04 January 2013

566 : Entry Pertama Tahun 2013 - Sekuntum Mawar Merah, Sebuah Puisi, Untuk ....

Sekuntum Mawar Merah, Sebuah Puisi, Untuk .... Ni adalah pokok bunga mawar aku yg aku beli di MAHA2012 yg lepas. Alhamdulillah, masih hidup segar dan bugar. Percubaan pertama untuk berjinak2 dalam dunia pertanian ni nampaknya agak berjaya. Hehehe.. pasni bole lah beli lagi untuk tambah koleksi di rumah.

 
Hari pertama (atau kedua) berada di rumah. 
 
Kedua-dua kuntuman bunganya telah berkembang 

 
 

 
Up-close and personal, sekuntum mawar merah 

 
Pucuk-pucuk baru mula tumbuh selepas dua kuntum bunga asal gugur 

 
 
Setiap pucuk mempunyai kuntum bunga yang baru. Ada enam kuntum kesemuanya. Tetapi bunganya lebih kecil dari bunga asal. Kenapa ek?  

 
Setiap kuntum mula mekar 

 Hampir kesemuanya akan berkembangan..

Semalam, setibanya di rumah selepas pulang dari kerja, aku lihat sekuntum dari bunga mawarku telah tiada. Aku pelik, siapa pulak yang memotongnye. Ermmm... biarlah, kata aku kepada diriku. Kemudian, ayah telah memberitahu aku, bahawa dia telah memetik sekuntum bunga mawar itu dan telah meletakkannya di pusara ibu. :(


~Salam Sayang~

7 comments:

  1. Salam piz.. Piz letak baja apa ye? cantik dan mekar semuanya.. Erm.. Mungkin ayah piz rindukan arwah ibu.. Moga arwah tenang di sana.. amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam manjer

      entah la aper nama baja tu, tp kaler dia biru2 laut gitu. Mungkin la kot kan, dah bertahun2 hidup bersama, mesti dia rindu sgt2...

      Delete
  2. Salam anakanda,
    Moga bahagia di hari Jumaat ni.
    Memang cantiklah ros tu.
    Ada idea ayah Afeez!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam & salam jumaat mama ju

      kalau ade banyak lagi cantik kan. tunggu lah nnt...
      ayah mmg banyak idea. mungkin nak tanam sepokok moawar kat pusara mak nnt

      Delete
  3. Salam..ayat terakhir itu touching banget..

    ReplyDelete
  4. Salam..ayat terakhir itu touching banget..

    ReplyDelete