29 May 2013

615 : Step In To My Office Please ...

Ini adalah perbandingan pejabat aku semasa di UM dan PPUM. Ape-ape pon, aku rindu pada pejabat aku yang lama tu yang sekarang dah jadi tempat berhantu (walaupon sebenarnya memang berhantu)... hihihi...

 Tempat bekerja aku semasa di pejabat di Universiti Malaya 

Tempat bekerja aku sekarang di Pusat Perubatan Universiti Malaya. 

Walaupon pejabat baru, tapi perabot lama.. kedeks sungguh UM dan PPUM.


~Salam Sayang~

26 May 2013

614 : Langkah Pertama - Berangan

Bila cuti lama macam ni (tiga hari jer bukan lama mana pon) dan takde bende nak dibuat, kadang-kadang fikiran mula berangan yang bukan-bukan. Kali ni aku berangan-angan nak masak plak. Actually aku memang tak reti masak, cube memasak pon tak pernah. Setakat masak megi utk hidup sendiri tu boleh lah. Nak masakkan untuk orang laen tu idak pernah la kome mencobe nye. 

Wat masa sekarang ni aku nak cube masak lebih kepada desserts, yang simple-simple jer, takde la aku nak wat creme brule ker ape, macam puding roti ke, cheese cake ke atau cream caramel. Hehehe... 

Makanya, langkah awal untuk aku merealisasikan cita-cita aku tu adalah dengan 'berangan-angan'.

 Gambar hiasan - Puding roti. 
 Gambar hiasa - Cream Caramel 
Gambar hiasan - Cheese Cake 


~Salam Sayang~

24 May 2013

613 : Mari Berhibur - Promentory


Mari berhibur seketika sempena cuti Hari Wesak hari ini. Kali ini aku hiburkan kalian dengan muzik dari soundtrack filem The Last Of The Mohicans yang diberi jodol Promentory. Aku sendiri gagal untuk mencari makna sebenar Promentory itu. 

The Last of the Mohicans adalah sebuah filem yang diterbitkan pada tahun 1992 yang diadaptasi dari sebuah novel yang bertajuk The Last of the Mohicans : A Narrative of 1757 (1826), ditulis oleh James Finemore Cooper. Filem ini telah memenangi Anugerah Oscar pada tahun 1993 bagi kategori Best Sound. 

Aku rasa aku pernah tonton filem ni, tapi tak ingat jalan cerita nya. Mungkin tahun 1992 tu aku masih kecil lagi. Hehehe...

Kita saksikan ending filem ni di mana muzik Promentory dimainkan ...



~Selamat Berhibur ~

21 May 2013

612 : Mandi - Manda @ Ulu Yam

Hari Sabtu yang lepas, aku dengan tiga orang sahabat yang lain telah berkelah di Ulu Yam. Kawasan perkelahan ni kira-kira setengah jam perjalanan jer dari rumah aku. Cantik kawasan perkelahan ni dan bersih jugak. Masa aku sampai, tak ramai pengunjung yang sedang berkelah di situ, makanya dapatlah kami memilih port yg paling best untuk melepak. Air sungai sangat deras masa tu sehinggakan boleh terasa pasir di dasar sungai yang di bawa arus. Cuaca pon sangat baik hari itu. Kami sangat enjoy....



 
 
 
 
Kawasan perkelahan yang masih terpelihara hutannya. Kebanyakkan pokok kat sini ditanda nama dan spesisnye.. 

 
 
 
 
 
Air sungai yang bersih dan deras. Ada sesetengah bahagian sungai agak dalam...

 
 
Tak tahulah samada ini anak sungai atau air mata air. Yg pasti bukan air longkang pasal airnya jernih dan tidak berbau.. 

 
Batu-batuan di tebing sungai 

 
Sahabat... mesti tengah bergossip... 

Yang penting... kita Happy!! 


~Salam Sayang~

19 May 2013

611 : Republik Taman Hijau

Mintak maaf Mama Ju, pinjam tajuk entry blog mama tanpa kebenaran terlebih dahulu. Sekarang ni dok minat kat Aquascaping. Ape itu Aquascaping? Menurut Mr. Wiki Apedia, Aquascaping adalah "the craft of arranging aquatic plants, as well as rocks, stones, cavework, or driftwood, in an aesthetically pleasing manner within an aquarium—in effect, gardening under water. Walaubagaimanapun, aku belum lagi mahir dengan aquascaping ni dan belum lagi mencuba untuk bercucuk tanam dalam air ni. InsyaAllah, satu hari nanti aku aku cuba juga.

Sebagai permulaan, ini je lah Republik Taman Hijau Bawah Air aku.






Aquascaping memerlukan kemahiran dan pengalaman dan pengetahuan. Buat masa sekarang, Tiub Anda dot com menjadi guru aku dalam bidang ini. Banyak lagi yang perlu dipelajar. InsyaAllah, satu hari nanti, teringin gak nak Republik Taman Hijau Bawah Air macam ni .... 




~Salam Sayang~

15 May 2013

610 : Cinta Beralih Arah Walaupun Tidak Seindah Yang Diharapkan

Proses perpindahan pejabat aku ke premis yang baru telah selesai walaupun tidak berapa sempurna. Banyak kerja yang terpaksa diselesaikan. Mana tak nya, tempat masih dalam proses renovasi, tapi kami telah diarahkan pindah. Pihak kontraktor dengar khabarnya masih belum lagi menyerahkan tempat itu, tetapi kami telah pon masuk dan telah memulakan operasi di sana. Boss pulak tak boleh nampak muka aku, ada jer nanti yang dia akan suruh buat. Kadang-kadang membuatkan aku bosan nak datang kerja.

Kami sekarang ni bukan lagi UM tetapi PPUM (Pusat Perubatan Universiti Malaya). Atau lebih tepat aku katakan, kami ni UM dalam masa yang sama adalah PPUM. Susah aku nak ceritakan bende ni. Makanya berlaku berubahan cara kerja yang sangat drastik dari pelbagai aspek. Apa yang UM sekarang ni dibuang dan semuanya nak follow PPUM. Walaupon UM dan PPUM berkongsi nama 'UM' yang sama, tetapi hakikatnya mereka adalah dua entiti yang berbeza dan mempunyai pentadbiran yang juga berbeza. 

Banyak keistimewaan yang dulunya kami dapat dari UM tidak kami dapat dari PPUM. Contoh ketara yang paling di benci oleh semua staf adalah masalah pakir. Kalau dulu, pakir kereta 'at your door step', bukak pintu dah sampai kawasan pakir. Sekarang ni, kami terpaksa berebut kawasan pakir yang sekangkang kera. Kalau taknak berebut macam aku ni, terpaksa pakir dan kemudian menapak selama 15  minit untuk sampai ke pejabat. Premis baru tu jangan kata lah, macam rumah kongsi, orang kat bilik sebelah mengumpat pon boleh dengar di bilik satu lagi. Seperti yang pernah aku katakan dulu, kami berpindah dari rumah banglo ke bilik sewa. Senang aku katakan, we are moving from bad to worse

Hasil dari perpindahan dan perubahan tadbir urus dari UM ke PPUM ini akan mengakibatkan dua orang teman sepejabat bakal kehilangan kerja, dengan alasan 'they are no longer needed'. Dua orang lagi bakal menjadi bola, disepak ke sana ke mari dengan alasan memberi pendedahan kerja. Dan aku menjangkakan (harap2 aku silap), beberapa orang lagi akan diambil terus oleh PPUM walaupon pada asalnya mereka telah meletak jawatan dengan PPUM dengan membayar ganti rugi. Ada diantara mereka yang telah kerugian lebih 10 tahun perkhidmatan kerana PPUM tidak melepaskan mereka dengan izin, walaupon mereka memohon untuk bertugas di UM. Aku juga menjangkakan dalam jangka masa panjang, keseluruhan pejabat aku akan menjadi PPUM dalam beberapa tahun akan datang.

Cukuplah aku merepek, mungkin takde sape yang faham.


~Salam Sayang~

13 May 2013

609 : Lost On The Way To The Lost World Of Tambun

Hari Sabtu, 11 Mei 2013 aku bersama empat sahabat yang lain telah pergi berjimba-jimba di The Lost World of Tambun. First time kami ke sini setelah mendapat tiket murah dari Groupon.com. Harga asal tiket adalah RM47 seorang tetapi kami dapat harga RM36 seorang.

Perjalanan ke Ipoh dari Selayang dimulakan lebih kurang pukul 8.00 pagi. Berhenti rehat di R&R Tapah untuk berehat dan sarapan pagi lebih kurang satu jam kemudian kami meneruskan perjalanan. Malangnya, kami terlepas susur keluar Ipoh Selatan dan telah menyebabkan kami terpaksa meneruskan perjalanan sejauh lebih 20km untuk susur keluar seterusnya iaitu di Kuala Kangsar. Berpatah balik dan memasuki susur keluar Ipoh Utara menuju ke Tambun. Agak mengelirukan jalan di sana kerana terlalu banyak papan tanda arah ke Tambun. Berpusing sekali lagi kerana GPS yang digunakan menunjukkan jalan yang berlainan. Rupa-rupanya ada papan tanda arah ke Lost World of Tambun tu. 

Kami tiba di destinasi lebih kurang pukul 12.00 tengahari. Cuaca amat baik dan terik. Tempat meletak kenderaan sangat banyak walaupon pengunjung pon ramai. Masih terdapat banyak petak yg kosong. Bayaran pakir RM1 dikenakan. Pada pandangan aku, kaunter tiket tidak berapa banyak. Tak tau la camner keadaanya kalau time cuti sekolah. 

Kami terus bertukar pakaian kerana tak sabar nak mandi-manda dan kerana cuaca yg sangat terik, memang best kalau dapat mandi. Tempat menukar pakaian tak berapa selesa berbanding masa aku ke Gambang Water Park. Dress code kat sini tak berapa ketat, bole mandi-manda dengan t-shirt dan track suit tetapi tak dibenarkan untuk maen water slide. Kalau nak maen water slide kene pakai pakaian yg sesuai untuk mandi. Locker untuk menimpan barangan peribadi dikenakan bayaran sebanyak RM10.

Memula kami mandi di Jungle Wave Pool, kolam utama yang ada ombak. Segar badan dapat mandi selepas badan berpeluh-peluh dek kerana cuaca yg sgt panas. Kemudian kami berjalan-jalan di Taman Permainan. Tak banyak sangat permainan yang disediakan, cume ada 2-3 permainan sahaja selebihnya gerai-gerai game macam fun fair. Kami cume naek roller coaster. Free jer.. takde caj tambahan, dan tak lah mengerikan sangat. Kemudian kami menaiki Adventure Express yang membawa kami keliling taman tema ini. Wajib naek bende ni, so tak perlu lah kite berjalan kaki sepenjang perjalanan.

Selepas itu kami menyewa dua bijik pelampung besar dengan harga RM25 (RM15 + RM10 deposit) dan masuk ke Wave Pool sekali lagi. Lepak-lepak atas pelampung layan ombak sambil berbual-bual kosong, seronok sangat. Kemudian kami masuk pula ke Adventure River, sungai buatan yang membawa kita keliling taman tersebut. Yang best nyer Adventure River ni, kite tak perlu berjalan, duduk atas pelampung dan bergerak mengikut aliran sungai tersebut sambil menikmati keindahan taman tersebut. Seronok punya pasal, kami pusing sebanyak dua kali. 

Semasa di Adventure River itu, kami singgah sebentar di Tiger Valley untuk melihat Tiger Feeding. Disamping itu ada juga pertunjukan haiwan yang laen seperti rakun, burung kakak tua dan ayam. Kami juga singgah di Petting Zoo. Best sangat Petting Zoo ni, banyak jugak haiwan di dalamnya, kecil dan besar. Disamping itu, ada juga haiwan yang boleh dipegang seperti arnab, ular, burung dan sebagainya. Lama jugak kami di sini, sampai kering pakaian yang dipakai.

Disebabkan sorang pon tak pakai jam, tak sedar sudah pukul 5.00 petang. Kami meninggalkan The Lost World of Tambun lebih kurang pukul 6.00 petang. Sebelum pulang, kami singgah di sebuah gerai untuk makan tengahari cum makan malam. Sampai di Selayang lebih kurang 10.00 malam.

Satu perkara yang dikesali adalah, kami tak bawak kamera masuk oleh yang demikian, banyak kenangan di dalam sana tidak dapat diabadikan. InsyaAllah, ade rezeki akan ke sana lagi kan kawan-kawan....


~Salam Sayang~

07 May 2013

608 : Birthday Party

Sepanjang bulan April 2013, aku telah menghadiri atau dijemput ke tiga buah jamuan makan sempena sambutan hari ulang tahun kelahiran. Alhamdulillah, aku doakan semoga mereka yang menyambutnya diberkati dan dilindungi Allah. Dimurahkan rezeki dan dipermudahkan kehidupan mereka di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

Sambutan yang pertama disambut pada 14 April 2013. Hari ulang tahun kelahiran seorang sahabat. Sambutan dimulakan dengan jamuan makan malam di Suria Station Cafe, Bandar Baru Selayang. Terima kasih kepada sahabat yang sudi belanja kami makan malam itu. Perancangan untuk mengadakan 'prank' kepada birthday boy nampaknya tak jadi atas sebab yang aku tak pasti. Sambutan diteruskan lagi pada malam itu dengan sesi karok di sebuah pusat karaoke keluarga di Batu Caves. Dugaan betul mencari pusat karok ni. Tak tau ape yang 'mengikut', tiga kali kami lalu depan kawasan tu, tapi kami tak nampak pun pusat karok tuh. Setelah berputus asa dan menukar perancangan untuk ke pusat karok yang laen, kali keempat kami lalu di situ, tiba2 K-City Karaoke itu kelihatan di depan mata. PErghhh... scary plak. Setelah melalak sehingga pukul 1.00 pagi lebih kurang, kami pulang ke rumah aku. Malam itu, mereka semua bermalam di rumah aku. Dan surprise party dengan jamuan birthday cake diadakan pada pukul 2.00 pagi. 

Happy Birthday untuk Abg Nasa 

Undangan kedua pula adalah pada 21 April 2013 bertempat di Puchong Perdana. Sambutan ulang tahun kelahiran anak buah aku. Jamuan diadakan kecil-kecilan sahaja cuma menjemput adik beradik dan beberapa orang kawan karib anak buah aku tuh. Hidangan yang disediakan oleh kakak aku adalah spegetti goreng, nasi impit dengan kurma ayam dan kuah kacang, eggs sandwich, fishball goreng, hotdog goreng dan beberapa makanan ringan laen. Kenyang makan untuk satu hari. Alhamdulillah.


 Happy Birthday Leia Sussanah 

Jemputan seterusnya adalah pada 24 April 2013 di Bandar Tun Hussein Onn Cheras. Dugaan betul nak memenuhi jemputan ini. Aku bergerak dari pejabat pada pukul 6.00 petang dan tiba di tempat yang dituju pada pukul 8.30 malam. 2 setengah jam aku dalam perjalanan yang bole sampai dalam masa 1 jam sahaja itu. Ape nak buat, terperangkap dalam jem yang disebabkan oleh hujan lebat giler sampai banjir di UM. Sambutan ulang tahun kelahiran ini adalah untuk seorang sahabat. Malam itu, sahabat telah menjamu kamu dengan KFC. Sambutan yang sederhana tapi yang penting semua Team Buaya ada bersama. 


Happy Birthday untuk 'Ayang' hehehe ...


~Salam Sayang~

05 May 2013

607 : Pindah Itu Bukan Satu Perkara Mudah

Selamat mengundi kepada semua. Buatlah pilihan yang bijak. Gunakan pertimbangan akal, fikiran dan hati masing-masing. Semoga kemakmuran dan keamanan negara dapat dikekalkan. InsyaAllah.

Minggu lepas merupakan minggu yang sibuk dan memenatkan bagi aku. Seminggu bertungkus lumus untuk berpindah ke pejabat baru walaupon kami semua agak keberatan untuk melakukannya. Banyak faktor yang menyebabkan kami berat hati untuk berpindah. Walau bagaimanapun, kami berdoa agar semuanya baik.

Jumaat lepas, lebih kurang pukul 4.00 petang kami telah menerima arahan untuk berpindah secepat yang mungkin. Tak tahu apa salah kami, dihalau begitu hina. Dengan berat hati, hari Ahad kami bertungkus lumus memindahkan apa jua peralatan dan perabut pejabat. Bukan senang nak pindah, kami berhenti pada pukul 4.00 petang walaupon masih banyak perkara yang belum selesai.

Hari Selasa, proses perpindahan masih dilakukan. Seharian aku berulang alik dari pejabat lama ke pejabat baru. Itu pon masih belum sempurna 100%. Esok aku akan memulakan tugas di pejabat baru dengan keadaan serba kekurangan. Dalam hati ini, kami saja yang tahu.

Pejabat lama yang membawa pelbagai kenangan pahit dan manis. Selama lebih 5 tahun aku bertugas di sini. Akan sentiasa aku ingati dan rindui.

 
 

Proses perpindahan pada hari Ahad. Hanya sebuah lori sahaja yang disediakan. Lori terpaksa melakukan  tiga trip ulang alik. Ditambah dua lagi trip ulang alik pada hari Selasa. Itu pon masih banyak lagi barang yang tidak diangkut, terpaksa ditinggalkan.

 


 ~Salam Sayang~ 

01 May 2013

606 : Mari Menonton - Iron Man 3

Semalam aku berpeluang untuk menonton satu lagi filem terbaru di pawagam yang bertajuk Iron Man 3. Sebelum ini aku tak pernah pon menonton filem-filem Iron Man ni di pawagam mahupon di astro. Macam tak berminat jer untuk tengok... Huhu...

Iron Man 3 mengisahkan bagaimana Tony Stark seorang jutawan industri teknologi tinggi yang juga digelar Iron Man telah berusaha untuk menghalang pengganas yang bergelar Mandarin yang telah menimbulkan kekacauan dengan serangan bom berteknologi tinggi. Matlamat kumpulan pengganas Mandarin ini adalah untuk membunuh Presiden Amerika Syarikat ketika itu. Disamping itu, Iron Man juga terpaksa menangani masalah peribadinya sendiri. Dapatkan Iron Man menumpaskan kumpulan pengganas Mandarin ini? Saksikan di pawagam-pawagam berhampiran anda.

Pada pendapatan aku, permulaan filem ini agak membosankan dan jujur aku katakan aku tak paham aper yg cube disampaikan. Permulaan bila masa filem ini agak menarik apabila rumah Tony Stark diserang oleh pengganas Mandarin. Terdapat juga adegan-adegan melucukan yang membuatkan aku ketawa. Ending filem ini sangat menarik. Rating dari aku untuk filem Iron Man 3 adalah 4/5 bintang.


~Salam Sayang~