12 August 2010

272 : Salam Ramadhan - 1st Day Puasa

Salam Ramadhan. Selamat berpuasa kepada mereka yang berpuasa dan selamat mengganti puasa kepada mereka yang tak berpuasa. Pada mereka yang tak berpuasa tanpa sebab2 musabab yang munasabah, harap2 dapat le tukar perangai tu. Takkan sampai ke sudah takmo berpuasa. Umor dah lanjut, rumah kata pergi kubur panggil mari... hehehe

Semalam kita 1st berpuasa. Alhamdulillah, aku dapat menempuhinya dengan jayanya dan sabar. Mak kejutkan aku pukul 5.00 pagi, tapi pukul 5.15 pagi baru aku bangun. Berat benar rasanya nak meninggalkan tilam dan katil itu. Alangkah nikmatnya klu dapat terus sambung tidor smpi ke tengahari. Pagi tu kami bersahur ala kadar sahaja, nasi berlaukkan sup sayur fucuk dan drummet ayam. Walaupun selalunya aku tak berselera makan pagi2 buta camni, tapi semalam rasanya amat berselera sekali.. huhuhu... mungkin sebab aku suka sup sayur fucuk tu kot. Alhamdulillah.

Sementara menunggu subuh aku online, tengok ape2 yang patut (bulan2 pose ni takleh tgk yg tak patut kan, kurang pahala kite nnt.) walaupon takde aper pon yg patut di tengok. Lagi pon maner le ade orang online pagi2 camni. Hehehe... Mata masih lagi mengantuk, tapi tahan je lah. Pukul 6.25 pagi aku mandi, selesai mandi aku menunaikan tanggungjawab aku kepadaNya dan bersiap untuk pergi keje. Bulan2 pose ni kene masuk opis kol 8.00 plak. Ermm... kacau betul... Keluar rumah 10 minit sebelum pukul 7.00 pagi, tapi... mak ai.... jalan sudah jem. WT*. Bikin panas plak pagi2 bulan Ramadhan yang mulia ni. What to do? sabar je lah...

Di opis plak, adus.. mengantuk giler. Sehari sebelum puasa aku dilanda sakit tekak, perit betul tekak. Makan ubat smpi nyaris overdose. Klu tak, bole masuk ICU aku.. haha.. isk3. Semalam, selsema plak, hidung tersumbat. Klu dah hidung tersumbat, paham2 jer lah, meleleh jer air hingus. Rimas sungguh. What to do, biarkan je lah ia meleleh. Lunch break aku tidor sekejab sekadar merehatkan mata. Bulan pose ni, waktu rehat tengahari dipendekkan ke 30 minit jer. Pukul 2.00 petang mula bertugas semula, segar sikit mata. 4.30 petang... cabut!!!!

Semalam berbuka secara sederhana tapi meriah. Mak masak sambal tumis udang, sayur goreng, ikan dan telur goreng dan air laici. Alhamdulillah, walaupon nampak sikit, tapi kenyang berlebih2 plak. Malam bersolat Isya dan solat sunat Tarawikh di surau berhampiran. Malam ni InsyaAllah, solat Isya dan Tarawikh akan diimamkan oleh Ustaz Zamri TV9... Mari Mengaji...


~Salam Sayang~

12 comments:

  1. Salam Afeezz,

    Alhamdulillah berjaya menempuh Ramadhan pertama dengan jayanya..banyak2kan bersabar, kurang pahala puasa nanti hihi

    Uiks, masuk 8am balik 430pm?? Mana aci camni..huhu sy masuk 730am balik 430pm tau..ish3x balik awal macam nak tolong masak haha

    Berbuka puasa dengan nasi lebih nikmat lebih2 dgn famili..bg sy itu sudah memadai..dari penuh meja tapi membazir..

    Selamat meneruskan tarbiah Ramadhan dengan jayanya..Kim salam dengan ustaz Mantop tue nanti hihi

    [pjg pulak komennya hihi..]

    ReplyDelete
  2. salam afeezz..wa dgn wife wa masuk 7.30 balik 4.30..sib bek opis dekat2 walau tak 1 bangunan..kire ok la tue..yg penting, wife wa leh masak utk buka poser kan...surau, awal2 cenggini mmg penuh tp malam ke 11 wa dh agak brp saf yang tinggal..tinggal AJK surau je kot hahahaha...

    ReplyDelete
  3. salam,


    seronok cbaca catatan dia...cam budak baru belajar puasa yg paling best menu sahur dan berbuka tu,,

    ReplyDelete
  4. salam Afeezz....

    hui hui hui bersahur dgn nasi...

    kami tak biasa sahur gitu , cukup dgn 2 keping roti dgn telur separuh masak dicampur sedikit kicap manis...

    ReplyDelete
  5. Hihi betul ler Kak Mas mcm catatan adik yg baru belajar puasa muahaha seronok membacanya [jgn marah eks abang afeezz haha]

    Kak Ummi, famili sy pun biasa mkn nasi waktu sahur..

    ReplyDelete
  6. wsalam syima : kami masuk kol 8 balik 4.30 tp lunch hour 1/2 jam jer. Kire same jer tuh. Nak kirim salam ngan Ustaz Zamri ker?? insyaAllah, klu rajin... hehehe

    wsalam sahrom : betul2, org rumah masak lagi sedap makan kan, kadang2 yg beli tu ntahape2ntah, nampak sedap tp rasanya hampeh. biase ler tu kalau terawikh.. malas last terus takde org.. hahha

    ReplyDelete
  7. wsalam cm : hahaha... tibe2 rasa nak menulis style tu, ikut jer le kehendak hati. Best ke menu tuh? Klu mak yg masak, ape2 pon sodap.. kan...

    wsalam kak ummi : dah itu jer yg ade... belasah je lah... alhamdulillah ade bende yg nak dimakan..

    ReplyDelete
  8. syima : saje jer tulis begitu, nak mempelbagaikan hasil karya. klu serius memanjang boring plak para pembaca... tak marah lah, bulan pose maner leh marah, kureng pahala cheq yg dah mmg kurang tu nnt... hahaa

    ReplyDelete
  9. Salam dekk afezz..

    Tahniah dekk tulisan orang jujur ikhlas ni...wah ada ustaz zambri ..best tu..kan

    Akak kat surau ni...anak buah ustz zambri..pengurusan surau dah charted dia sebagai iman tarawih selama sebulan..umur baru 21 tahun dari Darul Quran...KKB ustaz zambri yg recomend kan pada abang mie...bacaan dia sedap didengar..sampai tak terbilang rakaat tu...alih2 dah habis...

    ReplyDelete
  10. wsalam kak shami : thanks.. biase jer tulisan sy ni. wat per nak wat cerita bohong, bukannya nak wat drama pon.. hehehe

    ustaz zamri pon tak kurang hebatnya, bacaan dia pon sedap didengar.. hensem plak tuh.. hahaha

    ReplyDelete