjalani proses renovasi, jadi tak dapat lah kami nak bergambar berlatarkan burung tersebut. Balik dari Dataran Lang, aku ngan kawan aku telah singgah di pasar malam Pekan Kuah untuk mencari sedikit makanan....


Malam di Dataran Lang (Sang Helang sedang direnovasi)


bersambung ...

19 September 2011

412 : Catatan Perjalanan - Pulau Langkawi (Hari Pertama)


Terbang Sang Helang bebas ...

Pada 16 - 19 September 2011 yang lepas, aku telah berkesempatan untuk melakukan aktiviti Cuti-Cuti Malaysia ke Langkawi. Aku telah pergi ke sana seramai enam orang. Mengikut perancangan asal, kami merancang untuk melakukan Hari Keluarga di sana, tetapi apabila ada beberapa aral melintang, maka perancangan tersebut terpaksa dibatalkan dan dijadikan acara Cuti-Cuti Malaysia sahaja. Memandangkan beberapa orang staf telah pon booking tiket kapalterbang, maka aktiviti ini akan diteruskan juga.

16 September 2011 (Hari Pertama)

Penerbangan kami adalah pada pukul 12.50 tengahari setelah dijadualkan semula. Pada awalnya, penerbangan kami adalah pada pukul 10.00 pagi. Semuanya berjalan dengan lancar, tiada sebarang masalah sepanjang perjalanan. Kami tiba di Lapangan Terbang Langkawi pada pukul 2.00 petang. Sesampai sahaja kami terus mencari kenderaan untuk disewakan. Tiada masalah untuk mendapatkan kereta sewa di sini, banyak kaunter dan syarikat yang menawarkan khidmat ini dari semurah2 kereta kancil hinggalah ke semahal2 kereta mewah yang mencapai bayaran RM800 sehari. Kami telah menyewa sebuah Nissan Sentra dengan bayaran RM240 untuk dua hari. Katenya, bayaran sewa adalah sama sahaja di semua kaunter, tp tak tau lah, pasal kami pon tak pergi survey. Ape2 pon anda boleh lah membuat perancangan sendiri.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan kami ke Pantai Cenang untuk membuat booking program Island Hopping esok pagi. Menurut informasi dari seorang rakan, ade sebuah syarikat yang menawarkan program Island Hopping yang murah dan memuaskan di Pantai Cenang ini dan mereka beroperasi di dalam sebuah lori sahaja. Jenuh jugak lah kami berjalan di sekitar pantai itu untuk mencari lori tu, akhirnya ketemu juga. Memang betullah mereka beroperasi di dalam sebuah lori. Program yang ditawarkan ke tiga buah pulau, Pulau Dayang Bunting dan Tasik Dayang Bunting, Pulau Singa Besar untuk aktiviti Eagles Feeding dan mandi di Pulau Beras Basah dengan bayaran RM25 seorang dan kami dicadangkan untuk mengikuti program tersebut pada waktu pagi. Persetujuan dibuat dan kami akan datang semula ke Pantai Cenang ini esok pagi pada pukul 9.00 pagi. Dengar khabarnya, kebanyakkan program Island Hopping di sini berharga RM25 sekepala, kami pon kurang periksa, anda boleh membuat perancangan anda sendiri jika ingin membuat program Island Hopping ini. Walau bagaimanapun, harga yang ditawarkan di airport berharga RM35.

Selesai urusan tu, kami meneruskan perjalanan kami ke Pekan Kuah. Kami check-in di hotel kediaman kami untuk 2 malam di Region Hotel. Hotel murahan tapi selesa dengan harga RM80 semalam. Kemudian kami keluar semula untuk makan, memandangkan kami belum lagi lunch pada hari itu. Memandangkan Jumaat merupakan hari cuti untuk negeri Kedah, maka kebanyakan kedai tutup dan Pekan Kuah tak meriah langsung hari itu. Kami telah berhenti makan di sebuah restoren ala-Thai memandangkan itu sahaja restoren yang nampak menarik di mata kami.


Region Hotel

Selesai makan, kami berjalan2 sekitar kawasan berhampiran itu untuk windows shopping sahaja, dan membuat perbandingan harga. Nampaknya, harga yang ditawarkan terutama untuk coklat, adalah sama atau lebih kurang sama sahaja. Barang2 laen aku tak tengok plak, pasal takde intention untuk membeli barang laen selain coklat sahaja. Kalau pi Langkawi memang tak sah kalau tak singgah Haji Ismail Group kan, beberapa kali gak lah kami masuk ke Haji Ismail Group ni.. hehehe. Lebih kurang pukul 6.30 petang, kami pulang ke hotel penginapan kami, berehat dan aktiviti akan bersambung pada malam nnt.

Lebih kurang pukul 8.30 malam, kami keluar semula. Dengar khabarnya ada macam uptown, jadi kami pon pergilah ke tempat yang dikatakan. Memang ade, tapi barangan jualannya adalah sama jer, dan kebanyakkanya adalah pakaian. Takde yang menarik pon. Kami pulang ke hotel semua lebih kurang pukul 10.00 malam dan tamatlah program kami hari pertama itu.


Uptown di Pekan Kuah, setiap hari Jumaat


Kedai ni yang paling menarik perhatian


... bersambung