08 January 2013

567 : Usaha Menyelamat


Ini adalah pokok bunga mawar milik seorang sahabat yang sama2 membelinya di MAHA2012. Nampaknya pokok miliknya telah hampir mati dan akhirnya diberikan sahaja kepada aku dengan harapan aku dapat memelihara dan menghidupkannya kembali. Satu pasu (gambar atas) nampaknya macam boleh diselamatkan, insyaAllah, satu pasu lagi (gambar bawah) telah mati keseluruhannya. Aku nak buang jer tetapi ayah melarang dan menyuruh aku meletakkannya ditempat yang redup. Ayah kata mungkin akarnya masih hidup dan mungkin pokok mawar tu bole tumbuh semula. Wat masa ni masih belum menunjukkan ape2 perubahan. Tunggu lah 2-3 minggu lagi.

Faktor utama yang dispekulasi menjadi penyebab kematian pokok ni adalah kerana kekurangan cahaya matahari. Menurut tip2 yang diberikan oleh Encik Google, pokok bunga mawar memerlukan pancaran matahari terus sekurang2nya 6 jam sehari.


~Salam Sayang~

11 comments:

  1. SALAM PIZ..

    Moga pokok yg dirawat akan selamat dan sihat sepenuhnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam manjer

      insyaAllah, bunga mawar batik tu. mesti cantik...

      Delete
  2. salam

    cuba,,try,,test,,

    yessssss,yesss cm dah boleh baca n komen blog en afeez tercayanggg,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumalam CM

      wah !!! percobaan berjaya. tahniah!!
      cayang CM gak....

      Delete
  3. Salam,

    Wah tak lama lagi boleh jadi dr bunga.
    Nampaknya Afezz mewarisi minat ayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mama ju

      hahahah... insyaAllah, nak jadi bisnesmen bunga yang berjaya
      sebenarnya ayah tak minat bunga. arwah mak yg minat. ayah tukang tanam jer... hehehe

      Delete
  4. Assalamualaikum Afeezz

    mukin terlebih baja kut....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam atuk

      terlebih baja pon bole mati ke??

      Delete
  5. Replies
    1. insyaAllah, kene tunggu 2-3 minggu atau sehingga ada tanda2 daun nak tunbuh.. br tau berjaya atau tidak

      Delete