447 : Catatan Perjalanan - Percutian Bersama Buaya-Buaya Sungai Melaka (Part II)

... sambungannya

25 Disember 2011

Seawal 8.30 pagi kami telah check-out dari hotel penginapan kami menuju ke tempat pakir kenderaan berhadapan dengan Menara Taming Sari. Aktiviti kami yang pertama pagi itu adalah untuk menaiki Melaka River Cruise. Tunggu punya tunggu rupe2nye kaunter tiket dia bukak pukul 10 pagi. Untuk tidak membazirkan masa menunggu, kami telah pergi melawat Muzium Samudera yang tidak jauh dari situ. Bayaran RM3 dikenakan untuk dewasa. Malas nak cerita lebih lanjut, layan sahaja gambar2 di muzium tersebut.

Lebih kurang pukul 10 pagi, kami bergegas ke kaunter tiket Melaka River Cruise. Akhirnya, dapat juga kami tiket cruise tersebut, terpaksa juga beratur menunggu giliran untuk menaiki bot itu. Ini merupakan kali kedua aku menaiki cruise ini. Bayaran sebanyak RM10 dikenekan untuk seorang dewasa dan perjalanan sepanjang cruise adalah lebih kurang 45 minit. Layanlah gambar2 yang telah diambil semasa cruise itu.

Jeti 7 yang mempunyai kisah lucu salah seorang dari kami...

Memandangkan sudah hampir tengahari, kami telah makan tengahari di sebuah kedai berhampiran. Menu kami tengahari itu, makan sendiri bayar sendiri. Aku cume makan ayam masak aper ntah dengan sup cendawan dan tauhu. Agak mahal harga makanan di sini, nasi campur aku dengan air limau ais berjumlah RM8, ermmm... Kemudiannya kami menapak ke kawasan bangunan merah yang glemer itu. Sekadar berjalan2 di kawasan perjualan cenderahati di situ. Niat di hati nak mencari kawan untuk Cicik, alhamdulilah, jumpe juga walaupon harganya sedikit mahal berbanding harga dulu.

bershopping kat bangunan merah

Kami kemudiannya berehat sebentar sambil menikmati Cendol Jam Besar. Memang sedap cendol kat sini, setiap kali aku ke bandar Melaka, memang takkan ketinggalan untuk menikmati keenakan cendol di sini.

Cendol ais-krim dan cendol pulut

Cendol jagung

Selepas itu kami menapak pula ke Dataran Pahlawan untuk membeli sedikit cenderahati untuk dibawa pulang. Kami juga telah membeli t-shirt yang serupa untuk dipakai semasa pulang ke KL dan membeli sedikit makanan ringan tempatan. Kami meninggalkan Bandar Melaka lebih kurang pukul 2.00 petang.

CT sedang shopping sakan kat Dataran Pahlawan

Dalam perjalanan pulang, kami telah singgah di Masjid Al-Azim untuk solat dan berehat, Taman Rama-Rama Melaka dan Restoran Jejantas Air Keroh untuk berehat dan makan malam.

Geng Buaya kat Masjid Al-Azim

Geng Buaya kat Taman Rama-Rama

Tidak cukup dengan itu, sebelum sampai ke rumah, kami telah singgah pula di Kajang untuk bermain boling dan berkarok kemudian supper. Masing2 tiba di umah lebih kurang pukul 3.00 pagi.