804 : 15 November 2001 - 15 November 2016


15 November 2016 akan datang maka genaplah 15 tahun aku berkhidmat dengan perkhidmatan awam. Sememangnya 15 tahun itu adalah satu jangka masa yang panjang dan banyak kenangan suka, duka, pahit, jerih aku bekerja menjadi rezeki hidup. Jujur aku katakan, pernah satu ketika aku terfikir untuk berhenti kerja dan mencari kerja yang lain. Alhamdulillah, aku tidak mengikut kata hati masa tu. Dan rezeki aku masih murah di sini.


Bekerja itu memang ada pahit manisnya, ada naik turunnya. Dan di usia 15 tahun ini, aku mula merasa pahitnya. Walau bagaimanapun aku perlu tabah dan pasrah menghabiskan sisa-sisa baki perkhidmatan aku. InsyaAllah, kalau diizinkan, mungkin aku akan bekerja hanya untuk 10 tahun lagi. Cukup perkhidmatan aku 25 tahun dengan perkhidmatan awam, mungkin aku akan memohon untuk bersara pilihan. Tapi itu semuanya bergantung pada keadaan, kalau kerja makin hari makin tensen dan menyakitkan hati, atau boleh menyebabkan aku kene heart attack, aku akan memilih untuk bersara awal. Ditakdirkan di akhir usia aku nanti, kerja tidak membeban dan dapat bekerja dengan senang hati, aku akan teruskan sehingga aku bersara paksa pada usia 60 tahun. 


#SalamSayang

You Might Also Like

0 comments