31 December 2015

771 : Pahit Manis 2015


2015 sudah sampai ke penghujungnya. Alhamdulillah, setahun sudah berlalu, meningkat lagi setahun usia aku. Segala pahit manis sepanjang tahun 2015 telah ditempuhi dan menjadi kenangan dalam diri sendiri. 

Bagi aku, perkara paling manis di tahun 2015 adalah aku berjaya memiliki sebuah rumah idaman. Setelah begitu lama memendam hajat dek kerana harganya dari hari ke hari semakin meningkat, akhirnya tahun 2015 ini rezeki itu dilimpahkan kepada aku. Segala urusan memilikinya dipermudahkan, dan InsyaAllah kalau tiada aral melintang di mana-mana, aku akan terima nikahnya pada suku ketiga tahun 2017. 

Di tahun 2015 juga aku telah melancong ke Cambodia, satu tempat di dalam wish list yang aku hendak kunjung. Walaupon terdapat beberapa masalah di awalnya, dan tertangguh hampir 2 tahun, akhirnya aku berjaya juga menjejakkan kaki aku di bumi Cambodia. Walaupon hanya ke Siem Reap, ia amat memadai bagi aku. Tak banyak aktiviti mengembara yang aku lakukan di tahun 2015, hanya ke Langkawi pada bulan Februari dan Cambodia pada bulan September. 

Di dalam urusan kerja pula, pada tahun 2015 aku telah dianugerahkan KUP. Alhamdulillah, rezeki aku setelah 13 tahun berbakti dan berkhidmat sebagai penjawat awam. Tetapi hati tidak tenang memandangkan tanggungjawab dan tugas makin banyak. Sentiasa berdoa kepada Yang Maha Esa agar segala tugas yang diamanahkan kepada aku dipermudahkan, walaupun tetap ada yang tidak dapat aku laksanakan dengan sempurna. 

Apa-apa pon banyak yang indah di tahun 2015 dan yang kurang indah itu kalau boleh hendak aku lupakan. Semoga tahun 2016 ini memberikan aku lebih banyak keindahan. InsyaAllah.

Selamat Tahun Baru 2016


#SalamSayang

28 December 2015

770 : Yang Ketiga dan Yang Terakhir Untuk Tahun Ini

Sabtu lepas aku menyertai satu lagi larian, Garfield Run 2015 bertempat di Plaza Tugu Negara KL. Mengikut jadual, larian itu akan dilepaskan pada pukul 4.00 petang. Lengkap untuk tahun ini, satu larian pagi, satu larian petang dan satu larian malam. Garfield Run ni hanya untuk fun run sahaja sejauh 5km dan 3km. Aku masuk untuk 5km.

Lebih kurang pukul 2.30 petang, aku beserta 3 sahabat yang lain bergerak menuju ke tempat larian. Memandangkan tempat pakir yang dicadangkan agak jauh, maka kami keluar agak awal. Tapi nasib kami agak baik bila dapat pakir di tempat pakir yang dekat dengan tempat pertandingan. Agak meriah jugak lah tempat pertandingan tu dengan gerai-gerai games dan sebagainya. Peserta pon agak ramai dan semuanya memakai baju kuning, dah nampak macam perhimpunan Bersih plak petang tu. 

Peserta telah dilepaskan pada pukul 4.45 petang di kala matahari sangat terik. Memandangkan laluan larian agak berbukit-bukit, aku terpaksa berhenti beberapa kami untuk mengambil nafas. Aku berjalan sahaja sepanjang laluan sebab tak larat nak berlari dah. Walau bagaimanapun aku berjaya menamatkan larian aku. Catatan masa tidak dapat dipastikan sebab stopwatch aku ntah macam mana bole pause plak pada minit ke 40. Oleh yang demikian, masa tidak dapat direkodkan untuk larian ini. Sedey. Tapi aku rasa, masa aku lebih lama daripada masa yang aku buat sebelum ini iaitu 1 jam 4 minit. 

Garfield Run merupakan penutup aktiviti larian aku pada tahun ini. Untuk bulan Januari 2016, dah ada satu larian yang aku dan daftar. InsyaAllah kalau takda aral di mana-mana, aku akan berlari a.k.a berjalan lagi. Huhu...

Finisher Medal untuk Garfield Run 2015


#SalamSayang

26 December 2015

769 : Me Asus Masuk Hospital

Tak tau kenapa, tiba-tiba skrin henfon aku jadi separuh jer. Separuh lagi gambar dia macam nak tak nak je keluar. Kadang-kadang terus hang bahagian yang bermasalah tuh. Tensen aku sekejap. Nak tak nak terpaksalah aku bawa ke kedai tempat aku membelinya dulu. Tanya-tanya dulu camne since henfon tu masih dalam waranti. Mamat cina tu cakap kene hantar ke servis center kat Low Yat. Kedai tu cume buat sales jer, tak wat mende-mende macam ni. Ermm... terpaksa lah pi Low Yat, satu tempat yang taknak aku pi bukan disebabkan oleh isu-isu pergaduhan dan penipuan yang pernah disaksikan dulu, tetapi sebab malas nak menempuh jem tahap dewa nak sampai ke sana. 

Sabtu lepas, nak tak nak aku ajak seorang sahabat teman aku ke Low Yat sebab dah hilang sabar guna henfon tu. Sebelum aku campak ke dinding, baek aku hantar cepat-cepat. Memula bercadang nak naik kenderaan awam sahaja, akhirnya kami drive sahaja ke sana dari Cyberjaya. Jem jugak lah nak menyampaikan ke sana. Disebabkan tak tahu kat maner nak pakir kereta, kami pakir sahaja di Berjaya Times Square memandangkan kami dah lalu depan tempat tu. Nak pakir kat Low Yat kene patah balik dan memandangkan jalan tu dan jem, terus kami decided masuk ke Berjaya Times Square.

Kami menapak ke Low Yat. Ramainya manusia kat Times Square tu, rimas plak aku dibuatnya. Servis Center Asus tu terletak di tingkat 4, Plaza Low Yat. Setelah menerangkan dan melihat apa masalah henfon aku tu, maka henfon aku tu kene masuk hospital. Katanya akan siap dalam masa satu minggu. Ermm... mereputlah aku nak tunggu satu minggu tu, itu pon kalau bole siap. 

Wat masa sekarang terpaksalah aku guna henfon yang lama, Samsung Galaxy S2. Sib baek aku tak let go henfon tu. Dapatlah guna walaupon selow yang amat menguji kesobaran. 

Bukan gambar sebenar. Macam ni lah lebih kurang 
masalah henfon aku... uhuks


#SalamSayang

23 December 2015

768 : Cerita Pasal Asus Zenwatch dan Samsung Gear S2

Beberapa minggu yang lepas, seorang sahabat telah mengajak aku ke Subang Jaya. Nak beli Asus Zenwatch katanya since dia pakai Asus Zenfone 2. Aku pon follow je lah. Sebelum ni aku memang tak tahu menahu apa-apa pon pasal  smartwatch since aku ni pon bukan mengikuti perkembangan dunia gadget ni. Bila dia dah beli barulah aku tahu. Wah... macam menarik. Bole tukar-tukar dia nyer faces, bole mendapat notifikasi atau message dari hp melalui jam sahaja. Bole jawab message guna jam tu jugak. Bole mengukur itu dan ini tentang kesihatan dan kecergasan dan macam-macam lagi. Best sangat... Nak jugak, nak jugak... Tapi memandangkan jam tu tak berapa nak cantik pada pandangan aku, aku pendamkan dulu hasrat itu. Sedey... 

Minggu lepas, tatkala aku bersama seorang sahabat berjalan-jalan di IOI City Mall, kami telah singgah di kedai Samsung. Terbelek plak Samsung Gear S2, model smartwatch Samsung. Hati sudah berkenan, tapi masih menafikan untuk membelinya. Harga pon agak mahal berbanding Asus Zenwatch sahabat tu. Si sahabat giat meracun. Akhirnya aku terpedaya. Swipe jer dan ia kini menjadi milik aku. Hahaha... 

Mempunyai ciri-ciri boleh menukar face jam mengikut yang mana kita berkenan. Bole menerima dan menjawab message dari henfon. Bole juga merekod aktiviti kecergasan kita dan macam-macam lagi lah. Tak habis explore lagi.

Bukan gambar sebenar (ehsan google.com) 


#SalamSayang

20 December 2015

767 : Yang Kedua Untuk Tahun Ini

Tahun ini nampaknya baru nak berjinak-jinak dengan aktiviti larian. Semua bermula dengan Larian BSN Putrajaya Night Marathon pada akhir Oktober lepas. Masa tu tak lari pon kerana larian itu dibatalkan atas sebab-sebab jerebu (klik di sini ye).

Pagi tadi aku menyertai satu lagi acara larian iaitu MyBuddiesRun. Diadakan di Cyberjaya. Seawal pukul 6.30 pagi aku beserta 4 orang sahabat yang lain telahpon berada di lokasi larian. Berdebar-debar jugak lah pasal inilah kali pertama yang aku akan mencabar diri aku untuk berlari sejauh 5km. Excited pon ada. Tapi aku berjalan sahaja sepanjang laluan pertandingan kerana 3 hari sebelum acara ni, aku mengalami sakit lutut sehingga menyebabkan aku sukar untuk berjalan. Alhamdulillah, hari ini sudah kurang rasa sakitnya.

Peserta dilepaskan pada pukul 7.30 pagi dimulai dengan peserta-peserta kategori lelaki dan wanita terbuka sejauh 10km diikuti dengan peserta-peserta Masked Fun Run sejauh 5km dan kategori kanak-kanak sejauh 3km. Tak tau pon bile peserta dilepaskan, sedar-sedar semua orang dah berlari. 

Alhamdulillah, aku berjaya menamatkan larian sejauh 5km itu dengan masa 1 jam 4 minit. Hahaha. Masa ini akan menjadi catatan peribadi aku dan aku akan cube untuk memperbaikinya dari masa ke semasa. Huhu. 

Kalau takde aral melintang di mana-mana, lepas Krismas nanti ada lagi satu larian yang aku akan join. Wish me luck guys... 

No. peserta dan medal yang berjaya diperolehi.


#SalamSayang

12 December 2015

766 : Abeday Dhiya Khadeeja

Ahad, 29 November lepas aku telah dijemput untuk menghadiri majlis sambutan hari lahir seorang anak buah aku, anak kepada kakak aku yang berusia 5 tahun. Sambutan diadakan sederhana sahaja sekadar menjemput keluarga dan beberapa orang teman rapat si birthday girl. Jamuan yang dihidangkan ala kadar sahaja, soto ayam, kuew teow goreng, beberape jenis kuih dan minuman. Apa-apa pon, Happy Birthday to Dhiya Khadeeja. Semoga membesar dengan gembira dan menjadi seorang anak yang berguna kepada ibu dan ayah. Muah ciked... 

Birthday cake bertemakan My Little Pony

Birthday girl bersama sahabat-sahabat yang hadir. 
Macam tak happy jer diaorg ni. Senyum la ciked... 

Birthday girl tengah potong keknye..

Aktiviti membuka hadiah. Banyak gak dapat hadiah kan. 
Beg pink tu pakcik yang bagi tau... Suke tak?


#SalamSayang