759 : Mari Menonton - The Martian dan Dark Awakening

Baru-baru ni aku berkesempatan untuk menonton dua filem baru di pawagam. Filem pertama yang aku tonton berjodol The Martian dan filem kedua adalah filem seram Dark Awakening.

Filem The Martian mengisahkan bagaimana seorang angkasawan, Mark Watney telah ditinggalkan secara tidak sengaja oleh krew kapal angkasa Ares III yang membawa misi ke planet Marikh. Apabila ribut melanda tapak kajian mereka, krew-krew Ares III bergegas menaiki pesawat dan meninggalkan Marikh dengan anggapan Mark Watney telah mati. Mark Watney terpaksa berikhtiar untuk terus hidup di planet Marikh sehingga misi ke planet Marikh yang berikutnya, iaitu dalam tempoh tiga tahun lagi. Menggunakan kepakarannya sebagai seorang ahli botani, Mark telah berjaya menukarkan tapak kajian mereka menjadi tapak pertanian untuk bercucuk tanam dan memastikan bekalan makanan untuknya mencukupi bagi tempoh tiga tahun. Mark tidak mempunyai apa-apa alah komunikasi untuk menghubungi pihak NASA di bumi.

Walaubagaimanapun, pihak NASA terus memerhatikan Marikh sehingga mereka mendapat menemui bukti bahawa Mark masih hidup. Akhirnya, pihak NASA berjaya menghubungi Mark dan misi untuk menyelamatkan Mark direncanakan.

Bagaimanakan Mark akan diselamatkan oleh pihak NASA. Berjayakan Mark hidup bagi tempoh tiga tahun sehingga kapal penyelamat datang menyelamatkannya. Saksikan di pawagam-pawagam berhampiran anda...

Bagi aku filem ni agak menarik di awalnya, ditengahnya sedikit bosan dan kembali menarik di akhirnya.

James bersama isterinya Jennifer dan anak mereka Danny telah pulang ke kampung halaman James selepas kematian ibunya untuk menguruskan urusan pengkebumian dan penjualan rumah ibunya. Apa yang didapati oleh mereka, pekan di kampung itu hanya didiami oleh warga tua sahaja. Selepas beberapa hari tinggal di rumah tinggalan ibunya, anak mereka Danny mula diganggu oleh sesuatu seterusnya keluarga itu pula diganggu.

Dengan bantuan seorang paderi, Jennifer mendapat tahun bahawa pekan itu mempunyai sejarah hitam di mana sembilan orang kanak-kanak telah hilang tanpa dikesan. Jennifer juga mendapat tahu bahawa suaminya James mempunyai kaitan dengan kes-kes kehilangan tersebut.

Apakah yang berlaku sebenarnya? Tontonlah sendiri di pawagam sekarang.

Bagi aku filem ni manarik juga walaupon color yang digunakan agak kusam dan muram sepanjang tayangan. Yang paling menarik adalah cerita disebalik kes-kes kehilangan semua kanak-kanak itu. Seram tu takde la sangat. Biasa-biasa jer.....


#SelamatMenonton

You Might Also Like

0 comments