839 : It's Not Big, But It's Mine (Episod 2)

Sudah hampir dua bulan aku menerima kunci kepada rumah kecil ku ini, di M19 Cyberjaya. Boleh dikatakan hampir setiap minggu aku akan berkunjung ke M19. Walau masih banyak yang perlu dilakukan, dan walaupon rumah itu masih kosong, aku tetap mahu mengunjunginya. Takkan aku biarkan ia tidak berpenghuni untuk satu jangka masa yang panjang. Takut pulak nanti ade ape-ape yang tumpang berteduh. Hehehe...

27 Januari 2018 - Awal-awal pagi lagi aku dah gerak ke M19. Hari ini ada urusan pemasangan window film dan pemasangan kipas dan lampu. Lebih kurang pukul 10.30 pagi, pekerja pemasangan window film telah datang dan memulakan tugasnya. Agak leceh nampaknya proses pemasangannya. Mula-mula dulu ade gak terfikir nak buat sendiri, bila dah tengok cara orang tu buat, bersyukurlah aku tidak meneruskan niat aku untuk pasang window film sendiri. Lebih kurang pukul 12.00, pekerja pamsangan kipas pula datang. Memula dulu sahabat ada cadangkan untuk pasang sendiri kipas tu, tapi aku tak setuju kerana ia melibatkan elektrik yang mana kami tak tahu sangat pasal elektrik ni. Akhirnya kami upah sahaja untuk pemasangan 3 buah kipas dan sebuah lampu di rumah aku dan 3 buah kipas lagi di rumah sahabat. Menjelang petang, semua kerja dapat diselesaikan dengan sempurna.

Kipas dan lampu chandelier yang siap dipasang 

30 Januari 2018 - Aku telah telah membantu sahabat untuk berpindah ke rumah barunya. Banyak juga barangnya yang perlu di bawa bersama walaupon semasa di rumah sewa nya nampak macam takde barang pon. Sebuah lori disewa dan 3 buah kereta persendirian diperlukan untuk berpindah masuk. Secara rasminya sahabat telah duduk di rumahnya pada hari itu walaupon defect rumahnya masih belum diambil tindakan yang sewajarnya dari pihak pemaju. Selamat tinggal Bandar Tun Hussein Onn, rindu pulak rasanya pada Restoran Umi dan Kedai Gunting Rambut Hadi.

1 Februari 2018 - Aku datang sekali lagi sekadar berkunjung ke M19 dah rumah sahabat juga di M19. Buat pertama kalinya, malam itu aku bermalam di rumah baruku dengan hanya beralaskan lantai dan berbantalkan lengan. Tiada niat untuk bermalam di situ sebenarnya. Oleh kerana badan dah penat untuk memandu pulang ke Selayang, terpaksa aku bermalam di sana.  Tidak dapat aku lena malam itu, mungkin kerana suasana yang baru ataupon mungkin tidak selesa tidur di atas lantai. Sampai ke pagi aku tidak dapat lena, sekadar tidur ayam jer bak kata orang.

Permandangan malam semasa malam pertama di M19
Takut juga rasa kalau ade sesuatu yang menjengah kat tingkap tuh.

2 Februari 2018 - Hari ini sengaja aku mengambil cuti rehat. Dapat cuti selama 5 hari, Cuti Hari Thaipusam, Cuti Hari Wilayah, Cuti Rehat, Sabtu dan Ahad. Pagi itu aku dan sahabat telah pergi ke Ikea Cheras. Masih ada barang yang hendak dicari untuk rumah baru kami. Seronok pergi ke Ikea on weekdays sebab tak ramai orang dan menjelang tengahari selesai urusan kami di Ikea dan pulang ke Cyberjaya. 

Dalam tengahari hari itu, aku menerima panggilan telefon dari salah sebuah syarikat perabot yang aku berurusan dahulu. Nak hantar perabot baru aku katanya. Aku pon hairan, masa telefon dulu katanya selepas raya cina baru boleh hantar, hari ni tiba-tiba call kata nak hantar. Nasib baik lah aku memang ambil cuti dan ada di M19 hari ni. Kalau tak, susah jugak dibuatnya. Dalam pukul 3.00 petang, penghantaran dibuat, dua buah bed side table dengan sebuah chest of drawer. 

3 Februari 2018 - Seawal pagi aku telah menuju ke M19 sekali lagi. Ada urusan pemasangan langsir baru pula hari ni. Setelah dua kali ke Nilai 3, baru aku dapat membuat keputusan langsir mana yang aku nak pilih, selepas pilihan aku yang lepas mendapat tentangan hebat dari sahabat dan kakak aku sendiri, buruk katanya. Dan akhirnya benarkata mereka, pilihan aku kali ini lebih cantik dan menyerlah sesuwai dengan rumah ku. Huhu... 

Rumah baru, langsir baru. Design yang aku suka

9 Februari 2018 - Aku datang sekali lagi ke M19. Masuk-masuk ke rumah, aku dapati macam rumah aku telah dimasuki seseorang. Setelah diperiksa, memang sah telah dimasuki orang yang datang untuk membetulkan air-con di masterbed room. Kotor semula rumah aku dan terpaksalah aku membersihkannya sekali lagi. Geram pulak rasa hati, bila kontoraktor tak memaklumkan kepada aku untuk masuk ke rumah melakukan kerja. Nak saja aku komplen kepada pihak pemaju. Malam itu sekali lagi aku bermalam di M19, kali ini beralaskan tikar dan berbantalkan bantal, tidak lupa selimut kerana sejuk sangat aku rasa tidor malam di sana. Lena jugalah aku tidor malam itu.

10 Februari 2018 - Hari ini ada kontraktor datang untuk pemasangan grill. Kontraktor datang on time dan memulakan kerja. Aku telah memang grill untuk tingkap di bilik 1 dan bilik 2, 2 tingkap di bahagian dapur dan bahagian yard pada hari itu. Grill untuk pintu utama tidak dapat dipasang pada hari itu kerana design tidak seperti yang aku mahu. Makanya, pihak kontraktor terpaksa membawa balik grill itu dan akan dipasang selepas raya cina.

Grill yang siap dipasang di kawasan yard. Tak puas hati
sangat dengan pemasangannya, kurang kemas.

11 Februari 2018 - Aku dan sahabat telah pergi ke sebuah kedai perabot di Taman Equine. Book shelves sahabat telah sampai dan sedia untuk diambil. Sesampai sahaja di rumah sahabat, proses pemasangan dimulakan. Agak kompleks jugalah book shelves dia ni. Nasib baik dah beli set drill pagi tadi di ACE D'Pulze, so kurang la sikit bebanan nak memutar semua skru yang ada. Petang itu pula, proses pemasangan study desk aku pula yang aku order secara online dan tiba 5 Februari lepas. Desk ni pon bole tahan kompleksnya, sampai tersalah pasang lah, tetapi akhirnya berjaya juga kami. Huhu...

... bersambung

You Might Also Like

0 comments