17 June 2014

694 : Kenduri Makan Nasi Ambeng

Minggu lepas aku dijemput untuk menghadiri satu kenduri arwah keluarga kepada seorang sahabat aku di Muar, Johor. Hidangan istimewa yang disediakan tuan rumah kepada para jemputan adalah Nasi Ambeng, sejenis hidangan tradisional masyarakat Jawa yang terkenal di Johor. Sebelum ini aku memang pernah merasa nasi ambeng ni, tapi takde lah sesedap apa yang aku rasa minggu itu. Sehingga saat aku menulis entry ini, aku masih lagi meleleh air liur dek kepenakan hidangan itu. Susah nak cari nasi ambeng yang sesedap itu especially kat KL ni.

Gambar hiasan ehsan Google.com

Nasi ambeng hari itu disediakan secara gotong royong oleh ahli keluarga sahabat. Antara lauk nasi ambeng itu adalah ayam masak kicap, sambal goreng, bihun goreng, mee goreng, serunding kelapa dan ikan masin. Dihidangkan di dalam talam seperti gambar di atas tu. Satu talam makan empat orang kalau larat.

Malam itu juga merupakan malam pertama (wow!!) aku menghadiri kenduri yang menghidangkan nasi ambeng. Secara tradisinya kalau tak salah aku, para jemputan akan menjamah sedikit nasi ambeng yang dihidangkan dan selebihnya akan diagihkan sama rata kepada empat orang (setalam) untuk dibawa pulang. Malam itu, rata-rata aku lihat, jemputan begitu gembira mengaihkan nasi sesama sendiri dan kemudian meminta diri. Aku pula, terus menjamah nasi yang dihidangkan itu bersama dengan empat orang lain. Pembaziran berlaku, walaupon makan berlima, kami tak mampu nak habiskan, yang habis lauk sahaja. Hehehe... Alhamdulillah.

Tak sabar nak tunggu sahabat tu menjemput pi kenduri makan nasi ambeng lagi. Hehehe


#SalamSayang

2 comments:

  1. Nampak menyelerakan...
    Sesekali teringin gak nak rasa masakan Jawa macam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap.. smpi sekarang masih terliur... hehehe

      Delete