23 September 2013

650 : Ambil Iktibar Atas Apa Yang Telah Berlaku (Episod 2)

Pengalaman mengajar erti kehidupan, ada betul juga kata-kata itu. Kadang-kadang dengan pengalaman kita dapat belajar, terutama ilmu-ilmu yang tidak di ajar oleh mana-mana guru. Kadang-kadang pengalaman lah guru yang terbaik bagi kita. Bagi aku, apa yang terjadi itu jangan dipandang buruk, ambil iktibar dan belajar lah dari apa yang terjadi. 

Kejadian berlaku pada 31 Ogos 2013 yang lepas. Tatkala warga Kuala Lumpur sedang bergumbira menyambut Hari Kemerdekaan di Dataran Merdeka, aku dan beberapa orang rakan bersiap-siap untuk menghadiri majlis rumah terbuka seorang rakan di Jalan Klang Lama dan seterusnya akan ke Nilai. Kami pergi dengan menaiki kereta aku dan aku sebagai pemandu mereka hari itu. Kami telah singgah di Shell Jalan Ipoh untuk mengisi petrol. Selesai mengisi petrol, tiba-tiba ... enjin kereta tidak boleh dihidupkan. Pulak!! Apa sudah jadi ni? Memang sebelum ni kereta ni ada menunjukkan masalah susah nak dihidupkan. Mungkin bateri dah nak kong. Tapi aku wat derk jer... sekarang ni langsung tak boleh dihidupkan. Hehehe.. padan muka aku... 

Lama jugak lah kami melepak kat situ dan terus mencuba tetapi setiap percubaan gagal. Aku cube menelefon adik ipar aku yang berada di rumah, malangnya dia sudah pon keluar dan sudah jauh untuk berpatah balik. Sahabat pula menelefon abangnya di rumah. Tidak lama kemudian, abang dan ayahnya tiba ditempat kejadian. Percubaan untuk membuat 'jump start' juga gagal. Nak tak nak terpaksa mencari bateri baru, kalau itulah masalahnya.

Memandangkan hari itu hari cuti sempena Hari Merdeka, tiada kedai kereta dan bengkel yang buka sepanjang Jalan Ipoh dari Selayang ke Sentul, kecuali satu, itu pon takde jual bateri. Akhirnya, sebuah kedai spare part kereta yang bukak di Selayang. Melayang RM180. Setelah dipasang, Alhamdulillah.. bole dihidupkan dengan mudah. Memang bateri tu dah kong.


Iktibar yang aku pelajari dari kejadian ini adalah agar menukar bateri secepat yang mungkin jika kenderaan telah menunjukkan tanda-tanda susah untuk dihidupkan.

Apa yang aku dapat pelajari dari kejadian ini adalah aku belajar cara nak buat 'jump start' dan aku belajar cara nak tukar bateri. 

Terima kasih kepada mereka yang membantu.


~Salam Sayang~

4 comments:

  1. Salam,
    saya pernah alami kes yang sama, saya pos dalam posting bulan Julai dulu,..(Kong...bateri).
    yang lebih tragis, saya sorang dalam hujan...hahaha boleh tengok. Letih dibuatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak

      nasib baek sy bersama kawan masa tu, atleast kawan tu tau aper nak buat. smbl2 tu bole belajar aper2 yg patut... posting saya bulan feb (579) pon cerita bende yg hampir sama. tapi masa tu tayar pancit

      Delete
  2. Salam.
    Semalam suami pun beli bateri. elok dia kong kat rumah. Eh kenapa semua sebut KONG?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mama

      KONG? ntah la. adik beradik King Kong kot (takde kene mengene.. heheh)

      Delete