15 April 2013

601 : Jalan-Jalan Cari Makan... Katanya... (Episod 1)

Minggu lepas, Jalan - Jalan Cari Makan, katanya lah. Sebab, minggu lepas aku telah menghadiri tiga jemputan kahwin di tiga negeri, KL, Melaka dan Johor. Pergi kenduri maksudnya makan kenduri lah. Hehehe. Dalam masa yang sama gak, aku telah mengikuti program Jalan - Jalan Cari Makan di daerah Muar, Johor.

Semuanya bermula pada hari Sabtu, 6 April 2013, aku menghadiri kenduri perkahwinan anak kepada salah seorang teman sepejabat. Hidangan kenduri kahwin yang disediakan sangat sedap - nasi beriyani, ayam masak merah, dalca, sambal sotong, acar buah, sehingga aku sendiri tak ingat dah ape yg aku makan di sana.  Ape-ape pon, hidangan yang disediakan, amat menyelerakan. 

 Hidangan Kenduri Kahwin (gambar ehsan google) 

Kemudian pada hari yang sama, aku berjaya juga menghadiri sebuah lagi jemputan kenduri kahwin, anak kepada seorang teman maya di Air Molek, Melaka. Walaupon kehadiran kami agak lewat, tetapi masih banyak lagi hidangan yang disediakan - nasi beriyani (kot), daging masak lemak dan beberapa hidangan lain yang aku dah tak ingat (hehehe.. klu tak amik gambar memang tak ingat la aper yg di makan). Ape-ape pon, hidangan yang disediakan juga amat menyelerakan. Sangat rosak program diet aku dibuatnya.

Selepas itu kami meneruskan perjalanan kami ke Muar, Johor. Keluarga telah menunggu di sana. Kami berjumpa di Tanjung Mas, Muar. Dah lama aku tak datang ke Tanjung Mas, seingat aku, kali terakhir aku ke Tanjung Mas adalah semasa aku bersekolah rendah lagi. Banyak yang sudah berubah, pengunjung pon semakin ramai. Kemudian, kami beramai-ramai ke Stesen Bas Bentayan. Katanya ada Mee Bandung Muar yang sedap. Gerainya buruk giler, kalau aku, memang tak tau la kat situ ada Mee Bandung Muar yang sedap. Mungkin melihatkan gerainya, memang aku tak singgah. Ape-ape pon, mee bandungnya sedap dan harganya murah, sepinggan RM4 sahaja. Mana nak cari kat KL? Kan.. Perut dah penuh, tetapi habis jugak pasal sedap. Kalau perut kosong mau order 2-3 pinggan. Hehehe...

 
 
Permandangan Tanjung Mas, di tepian Sungai Muar 

 
Stesen Bas Bentayan, Muar 

Mee Bandung Muar 

Program Jalan - Jalan Cari Makan diteruskan dengan program mencari Mee Siput yang membawa kami hampir ke Parit Jawa. Mee Siput yang dibeli adalah mee yang perlu digoreng dahulu sebelum dimakan. Katanya, sedap dimakan bersama sambal. Ape-ape pon, aku pernah makan Mee Siput ni, dah... tak sedap!! Hehehe...

Mee Siput dengan sambal (gambar ehsan google)

Kemudian kami ke sebuah kampung di situ, singgah di rumah saudara yang akan melangsungkan kenduri kahwin esok. Kami dipelawa nasi bersama lauk-pauk tetapi aku menolak kerana perut sudah penuh dan minta dikosongkan. Hanya menjamu sedikit rempeyek dan pelbagai jenis kek. Tetapi... air kopi yang makcik buat itu sangat sedap.. hampir habis seteko aku bedal. Hehehe. 

Lebih kurang pukul 10 malam, kami meminta diri. Dalam perjalanan pulang, kami singgah pula di Medan Ikan Bakar Sabak Awok. Ados.. makan lagi ke. Medan Ikan Bakar ni agak terpencil bagi aku lah, kalau aku memang tak tau kat situ ade kedan ikan bakar. Dek kerana perut sudah tiada ruang untuk diisi lagi, makan selera makan pon kurang. Aku makan sedikit sahaja. Malam itu kami telah order, Ketam Cili, Udang Butter, Sotong Celup Tepung dan Kepah masak aper ntah. Bagi aku semuanya biasa-biasa sahaja.  Mungkin perut sudah terlalu kenyang...

 
Medan Ikan Bakar Sabak Awor, Muar

... bersambung

4 comments:

  1. Salam dekk afezz

    Jalan-jalan makan kenduri dan ronda tepi laut, best tu..nanti kena ajak pak ngah pergi cari tanjung mas lah...insyallah bulan June nanti

    ReplyDelete
  2. Salam.. lama gak Manjer tak gi Muar. Mak org muar tapi lepas tok meninggal, kekadang jerk la gi umah makcik kat sana. Tapi mee bandung mmg sedap... nyum nyum.. huwaa.. lambat betul nak abis FASA ALAHAN ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam

      sy mmg jarang pi muar, pasal takde sedara mara kat sana. dulu pegi pon pasal kakak sekolah kat sekolah menengah sains tu. itu pon berpuluh thn yang lepas...

      sabar manjer... esok lusa ok lah tuh... insyaAllah

      Delete