701 : Riang Ria Aidilfitri 2014


Aidilfitri 2014 telah lama berlalu bagi aku. Baru sekarang aku mempunyai tahap kerajinan yang tinggi dan masa terluang untuk update blog aku ni dengan cerita pasal hari raya. Tahun ini aku mengambil cuti panjang sempena hari raya, sekadar hendak bercuti walaupon takde plan nak ke mana-mana. Tahun ni aku berhari raya di Kuala Lumpur sahaja seperti tahun-tahun sebelumnya.

27 Julai 2014 (Sehari sebelum Aidilfitri)
Rumah pusaka ini telah dipenuhi dengan anak-anak yang balik berhari raya membawa bersama anak-anak mereka. Sangat meriah suasana rumah tua ini. Selalunya aku berdua dengan ayah dan seorang anak buah sahaja yang ada. Persiapan menyiapkan juadah hari raya rancak dijalankan diketuai oleh kakak. Menu tradisi rumah ini disediakan - nasi impit, kurma ayam, rendang daging dan kuah kacang. Menjelang waktu berbuka semuanya telah disiapkan kecuali rendang daging. Kami berbuka dengan menu ini untuk berbuka, macam biasa. 

Waktu malam kami bersedia menunggu jemaah surau berdekatan untuk bertakbir di rumah. Di sini masih lagi dijalankan aktiviti bertakbir dari rumah ke rumah sempena Aidilfitri dan Aidiladha oleh kariah. Lebih kurang pukul 10.00 malam, rombongan jemaah pon sampai dan mula bertakbir dan berdoa. Hidangan hari raya dihidangkan kepada mereka. Selepas rombongan jemaah meninggalkan rumah kami, kami terus bertandang ke rumah jiran hadapan untuk merasai juadah istimewa setiap tahun jiran itu - paru masak ape ntah. Tamat aktiviti kami pada hari itu lebih kurang pukul 12.00 malam. Esok hari raya!! Yeay...

28 Julai 2014 (Hari Raya Aidilfitri)
Lebih kurang pukul 9.30 pagi semuanya telah selesai bersolat sunat Aidilftri dan berkumpul di rumah. Lebih kurang pukul 11.00 pagi, kami semua keluar untuk menziarahi kubur ibu. Kawasan perkuburan pagi itu penuh sesak dengan pengunjung sehingga kami tidak boleh masuk dari arah Selayang Baru. Kami terpaksa masuk melalui pintu Sungai Tua. Bacaan Al-Fatihah, bacaan Yasin dan doa dihadiahkan kepada ruh ibu. Semoga ibu berbahagia di sana disamping Maha Pencipta. Lebih kurang pukul 1.00 petang kami berkumpul semua di rumah. Bermulalah sesi bermaaf-maafan dan pemberian duit raya kepada yang layak menerima sahaja dan sesi bergambar sekeluarga.

Lebih kurang pukul 3.00 petang, tiga orang kawan aku sampai. Inilah kali pertama mereka sampai dah beraya di rumah aku ni. Happy sangat, ada gak kawan aku datang beraya tahun ni. Malam pula ada kawan sape ntah datang, tak ingat plak aku. Hehehe.. Tahun ni takde plak budak-budak yang datang beraya. Dah takde budak-budak ke kat kampung aku ni atau budak-budak dah tak mengamalkan amalan kunjung mengunjung. Taknak duit raya ke?

29 Julai 2014 (Raya kedua)
Oleh kerana tak tau aper nak buat di hari raya kedua ni, aku mengajak kakak pergi serang umah abang di Jalan Duta. Kami sampai lebih kurang pukul 5.00 petang. Abang telah menjamu adik-adik dan anak-anak buahnya dengan jamuan istimewa hari raya beliau - pizza. Hahaha...

30 Julai 2014 (Raya ketiga)
Di hari ketiga ni aku telah pegi ke kedai tayar untuk tukar tayar kereta aku yang dah bengkak sebelah. Takut pulak kalau ape-ape terjadi nanti, sebelum berlaku kita tukar lah dulu. Melayang RM250++ aku pagi itu. Kemudian, memandangkan kereta aku dah kotor gila sampai aku pon malu nak drive, aku pegi lah cuci kat kedai feveret aku, RM8 sahaja. Kemudian aku bergerak menuju opis lama aku di PPUM. Sebelum tu aku singgah KFC pasal aku dah janji dengan kawan-kawan di opis lama yang bekerja hari ni nak belanja diaorang KFC. Sampai di opis ngam-ngam waktu lunch hour, bukan main suka lagi diaorang ada orang belanja lunch tengahari itu. 

Sebelah petang lebih kurang pukul 2.00 petang, aku menapak ke Farmasi, RUKA PPUM untuk mengambil bekalan ubat aku yang telah kehabisan. Memandangkan ramai yang masih bercuti raya, maka tak ramai lah patients di PPUM itu, maka tak sampai setengah jam, semua urusan aku selesai. Aku balik ke opis lama, lepak-lepak sampai la tamat waktu bertugas mereka pukul 5.00 petang.

31 Julai 2014 (Raya Keempat)
Di hari raya keempat ini dua orang sahabat baik aku berkunjung ke rumah. Seorang datang solo, seorang lagi datang membawa keluarga dia bersama. Memang tiap-tiap tahun mereka tidak pernah miss berkunjung ke rumah aku, dari mereka bujang sampai lah dah kawen. Aku jer yang selalu miss pergi ke rumah mereka. Hehehe

1 Ogos 2014 dan seterusnya
Lepak rumah sahaja menghabiskan baki cuti yang ada.

4 Ogos 2014
Dah mula kerja dengan perasaan malasnya.


#SalamSayang

You Might Also Like

0 comments