22 December 2012

562 : Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi

Alhamdulillah, pokok bunga mawar pertama aku yang dibeli di MAHA2012 akhir bulan lalu semakin subur dan sihat. Memula beli dulu, takut gak kalau aku tak pandai jaga dan pokok tu mati. Tapi berpandukan tip2 penjagaan pokok bunga mawar yang diberikan oleh En. Google, nampaknya pokok tu semakin membesar dan subur. Paling menggembirakan aku, bila aku dapat lihat ada beberapa kuntum putik bunga baru yang dah keluar. Tak sabar rasanya nak tengok mereka mekar berkembang. Kalau tepat perkiraan aku, hujung minggu hadapan, kuntum yang pertama akan kembang, InsyaAllah. Best tak?

Inilah bunga mawar merah aku. Kuntum semasa pokok dibeli 

Ini keadaan pokok sekarang. Banyak pucuk baru tumbuh dan setiap pucuk ada putik bunga yg baru. Ada 6 kesemuanya.


~Salam Sayang~

12 comments:

  1. hEEM ELOK TU mula2 beli mawar berpasu dulu...

    Cantik sgt bunga tu.Mama tak pandai lagi bela bunga tu, hehe agaknya tak baca en google kot!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasni nak beli lagi lah. Nak beli yg kaler laen plak... Hehehe

      Delete
  2. Salam piz.. org tua kata tangan sejuk kalau camtu.. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam manjer

      mewarisi dari ayah kot. ayah tanam ape selalunya hidup...

      Delete
    2. wo.. bagus la.. ada apa2 yg piz mewarisi dari Arwah Ibu tak? pandai masak ke, jahit ke, penyabar ke, manis muka ke.. Hee.. :)

      Delete
    3. hahaha... bab tu kurang pasti plak. takde kot.... :)

      Delete
  3. Salam dekk afezz

    Cantik bunga ros tu..kalau kat dalam pasu kena maintain elok2, mungkin jadi macam bonsai jar, kalu tanam kat tanah mungkin mudah sikit nak jaga. Pokok ni jenis pokok kekal dan akan membesar bebas, aik terpanjang lak citer..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak shami

      tanam dalam pasu jer, pasal dah takde ruang yg sesuai nak tanam atas tanah kat umah tuh. senang jer cara nak jaga dia sebenarnya. takde la susah sgt cume kene peruntukan masa jer lah.

      Delete
  4. pandai2lah u membajai bunga ros itu. mula2 tanam bunga..pas tu terus dpt bunga yg bernyawa tu. InsyaAllah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak baja senang jer, campak jer baja dalam pasu tuh... heheheh
      bunga yg bernyawa tu takkan nak campak baja gak... itu kene campak bende laen kan... hakhakhak

      Delete