08 October 2012

535 : Belajar - Belajar Lah Buat Sendiri !!

Kadang-kadang la orang kat opis ni macam dah naek lemak. Semua nak suruh orang buatkan dengan alasan tak reti nak buat. Kalau dulu aku ni macam rajin-rajin juga la nak tolong, tapi kalau dah selalu 'nak mintak tolong' hatta benda yang sesenang2nya pon nak suruh aku buat, sape yg tak hangat. Macam kuli plak ko buat aku. Sorry... ko buat la sendiri. 

Sekarang ni aku mengambil jalan mudah, kalau orang mintak tolong sesuatu yg aku rasa diaorg bole atau patut buat sendiri, aku akan cakap 'buat la sendiri, klu asik nak harap orang buatkan, sampai bila pon tak reti nak buat'. Pedas? Takde la pedas sangatkan, biasa jer kata2 aku tuh.

Ade satu kes ni, seorang staf mintak tolong aku semakan draf surat yang dia buat. Aku ok jer, semak la aper yang patut dan wat pembetulan mana yang aku fiikirkan perlu. Lepas tu aku pulangkan kepada setaf berkenaan. Pastu dan2 staf tu cakap, 'tolong taipkan bole tak?' Tersentak dengan itu aku dengan hormatnya terus berkata, 'tu... komputer sana takde orang guna, taip sendiri...' Staf itu kemudiannya tersipu2 menaip sendiri suratnya. Bole plak.. saje jer malas kan...

Petang ni plak ada sorang staf datang kat aku minta aku untuk key-in kan kerja lebih masa nya. Aku dengan sopan dan ayunya berkata, 'buat sendiri, jangan nak harap orang buatkan jer, sampai bila pon takkan pandai buat'. Staf tu terus berlalu sambil gelak2, dan aku wat2 bodo jer ngan borang yang dia bagi. Terus campak atas tray, kalau dia nak duit, sila buat sendiri.


~Salam Sayang~

4 comments:

  1. Salam piz.. Tolong tuliskan pe2 untuk post entry blog manjer leh tak.. Heee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam manjer..

      Bole.. Bak mai id ngan password... Hehehhe

      Delete
    2. Salam dekk

      Tahniah, hehehe elok begitu, ker sajer2 diaorang nak usik ko...tu dekk.

      Delete
    3. waalaikumsalam kak shami

      nak mengusik laen caranya kak shami... ni mmg nak kasi org wat keje...

      Delete