864 : Masak Sendiri, Makan Sendiri (Episod 5)

Sejak dua menjak ni aku suka sangat makan ayam goreng kunyit. Tempat kegemaran aku adalah di Pasar Malam Putrajaya setiap Selasa malam dan Jumaat malam. Boleh dikatakan hampir setiap minggu aku akan membeli dari gerai yang sama. Dah lama juga lah aku menjadi pelanggan tetap gerai itu. Kenapa aku suka? Firstly, ofkoz lah sebab ayam dia sedap, secondly sebab portion dia banyak, memang kenyang makan lah. Kalau nak tau gerai yang mana, gerai yang ramai orang beratur tu lah, tak pasti pulak aku apa nama gerai dia. Sebelum ni cuma abang tu berdua dengan wife dia (aku agak je wife dia), la ni dah ada pekerja, maju dah perniagaan dia, jual ayam goreng kunyit je, jeles aku... ahaks.

Then aku ada rasa juga ayam goreng kunyit dari food truck, kalau tak silap nama dia Mat Rock. First time aku makan masa aku menyertai program Larian Hari Sukan Malaysia di Bukit Jalil. Sedap juga kena dengan selera aku. Secondly aku makan ayam goreng kunyit Mat Rock ni masa aku pergi ke pameran MAHA beberapa bulan lepas di MAEPS. Aku rasa, dua ayam goreng kunyit ni yang menjadi kegemaran aku. Nyam3...

Oleh kerana aku dah suka kepada ayam goreng kunyit ni, makanya pada hari Ahad minggu lepas aku pon cuba la buat. Manalah tau sedap macam Mat Rock, bole aku bukak bisnes macam dia gak, huhu. Sehari sebelum tu aku pergilah ke sebuah pasaraya dan membeli bahan-bahannya. Bahan-bahannya dan cara membuatnya aku cari kat google jer, maka tak perlulah aku kongsi di sini. Wat malu aku je nanti, baru first time masak dah nak share resepi.. hahaha...

Dan hasilnya tidak mengecewakan...

Ayam yang telah siap dan sedia untuk digoreng
Macam terlebih kunyit jer...

Ayam goreng kunyit aku, nampak sedap tak? 
Terlebih goreng plak, sampai layu karot ngan bawang itu.

Aku juga mencuba untuk memasak nasi dalam cawan. Seorang kawan aku ada cakap, kalau masak nasi dalam cawan ni takde kerak, makanya aku pon cuba lah. Dan hasilnya juga tidak mengecewakan dan memang benar tidak berkerak. 

Nasi sedia untuk dimasak. Nasib baik muat cawan tu 
dalam periuk nasi aku yang kiut itu

Nasi sudah masak, ngam-ngam satu cawan untuk aku makan seorang.
Makan brown rice untuk kesihatan ye...


Jemput makan semua, bismillah....

Jemput makan semua, menu orang bujang jer. 
Oh ye.. sambal cili dia takde, pasal tak buat, kalau ada tentu lebih sedap.
Harus berpeluh time makan, mak mertua lalu belakang pon tak perasan...

Walaupon ayam goreng kunyit aku menjadi, tapi masih ada beberapa perkara yang boleh ditambahbaik. First time buat memang la tak perfect kan. Next time aku akan cube lagi.. InsyaAllah...

You Might Also Like

2 comments