862 : Sembilan Tahun Sudah Berlalu

Enam Disember akan datang maka genaplah sembilan tahun aku bersama Abang WoTonG. Selama sembilan tahun bersama banyak sudah kami menjelajah dan banyak suka daripada duka bersama Abang WoTonG. Telah samar-samar dalam ingatan aku dek kerana usia yang telah meningkat, sembilan tahun lalu kita mula bertemu.

Aku mengambil lesen memandu untuk kereta agak lewat. Masa itu memang tiada keinginan untuk aku mengambil lesen memandu kereta. Bagi aku sudah ada lesen motorsikal itu sudah mencukupi. Tetapi pada suatu hari, satu kejadian yang ingin aku rahsiakan telah mencetus keinginan aku untuk mengambil lesen kereta. Aku terus survey internet mencari sekolah memandu berhampiran kawasan aku. Akhirnya aku bertemu satu di kawasan Batu Caves. Setelah bertanyakan beberapa perkara, aku terus mendaftar dan memulakan pembelajaran secepat mungkin. Tindakan aku ini aku rahsiakan dari keluarga aku, sehingga arwah emak aku pon hairan, kenapa setiap hujung minggu aku akan keluar awal pagi.

Memandangkan aku sudah pernah membawa kereta sebelum itu (tanpa lesen), maka tidak susahlah pembelajaran aku dan aku lulus dengan sekali percubaan sahaja. Balik sahaja ke rumah selepas ujian memandu itu, orang pertama yang aku beritahu tentang kejayaan aku adalah arwah mak aku. Tak sampai satu jam kemudian, aku menerima panggilan telefon dari kakak aku. "Wei... tahniah ye", ayat pertama dari beliau. "Tahniah apanye", aku saje-saje buat tak tau. "Eleh... wat-wat tak tau plak. Bila nak beli kereta", "Hahaha... camne ko tau? Sape bagitau ni?". "Mak la, sape lagi". Ntah bila plak orang tua call kakak aku dah beritau cerita itu. Hehehe...

Weekend itu kakak aku datang ke rumah. Beria-ia betul dia tanya aku macam-macam pasal aku nak beli kereta apa. Pada mula nya aku hanya nak beli Proton Persona, kemudian aku berminat pula dengan Toyota Vios. Kemudian kakak aku cadangkan Honda City. Mula-mula aku menolak kerana design Honda City yang tak menepati citarasa aku. Kemudian, kakak aku maklumkan yang Honda City yang buruk tu adalah model lama, sekarang dah ada model baru yang lebih cantik. Selepas itu kami melayari internet untuk melihat model baru itu. Walau bagaimanapun aku masih tidak puas hati dan masih belum menetapkan keputusan.

Honda City model terbaru itu pertama kali aku lihat di NSK Selayang. Pada masa itu, Honda City yang aku nampak tu baru lepas eksiden kot pasal dah remuk bahagian belakangnya. Aku terus tertarik. Wah... cantik gak Honda City terbaru ni. Selepas melihat sendiri Honda City itu walaupon telah remuk belakangnya, aku terus membuat keputusan untuk membeli Honda City sahaja, jika bayaran bulanannya menepati bajet aku.

Aku tak ingat bila, aku bersama kakak dan abang ipar aku telah ke pusat pameran Honda di Petaling Jaya untuk test drive. Dan selepas itu menandatangani dokumen-dokumen jualbeli. Tempahan aku akan tiba dalam tempoh tiga bulan dan kalau mengikut perkiraannya dalam bulan Jamuari 2010. Namun nasib aku balik, ada seorang pelanggan telah membatalkan tempahannya dan aku dapat kereta aku sebulan awal iaitu pada Disember 2009. Huhu...

Semasa menerima Abang WoTonG

Sepanjang aku menggunakan Abang WoTonG ni, memang takda masalah sangat. Memang betullah kata pepatah, alah membeli menang memakai. Setelah hampir sembilan tahun menggunakannya, telah banyak tempat yang telah kami jelajahi. Abang WoTonG telah menjelajah ke seluruh Semenanjung Tanah Melayu ni. Abang WoTonG juga pernah di bawa masuk ke negara jiran, Thailand hingga ke Krabi. 



Beberapa kenangan bersama Abang WoTonG

Diharap Abang WoTonG akan terus dapat memberikan khidmatnya ke pada aku. Masih belum terniat di hati aku untuk menukar kereta lain. Bagi aku, gunalah dahulu sampai habis, kemudian baru tukar. Tambahan lagi, aku nak enjoy freedon of money, kumpul duit dan pergi melancong pula, InsyaAllah.

You Might Also Like

0 comments