22 June 2011

383 : Milik Siapakah Pisang Ini...

Milik siapakah pisang ini? Dah lama aku nampak dalam peti sejuk kat opis aku ni. Takde saper yang makan, takde saper yang sentuh. Kalau tak mahu makan, jangan lah beli atau bagi jer pada sesiapa yang nak makan. Takde la membazir. Aku tau la ko guna duit ko beli pisang tu, tapi dah beli tu, simpan la kat peti sejuk rumah sendiri. FYI... peti sejuk kat opis ni bukan milik ko ye...

Oh ya... kalau pisang ko tu secantik pisang yang kat dalam gambar di atas tu, Aiman tak kesah, sedap gak mata memandang. Tapi... pisang ko dah jadi macam .....

:

:

:

:

:

Ni !!!!!



Kalau diberi kepada monyet di dalam hutan pon mereka tak mahu makan. Dah tak rupe pisang dah pisang ko tu. Itu pon ko tak reti2 nak buang. Ape ko nak tunggu pisang tu bertunas dulu ke baru ko nak pi tanam kat belakang opis ni? Isk3...

Oh ya... Sebelum ni ade tiga bungkus pisang tuh. Satu dalam bekas plastik macam dalam gambar di atas, satu lagi (ade 2 bijik gak) dalam sampul surat, satu lagi (ade beberapa bijik di dalamnya) dalam beg plastik. Semuanya dah hitam legam macam kote negro. Tapi pagi ni, tinggal yang dalam bekas plastik tu jer, yang laen dah hilang. Mungkin tuannya dah buang. Ermm... tau plak membuangnya, tapi yang satu tu ditinggalkan nak wat per??

Selain pisang tu, ade gak bende2 lain yang dah luput tarikh dalam peti sejuk tuh. Entah saper punya aku pon tak tau. Bodoh la diaorang ni... tak reti2 nak buang ke??


Ulam yang dah layu dan tidak dikenali lagi spesis nye.


Nasi sejuk beku siap dengan lauk pauknya.


Bukan itu saja, ade juga.....

  1. nasi ayam sejuk beku siap dengan cili, kuah kicap, daun salad, timun dan tomato
  2. kuih muih tempatan
  3. keropok lekor yang siap digoreng
  4. teh tarik basi yang tehnya telah mendak ke bawah

Ermmmm.......


~Salam Sayang~

18 comments:

  1. salam..


    kikikikiki...membebel mak nenek dia pagi-pagi gini,,,tergelak cm baca,,


    ni cm nk tanya,,,en afez pernah ker tengok tuuuttt negro????hahahaha,,,

    Peti ais staff room kt tmpt CM penuh dgn susu ibu sejuk beku,,tak gamak dah nk letak makanan....pas perah depa buh dlm peti ais mengekalkan kesegaran,,so jgn silap amik jd ibu susuan nanti...

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam CM : hahaha... soalan cepumas betul pasal tuttt negro tuh.... jawapannya.. no komen, hahahah

    susu ibu takleh letak kat peti sejuk tmpt saya ni, nnt dicemari dengan pisang plak, dah jadi susu ibu perisa pisang nnt...

    ReplyDelete
  3. salam afeez

    hahahahahahah

    wa sokong itu cm. afeez kalau membebel kalah mak nenek. kui kui kui

    ReplyDelete
  4. waalaikumsalam AZ : eh.. maner de membebel... kite kan bercerita je ...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Afeezz

    kakak kat pejabat saya, yg diamanahkan jaga pantry (5S), selalu membebel, pasal peti ais juga

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. haha..kalau aku la..baik buang je. tak kira la sapa punya..

    orang yang simpan tu pon..sure lupa dah yang dia ada simpan brg dalam peti sejuk tu.

    kalau ko rajin..ko hiaskan la peti sejuk tu..beli je air ke apa..simpan..

    ReplyDelete
  7. SALAM,
    BENDA2 LAIN TU MUNGKIN TAK BERAPA SEDAP LAGI UNTUK DIMAKAN ! TAPI SI PISANG TU MASIH ELOK DAN PASTI SEDAP ! KALAU DEKAT, LF SEDIA DATANG AMBIL !

    ReplyDelete
  8. waalaikumsalam abg rozali : kat opis sy ni takde saper plak yang dipertanggungjawabkan utk jaga peti ais tuh. itu yg jadi macam stor dah, pelbagai barang expired ade dalam dia. tak lama lagi busuk la bau peti tuh....

    selamat petang abe madey : dari satu hari ke satu hari aku nak buang, tp tak jugak dibuang. aku letak air kosong jer dalam tuh, nak sejukkan.. nak hias ker?? ermm aku letak limau pon kene rembat.. saper le amik limau aku tuh... hahahah

    waalaikumsalam en. musollah : uish.. pisang macam tu bole makan lagi ker? dan penyek2 dah....

    ReplyDelete
  9. si penulis datang follow dan tinggalkan jejak

    ;-)p

    ReplyDelete
  10. salam asrul : terima kasih kerana sudi singgah dan follow blog aku yg tak seberapa ni...

    ReplyDelete
  11. Salam dekk afezz

    Menyeru pada baik..tahniah

    takan nak tunggu peti ais menjeritkan....hiihi

    ReplyDelete
  12. waalaikumsalam kak shami : tu le pasal.. haruskan saya buang segalanya??

    ReplyDelete
  13. heee yearkh ... sampai gitu sekali ... tempat jijah pulak ... pantang ada benda .. semua kena sebat ...
    letak Vitegen sepapan .. tinggal sebotol...
    letak kopok lekor mentah ... lesap
    letak rojak singapore panas panas kat atas peti ... lesappp jugak ... tak tau la jin mana makan ...
    hampess

    ReplyDelete
  14. hehehe... sabar je lah jijah : moral of the story kat tempat u tuh, jangan lah tinggal2kan makanan kat peti ais, mmg hilang punya. patut pisang tu letak kat tempat u kot, baru tak membazir busuk...

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum afezz..

    mak aii....rezeki tue..trak baik membazir..kne letak signboard la..jgn simpan makanan heheheee

    ReplyDelete
  16. waalaikumsalam sahrom : tu ;e pasal, membazir kan. pisang tu kalau dibuat cekodok mesti sedap.... tak payah le letak notis, sendiri mau igt lah kan...

    ReplyDelete
  17. pisang menyenangkan anda untuk BEBE..

    ReplyDelete
  18. selamat malam encik dunhill guy : BEBE aper? berak ker?

    ReplyDelete