31 December 2014

721 : Singapore Day Trip - Universal Studios Singapore (Episod 2)

... sambungannya

Bas meneruskan perjalanannya ke Pulau Sentosa di mana terletaknya Universal Studios Singapura. Di sana ahli-ahli kumpulan yang ingin ke USS akan turun dan yang selebihnya akan meneruskan perjalanan mereka ke tempat-tempat menarik lain di Singapura. Dan aku turun di sini. Teruja rasa hati nak masuk USS. Nak tau aper yang ade kat dalam sana.

Sebelum kami dibenarkan masuk, kami dimintak untuk bergambar secara berkumpulan di globe di pintu masuk USS. Selepas itu kami membawa haluan masing-masing di dalam USS. Melintasi pintu masuk USS kami melalui satu kawasan yang dinamakan Hollywood. Di Hollywood ini kebanyakkannya adalah untuk shopping sahaja. Memandangkan kami ni pelancong bajet, maka kami hanya lalu saja sambil snap-snap gambar. Dalam masa kami lalu itu, sempat juga kami bergambar dengan karekter-karekter seperti Woody Woodpacker, Cookie Monster dan perempuan-perempuan penari yang seksi. Kemudian kami memasuki pula kawasan yang dinamakan New York. Senibina di sini direka macam dekat New York sana. Ada 2-3 attraction di sini yang tak berapa menarik pada pandangan kami, so kami hanya lalu sahaja sambil bergambar dan berselfie.


Melewati New York kami memasuki pula Sci-Fi City. Aku ada membaca beberapa buah blog yang mengatakan di Sci-Fi ni ada attraction yang best iaitu Transformer (Transformers The Ride : The Ultimate 3D Battle), so kami teruja nak naek ride itu. Satu tip yang diberikan kepada kami adalah untuk menggunakan 'Single Rider Lane' supaya kami tidak perlu beratur panjang dan membuang masa menunggu giliran di line biasa. Walaupon akan terpisah dengan kawan-kawan, janji kami dapat maen dan tidak perlu menunggu lama. Kami beratur menunggu giliran lebih kurang 15 minit. Berdebar-debar menunggu apakah kejutan yang akan diterima nanti. Dan ini lah attraction yang paling best, sampai kami sanggup beratur lagi untuk naek lagi sekali. Nak tau ride dia macam mana? Kene la datang dan experience sendiri...

Berpuas hati dengan ride tadi, kami bergerak pula ke satu lagi attraction di Sci-Fi City iaitu Accelerator. Tapi memandangkan ride Accelerator ni ala-ala cawan berpusing-pusing tu, maka kami decided takmo membuang masa dan meneruskan perjalanan kami ke Ancient Egypt pula.

Katanya kat Ancient Egypt ni pon ade ride yang best. Tapi sebelum itu kami berhenti rehat dan solat memandangkan satu-satunya tempat solat di USS terletak di sini. Walaupon USS ni lebih kebaratan dan terletak di Singapura yang bukan sebuah negara Islam, mereka tetap menyediakan satu tempat untuk pengunjungnya bersolat, tabik kepada pihak pengurusan USS. Usai berehat dan bersolat, perut pon sudah berasa lapar. Kami bercadang untuk makan di Oasis Spice Cafe yang terletak di Ancient Egypt yang menyediakan makanan halal. Tabik sekali lagi kepada USS kerana menyediakan beberapa tempat makan halal, perhatikan logo halal sebelum memasuki premis makan tersebut. Tetapi sebelum makan, kami decided untuk menaiki ride 'Revenge of the Mummy' dulu. Sekali lagi kami menggunakan 'Single Rider Lane' dan kami beratur menunggu dalam 30 minit sahaja.


Keluar saja dari 'Revenge of the Mummy', semua mengatakan bahawa mereka takut, seram, cuak, tercabut jantung, menjerit-jerit macam orang gila, rasa macam nak mati dan sebagainya. Begitulah takutnya menaiki ride ni. Kene datang dan experience sendiri lah kalau nak tau. Nasib baik kami tak makan dulu, kalau tak, mau keluar semula aper yg kami makan tadi. Hahaha...

Kemudian, barulah kami ke Oasis Spice Cafe untuk makan tengahari. Alhamdulillah, tiket masuk kami datang bersama baucer makan percuma sempena Krismas, jadi dah save duit makan di situ. Untuk tengahari itu kami makan nasi beriyani dengan ayam dan kentang masak aper ntah (Indian style) yang berharga $13.80. Tak berapa sedap tapi jadilah untuk mengalas perut untuk hari itu. Kami cume tambah, set chicken nugget and wedges yang berharga $10.00. Untuk minuman, kami minum air yang kami bawa dari Malaysia. Semasa kami tengah syok-syok makan, ada parade plak kat luar sana, tak dpt nak tengok, dapat tengok sipi-sipi jer dari dalam restoran.. uhuks...

Selesai makan, kami meneruskan perjalanan kami ke The Lost World. Ada beberapa attraction di sini dan kami memilih untuk menaiki 'Jurassic Park Rapid Adventure' yang katanya pemain akan basah kene simbah dengan air. Kami beratur di 'Single Rider Lane' sekali lagi dan terus membawa kami ke hadapan. Setelah menunggu lebih kurang 20 minit, kami dimaklumkan bahawa berlaku masalah teknikal yang menyebabkan ride ini terpaksa di'delay'kan sehingga diberitahu kelak. Frust kami sekejap. Tidak mahu membuang masa kerana masih banyak tempat dan attraction untuk dilawati, kami keluar dari situ. Kami menuju ke attraction berikutnya, WaterWorld. Ramai pengunjung sudah berkumpul di pintu masuk, katanya pintu masuk akan dibuka pada pukul 4.00 petang. Makanya, kami pon turut serta berkumpul di situ di tengah panas. 

Pukul 4.00 petang, pintu dibuka dan pengunjung meluru menuju ke panggung WaterWorld. Yang aku geram, pintu masuk ke panggung yang dibuka adalah pintu yang paling belakang, dah tu satu pintu jer yang dibuka. Makanya, berlaku kesesakan di situ. Kami memilih lokasi tempat duduk yang paling strategik. Kalau duduk depan sekali, kemungkinan akan basah kena air adalah tinggi, maka kami pilih tempat di tengah-tengah, kalau kene air pon takde la basah sangat kan. Pertunjukan dimulakan dengan aktiviti pelakon beramah mesra dengan penonton dan ada yang basah lencun kene siram air dengan pelakon tu. Area tempat aku duduk pon ade kene simbah, sib baek aku tak kene.. hehehe... Pertunjukan sebenar bermula dengan bunga api, jet ski dan bot memasuki pentas berair itu. Tapi, tak sampai 10 minit kami dimaklumkan bahawa pertujukkan terpaksa dihentikan kerana cuaca kurang baik. Aler.. belum hujan pon, renyai-renyai pon tidak. Tensen aku sekejap. Tanpa membuang masa, kami keluar dari situ dengan perasaan tak puas hati. Hujan pon mula turun.

Kami berlindung dari hujan di Far Far Away Castle. Kami menonton Shrek 4-D Adventure. Ala-ala tengok wayang gitu, dapat gak berehat setelah penat berjalan. Selesai menonton Shrek 4-D Adventure kami keluar sambil bercerita bagaimana sakitnya badan menaiki kereta kuda bersama Shrek, kene sembur dengan Donkey dan geli labah-labah berjalan kat kaki. Di luar hujan masih lebat.

Memandangkan hujan hampir reda, kami berlari-lari menuju Madagascar. Kami singgah sebentar di King Julien's Beach Party-Go-Round memandangkan tak ramai orang yang beratur. Saja jer naek walaupon ia cuma Marry-Go-Round yang tak berapa best pada kite yang telah dewasa ni. Selesai itu, kami beratur untuk Madagascar : A Crate Adventure plak. Ride ni kita akan naek bot dan bergerak memasuki gua yang dalamnya banyak karekter Madagascar. Sesuai untuk merehatkan diri setelah penat seharian berjalan dan berseronok.

Memandangkan kami masih mempunyai masa lagi sebelum berkumpul semula pada pukul 8.00 malam, kami bercadang untuk naek Transformers the Ride : The Ultimate 3D Battle sekali lagi. Kemudian kami mengambil masa untuk cari cenderahati sedikit sebelum keluar. Pukul 8.15 malam, kami sudah pon berada ditempat berkumpul.

Lebih kurang pukul 8.30 malam, bas bergerak meninggalkan Kota Singa dan kami tiba di KL lebih kurang pukul 2.00 pagi.

Best giler USS, rasa tak puas pasal tak dapat explore semuanya. Nak pegi lagi ...


#SalamSayang

25 December 2014

720 : Singapore Day Trip - Universal Studios Singapore (Episod Pertama)

20 Disember 2014 yang lalu aku bekesempatan untuk bercuti ke Singapura. Walaupun hanya untuk satu hari, ianya cukup memuaskan dan memenatkan. Tujuan utama aku ke Singapura itu adalah untuk berhibur di Universal Studios Singapura.

Awal pagi 20 Disember itu, seawal 12.30 pagi, bas bertolak dari KL Sentral menuju selatan tanah air. Bas membuat beberapa persinggahan untuk mengambil beberapa orang ahli kumpulan yang lain di Hentian R&R Nilai dan Senawang. Bas kemudiannya berhenti untuk berehat di Yong Peng sekitar pukul 4.00 pagi. Setengah jam kemudian, bas meneruskan perjalanan ke hentian terakhir di R&R Gelang Patah lebih kurang pukul 6.00 pagi. Kami berhenti di sini untuk mandi, solat dan sarapan pagi. Aku tak mandi pon, cuma membuang air, membasuh muka dan gosok gigi, kemudian, sembur minyak wangi banyak-banyak. Sarapan pagi itu adalah nasi lemak telur dadar dan nescafe o ais.

Pukul 7.00 pagi kami berkumpul semula di dalam bas dan diberi taklimat sedikit sebelum berhenti di imigresen kedua-dua buah negara dan kemudian memasuki Singapura. Berlaku sedikit kelewatan di Imigresen Singapura memandangkan banyak kenderaan yang ingin memasuki negara itu. Lebih kurang pukul 9.00 pagi, kami telah memasuki Singapura. Ini merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki di sini. Happy nyer....

Destinasi pertama kami hari itu adalah ke Merlion Park lebih kurang pukul 9.30 pagi. Merlion Park adalah satu kawasan wajib kunjung bila berada di Singapura. Di kawasan ini lah terletaknya patung Merlion, mercu tanda negara Singapura, haiwan berkepala singa dan berbadan ikan. Di kawasan ini juga kita dapat menikmati permandangan indah kota Singapura dan bangunan hotel yang tersohor di Termasik iaitu Marina Bay Sands. Aktiviti utama kami di kawasan ini hanyalah bergambar dan berselfie. Di masa kami tiba, memang sudah ramai pelancong lain, makanya, kawasan ini agak sesak dan kalau berangan nak amik gambar seorang diri tanpa gangguan itu amatlah sukar. Kami menghabiskan masa lebih kurang 30 minit di kawasan ini.


Destinasi kami seterusnya adalah ke Chinatown Street Market yang terletak di Pagoda St. (kalau tak silap) untuk aktiviti shopping cenderahati. Aku dah target nak cari satu cenderahati untuk menambah koleksi cenderahati antarabangsa aku yang tak seberapa itu. Memang banyak cenderahati yang dijual di sini dan pada aku harganya agak murah (kalau kita tak fikir pasal tukaran kadar matawang). Aku dan sahabat aku singgah di satu kedai dan kami memborong di kedai itu saja. Aku dapat apa yang aku cari dengan harga $2.90 disamping aku membeli fridge magnet, 3 bijik untuk $5.00. Sahabat aku plak membeli t-shirt Singapore kanak-kanak pada harga 4 helai untuk $10.00 dan sebijik brooch dengan harga $2.00. Masa yang diperuntukkan hanya 30 minit saja. Tak puas jalan kat sini, tak sempat nak singgah semua kedai. Kami perlukan lebih masa di sini !!!


Seterusnya kami ke Kampung Gelam berhampiran dengan Masjid Sultan Kampung Gelam. Tujuan utama ke sini adalah untuk merasa Murtabak Singapura yang popular itu walaupon aku pon tak pernah tahu aper istimewanya murtabak ini. Kepada sesiapa yang nak merasanya, kami diminta untuk tapau sahaja dan makan kemudian semasa waktu lunch. Aku tak beli pon kerana aku akan masuk USS dan tiket masuk yang aku dapat adalah bersama dengan baucer makanan. Tetapi semerbak sedap sungguh bau bila orang yang beli murtabak tu bawak masuk ke dalam bas. Tiba-tiba rasa lapar plak... Kami tidak diperuntukkan banyak masa di sini dan aku pun tak turun dari bas. Masjid Sultan juga sedang dalam proses renovasi, makanya tak dapat nak berselfie dengan Masjid Sultan.

Bas meneruskan perjalanannya ke Pulau Sentosa.

... bersambung

15 December 2014

719 : Trip Kengkawan Ke Penang (Hari Kedua)

Seawal pukul 6.30 pagi ada yang telah bangkit dari tidor. Selesa sungguh tidor di rumah itu walaupon hanya bertilamkan toto. Sejuk terasa suasana. 

Plan hari ini untuk ke Bukit Bendera. Tapi sebelum itu kite sarapan nasi kandar dulu. Lebih kurang pukul 8.00 pagi, kami telah check-out dan terus menuju ke Ayer Hitam. Tempat yang kami tuju adalah ke Kedai Kopi Kampung Melayu yang menghidangkan nasi kandar sebagai sarapan pagi. Sesampai saja kami di sana, orang ramai sudah pon beratur untuk mendapatkan nasi kandar. Ingatkan kat Nasi Kandar Beratur jer kene beratur, kat sini pon kene beratur jugak. Selain nasi kandar, aku lihat ada juga roti canai di jual di sana. Untuk pagi itu, nasi kandar aku hanya berlaukkan ayam kari dan telur rebus di samping ambil sedikit papedom orang sebelah dan air nescafe ais. Harga sasi kandar sahaja adalah RM6.50. 

Sarapan Nasi Kandar di Kedai Kopi Kampung Melayu, Ayer Hitam

Lebih kurang pukul 10.00 pagi, kami semua menuju ke Bukit Bendera yang terletak tidak jauh dari kedai kopi ini. Tetapi oleh kerana kami mengikut GPS berjenama Waze, peranti ini telah membawa kami ke pintu lain Bukit Bendera, kalau tak silap aku Taman Botani. Kami yang follow kenderaan hadapan tertanya-tanya ke mana arah tuju mereka, kata nak ke Bukit Bendera, tapi kenapa ikut jalan lain. Akhirnya, barulah kami tahu yang mereka telah mengikut GPS dan GPS telah membawa kami ke sana. Kami berpatah balik dan selamat tiba di tempat yang dituju lebih kurang satu jam kemudian.

Banyak sudah perubahan yang berlaku sejak kali terakhir aku ke sini lebih kurang 2 tahun lepas. Bayaran naik masih lagi RM8 kepada rakyat Malaysia dengan MyKad. Sampai di atas sana, kami menyewa buggy untuk pusing keliling (tak keliling pon) Bukit Bendera. Buggy berhenti di beberapa tempat untuk kami mengambil gambar dan menikmati permandangan sekeliling.Kami menghabiskan masa lebih kurang 2 jam di atas Bukit Bendera. Sebelum turun, kami singgah di cafe untuk minum.

Bukit Bendera

Destinasi seterusnya adalah ke Rumah P. Ramlee. Kami tiba lebih kurang pukul 2.30 petang dan disambut dengan hujan yang lebat. Disebabkan hujan lebat itu, kami lepak di dalam galeri dan melihat semua pameran tentang P. Ramlee yang di pamerkan. Apabila hujan telah reda, kami bergerak pula ke Rumah P. Ramlee yang terletak bersebelahan sahaja dengan galeri itu. Kami meninggalkan Rumah P. Ramlee lebih kurang pukul 3.30 petang dan terus ke jeti untuk mengambil feri ke tanah besar. 

Destinasi kami seterusnya adalah untuk makan tengahari cum minum petang di Sungai Dua. Matlamat kami untuk makan char koay teow. Kehadiran kami di Sungai Dua disambut dengan hujan yang amat lebat. Sesampai saja tempat yang dituju, kedai itu nampaknya tutup. Kecewa sekejap. Kami dimaklumkan bahawa kedai itu hanya akan dibuka pada pukul 6.00 petang. Untuk mengisi masa yang terluang dan perut yang sudah berkeroncong minta diisi, kami singgah di Restoran Ida Mee Udang yang terletak tidak jauh dari situ. Pekene mee udang dulu. Katanya sedap, tak tahu lah kan. Kami semua order mee udang semangkuk seorang. Mee udang di sini biasa saja, takde la sedap mane pon. Disebabkan perut sudah lapar, makan je lah. Kami lepak di kedai itu sehingga pukul 6.00 petang dan kemudian kami terus ke Restoran Sg. Dua Char Koay Teow untuk makan char koay teow plak.

Walaupon baru bukak, telah ramai pelanggan yang datang. Memang sedap lah kot char koay teow di sini. Kami order sepinggan sorang. Ermmm... sedap nyer, terasa segala-galanya, terasa hangus nyer. Memang aku rekomen makan kat sini. InsyaAllah akan datang lagi. 

Selesai makan, kami pon bergerak balik ke KL. Sampai di Selayang lebih kurang pukul 12.00 malam...



#SalamSayang