06 August 2009

Posting No. 132 : BABI

B.A.B.I
Kalau kite menonton berita di tv atau dengar berita di radio, paling tidak pon membaca suratkhabar, mesti ada jer cerita pasal Selsema BABI. Perkataan Selsema BABI itu telah digunakan secara meluas di dalam media masa kat Malaysia ni. Tetapi masih ada lagi mereka2 yang sensitif dengan istilah Selsema BABI itu. Mengapa perlu sensitif? Dah terlalu banyak isu melibatkan BABI kat Malaysia ni.

Aku kerja kat UM, kat bahagian yang melibatkan kesihatan. Secara tak langsung, bahagian aku ni pon terlibat dalam segala urusan untuk membendung wabak Selsema BABI ini. Nak dijadikan cerita, pihak kami telah diarahkan untuk meng'upload' satu borang berkaitan Selsema BABI ini di portal UM untuk kemudahan capaian terus oleh pengguna. Kami telah menggunakan perkataan BABI itu sebagai tajuk utama menandangkan penyakit itu sendiri dinamakan Selsema BABI (H1N1 itu adalah virus yg menyebabkan Selsema BABI).

Kemudian, ada seorang pensyarah yang berpangkat 'doktor' buat kecoh, mempersoalkan kenapa perkataan BABI itu digunakan. Penyarah itu, DR. HA (Dr. HAram jadah), memula buat kecoh dengan Pusat Teknologi Maklumat (PTM) mengenai perkara ini. Aku tak pasti apa yang dia komplen, tp mengenai perkataan BABI tu, tak sesuai lah, sensitif lah dan segala macam lahanat lagi. Kemudian seorang pegawai dari PTM telah call aku menceritakan perkara itu dan aku mengesahkan bahawa mmg kami telah menggunakan perkataan BABI itu. Pegawai tu meminta kebenaran untuk mengubah perkataan itu dengan perkataan yang lebih sopan, H1N1. Aku setuju jer, sebab bg aku, ni perkara kecil jer dan tak perlulah diperbesarkan.

Semalam, Dr. HAram jadah tu buat hal lagi. Kali ni dia komplen terus ke TNC HEPA dan kecoh satu HEPA pasal BABI ni. Dan dengan mangkok hayun nye, si TNC HEPA ni menyalahkan kami 100%. Sakti hati bile boss sendiri taknak backing anak buah sendiri. Selama hari ni, kami dah macam nak mampos buat keje, 5-6 orang staff dah tumbang sakit, takde saper yg tahu. TNC HEPA sendiri tak pernah nak tanya, tak pernah nak turun padang tengok ape yg jadi. Tak pernah nak bagi bantuan. Yang dia tahu semuanya siap klu tak sempurna, kene lah. Perkara kecil macam ni pon TNC HEPA tak dpt nak settle, aper guna ko jadi TNC kalau macam ni?

Perkara ni tak selesai di situ, aku dengar sampai ada pihak yang nak saman-menyaman. Tp, bg aku, aku tak peduli. Klu korang nak saman-menyaman, itu korang nyer pasal. Bagi aku, takde salahnya guna perkataan BABI tu? Aper yang sensitifnya perkataan BABI tu?

Kepada Dr. HAram jadah, aper yg sensitif nya perkataan BABI tu? Ape yg sensitifnya binatang tu? Yang makan BABI, orang ko jugak. Yang bela, pelihara, ternak dan jual BABI, orang ko jugak. Nak sensitif kenapa? Bagi aku isu BABI ni lebih sensitif kepada orang Melayu. Berapa banyak dah orang Melayu bertolak ansur dengan bangsa Dr. HAram jadah ni pasal BABI? Terlalu banyak. Semuanya atas nama kemakmuran kaum. Cuma bangsa Dr. HAram jadah ni yang macam tak sedar di untung.


Ini H1N1

Persoalannya : Berapa banyak kali saya menggunakan perkataan BABI dlm entry ini?



Luahan Hati...

14 comments:

  1. fuuuh..emo hari ni dik..

    papepun babeh..akak sokong ko..depa tu hipokrit..mmg babi takkan nk panggil baby pulak...nk beri nama sedap pulakk...hhuuuh,sebagai cikgu sejarah diriku juga teremosi dgn bangsa tu...tak pe dik..luahkan perasaan...sebut jer nama binatang tu..dah mmg nama dia cam tu...nk sebut pun takut ,,,tapi selera pulak menelan isi pink binatang tu..

    hidup apizzz...ALLAHU AKHBAR...KITA BERADA DI PIHAK YG BENAR..he,he,he..sajer nk sejukkan apizz ni..

    tapikan ko mmg menulis untuk diri sendiri,bila marah bahasa ko jelas,indah dan tepat..tapi bila ko merewang cerita pasal ceduk,tangga bagai..cm dah tak paham..go ahead for writing..cayook..

    ReplyDelete
  2. hmm ko pernah dgr tak satu teka teki.. berbunyi mcm ni.. kenapa babi jalan tunduk? kalau pernah, ok lah tapi kalau tak penah. cuba2 lah pikirkan kenapa yer..

    ReplyDelete
  3. ntah la kak mas, org ni klu nak menimbulkan masalah, macam2 cara diaorg usaha nak buat. pasal bende ni pon nak jadi hal, kerajaan pon tak larang nak guna perkataan BABI tu, kite gunakan untuk tujuan yg betul, bukan untuk bende salah.

    kak mas... klu macam tu kan, setiap kalu saya nak wat entry, kene marah2 dulu lah yek, baru ayat2 cinta saya jelas, indah dan tepat.. haha

    ReplyDelete
  4. Che Pit... tak pernah dgr lah... sebab dia malu hidung dia penyek kot.. hahaha...

    ape jwpan sebenar nyer pit?

    ReplyDelete
  5. akak tau jawapan teka teki che pit...apizz tau ker??

    ReplyDelete
  6. ha,ha,ha..slowlah mamat ni...sebab mak dia babilah..dia malu jadi anak babi..ha,ha,ha

    ReplyDelete
  7. haha... kak mas.. itu ke jawapannyer... betul ke che pit?? kesian babi tu... igtkan pasal idung dia penyek, tu le malu nak angkat muke..

    ReplyDelete
  8. Madey!!! jgn sebut babi.. sensitif... H1N1

    ReplyDelete
  9. hmm apiz, tak tepat ler jawapan cm.. sebab dia malu mak bapak dia babi.. CM, tanpa bapak, emak sahaja, maka tak bolehlah dapat anak.. tapi tak tahulah kalau version CM mak babi bapak anjing ker, huhu..

    ReplyDelete
  10. huuuh,,mmg lah mak bapak..tertinggal tu..tapikan(huh tak puas hati tu) biasa yer yg jaga anak babi mak babi jer....

    ReplyDelete
  11. haha... udah2 jgn gadoh2 di rumah saya. di akhir kata saya kan ade soalan, sorang pon taknak jawap.. ermmm...

    ReplyDelete
  12. 21 perkataan BABI termasuk tajuk dan di dalam soalan..

    ReplyDelete
  13. Tahniah kepada Encik Tempe kerana telah berjaya menjawab dengan tepat. 21 perkataan babi di dalam entry sy yg ke 132 ini.

    ReplyDelete