597 : Catatan Perjalanan Road Trip 2013 - Kuala Selangor - Sabak Bernam - Hilir Perak - Manjung (Episod 2)

Hari kedua kami di Daerah Kuala Selangor. Kami bersarapan pagi, roti canai telur di restoran mamak berhampiran. Lebih kurang pukul 10.00 pagi kami menuju ke destinasi pertama kami di hari kedua ini, Bukit Melawati, untuk melihat tinggalan sejarah Kota Melawati dan zaman kegemilangannya. Tak ramai pelawat pagi itu maka senanglah kami bersantai2 membawa kereta seselow yang mungkin untuk menikmati permandangan indah Kuala Selangor dari bukit itu. Kata seorang sahabat yang tinggal di kawasan berhampiran, kalau hujung minggu, pengunjung tidak dibenarkan membawa kenderaan ke atas bukit, untuk mengelakkan kesesakan, kene naek tram yang disediakan. Banyak juga persinggahan yang kami berhenti seperti kawasan kota yg banyak meriam tu, kawasan Batu Hampar dan kawasan Makam Diraja. Tiga kali kami mengelilingi bukit itu, dan ada satu ketika tersesat di satu kawasan yang agak terpencil. Kami berada di kawasan itu lebih kurang 1 jam dan kami meneruskan perjalanan kami ke destinasi seterusnya. Oh.. ya... tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke Bukit Melawati.

Beberapa permandangan menarik sekitar Bukit Melawati

Destinasi berikutnya adalah ke Taman Alam Kuala Selangor terletak di kaki Bukit Melawati. Bayaran sebanyak RM4 seorang dikenakan. Kepada pencinta alam semula jadi, ini merupakan tempat anda. Kepada yang kurang cinta seperti kami, baek tak payah la masuk. Bukannya aper, perjalanan mengelilingi kawasan Taman Alam ini bole mengambil masa sehingga lebih dari 1 jam, penat jangan cakap la. Hampir dikejar monyet lagi. Jahat monyet tuh. Ape-ape pon, Taman Alam ni masih mengekalkan kehijuaan alam semula jadi dengan banyak ratusan spesis flora. Fauna yg nampak cume monyet, burung-burung dan cicak sahaja. Kami meninggalkan Taman Alam Kuala Selangor dengan kepenatan dan peluh membasahi tubuh lebih kurang pukul 12.30 tengahari. Balik ke hotel dan berehat.

Peta Taman Alam Kuala Selangor

Permandangan di Taman Alam Kuala Selangor

Kami keluar semula lebih kurang pukul 4.00 petang mencari makan tengahari. Tengahari itu kami makan Mee Udang Banjir Kuala Selangor. Bunyi nye macam sedap dan rasanya pon ok la. Kenyang untuk mengalas perut sebelum makan besar malam nanti. Selesai makan kami meneruskan perjalanan kami ke Pantai Remis. Oh.. ya.. kami ke Pantai Remis Kuala Selangor ye, bukan ke Pantai Remis Perak. Konfius plak bila ada kawan cakap Pantai Remis tu kat area Kuala Selangor, pasal setahu aku Pantai Remis tu ade di Perak. Rupa-rupanya betul-betul kejadian, ada dua tempat nama serupa. Di Pantai Remis kami hanya mengambil angin petang yang bertiup kencang. Pantai Remis bukan tempat untuk bermandi manda, kerana airnya agak keruh. Ada gak gerai-gerai menjual hasil laut seperti kerang, kupang, lala dan ntah aper jenis kerang lagi yg rasanya first time aku tgk. Agak menarik gak lah. Hehehe ...
Mee Udang Banjir Kuala Selangor

Permadangan indah Pantai Remis
Gerai perjualan hasil laut sepanjang jalan di Pantai Remis

Malam pula seperti yang dijanjikan, kami berjumpa di Shell Jeram dan sahabat aku tu pon membawa kami ke Medan Ikan Bakar Jeram. Nama kedai tu Aroma Ikan Bakar. Ramai betul pelanggan masa kami datang sampai kami nyaris tak dapat meja. Untuk malam itu, kami telah order Ikan Cencaru Bakar, Butter Prawn, Kerang Bakar, Chilli Crab, Sotong Goreng Tepung, Kailan Ikan Masin dan Tom Yam Ayam. Makan sampai tak habis dibuatnya. Alhamdulillah, terima kasih kepada yang sudi belanja.