575 : Catatan Perjalanan - Pulau Langkawi (Jangan Marah-Marah) Final Episode

28 Januari 2013

Seawal pukul 8.30 pagi kami telah check-out dan meneruskan percutian kami di Langkawi untuk hari ketiga. Destinasi kami yang pertama du hari ketiga ini adalah Langkawi Cable Car. Malangnya kami telah dimaklumkan bahawa Cable Car ditutup sementara kerana keadaan cuaca yang berangin kuat. Dikatakan bahawa bacaan angin di atas adalah 20, sementara kekuatan angin maksima yang dibenarkan untuk cable car beroperasi adalah 12. Sementara menunggu dan berharap kekuatan angin akan berubah, kami menikmati sarapan pagi di salah sebuah restoran yang terdapat di sana.

Stesen Cable Car dari kejauhan.

Nampaknya masih tiada pengumuman bahawa keadaan angin telah berubah, kecewa lah mereka yang ingin naik ke atas. Bagi aku, memandangkan aku pernah 2-3 kali naek, maka aku tidak lah terkilan. Plan terus bertukar ke destinasi seterusnya, Makam Mahsuri yang semalam tak dapat masuk tuh. Bayaran RM7 dikenakan untuk masuk. First time aku masuk ke sini, ingatkan ade makam jer, rupa2nya ade lebih dari itu, tetapi Makam Mahsuri adalah tarikan utamanya. Disamping itu, pengunjung boleh juga melawat model Rumah Pandak Mayah dan Perigi Mahsuri yang air dia sangat sejuk. Ada juga muzium dan pameran2 yang lain.

Bahagian hadapan Kompleks Makam Mahsuri

Makam Mahsuri binti Pandak Mayah

Rumah Pandak Mayah

Perigi Mahsuri

Lebih kurang pukul 11.30 pagi, kami meninggalkan Makam Mahsuri untuk ke Jetty Point. Tiket feri untuk balik ke semenanjung telah dibeli untuk perjalanan pukul 1.00 petang. Kami singgah sebentar di sebuah tempat menjual minyak gamat. Shopping pula di sini, dan aku hanya membeli 2 botol minyak angin yang pada pandangan aku sangat cantik pada harga RM10. Minyaknya berwarna kuning dan ada pucuk pokok ape ntah di dalam nya. Hehehe...

Kami tiba di Jetty Point lebih kurang pukul 12.30 tengahari dan telah dimaklumkan bahawa perkhidmatan feri kami delay 1/2 jam. Terpaksa lah menunggu di dalam jeti. Tetapi jeti di sini lebih selesa berbanding dengan jeti di Kuala Perlis.

Kami meninggalkan bumi Perlis lebih kurang pukul 4.30 petang dan tiba di Selayang lebih kurang pukul 1.30 pagi. Satu percutian yang memenatkan tetapi sangat seronok.