26 February 2010

211 : Happy Birthday To Me - Part II

Terima kasih banyak2 kepada sahabat yang sudi memberiku hadiah dan menjadikan semalam satu hari yang amat menggembirakan aku.


Koleksi hadiah yang diterima untuk tahun ini


Kad ucapan ni adalah yang pertama aku terima,
terima kasih Honda Malaysia


Ucapan selamat dari seorang teman...
Notty??? ermmm... aku notty ker?



Pen dan pensel Sheaffer...
terima kasih kepada yang memberi


Boxer brief Emporio Armani, 2 helai lagi tu..
actually pemberinya tak cakap pon ini hadiah birthday
tapi since dia bagi masa akunyer birthday eve, so aku anggap hadiah birthday lah
terima kasih kepada yang memberi

Dan yang paling istimewa, satu kezutan, dihantar terus ke pejabat (pandai plak dia cari alamat pejabat aku). Tak pernah2 aku dapat hadiah macam ni, terasa bangga plak dan terharu menerima hadiah sebegini. Thank you so much kepada sahabat yang memberi....


Jambangan bunga mawar... dan


Birthday Cake...

Dan terima kasih juga diucapkan kepada kawan2 yang sudi memberikan ucapan dan mendoakan saya sempena hari lahir saya kali ini. Mudah2an doa kalian dimakbulkan Allah, insyaAllah. Thank you to all for making me happy...


~Salam Sayang~

25 February 2010

210 : Happy Birthday To Me

25.02.2010, Selamat Hari Lahir buat aku. Tahun ni aku rasa, 25 Februari amat meriah. Tak pernah aku rasa perasaan gembira macam ni setiap kali 25 Februari (masa kecik2 dulu tu lain cerita lah). Rezeki aku murah tahun ni, Alhamdulillah.

Semua bermula pada 20.02.2010 lalu di mana yang aku sangkakan aktiviti makan2 kecil2an turn out to be a birthday party. Yang aku sangkakan birthday party untuk Kak Noor, turn out to be birthday party aku sekali. Thanks to all friends yang organized aktiviti makan2 kite that day. Dah lama rasanya aku tak menyambut hari lahir dengan party sebegini. And the foods.... superb... nyam3... bravo!!

Hari ini seawal jam 00:04 aku telah menerima mesej ucapan selamat hari lahir. Gambar seekor katak hijau menyanyikan aku lagu Happy Birthday. Jam 00:30 satu lagi mesej masuk dengan gambar hadiah dihulurkan kepada aku. Malangnya, malam itu aku terlalu letih dan mengantuk, ditambah pula dengan kemalangan yang aku hadapi semalam, menyebabkan aku tidur agak awal dari biasa, sehinggakan ade seseorang tu call smpi 4x tak berjawab. Sorry no... aku klu tido, hp silence mode.


The Birthday Cake


Salam Sayang ...

24 February 2010

209 : Dua Perkara Berlaku Hari Ini

Hari ini bersamaan 24 Februari 2010 berlaku dua perkara yang agar besar pada diri aku. Satu perkara baik dan satu lagi perkara buruk. Semoga yang baik itu boleh dijadikan teladan dan yang buruk itu dijadikan sempadan dan mohon dijauhkan.

1) Hari Ini Aku Ditimpa Kemalangan

Malang tidak berbau dan malang juga tidak diduga. Hari ini aku ditimpa kemalangan jalan raya. Jangan risau, Allah masih menyayangi aku dan aku dihindarkanNya dari kecederaan, syukur Alhamdulillah. Aku mungkin mengalami lebam di bahagian lutut kiri, masih sakit tetapi lebamnya masih belum kelihatan. Tetapi Cik Yam mengalami kecederaan teruk, pecah lampu signal sebelah kanan, no. plat pecah dan eksoz dah senget. Bunyi pon dah tak macam biasa, mungkin ade kecederaan lain yang aku tak nampak. Kesian Cik Yam, first time kemalangan setelah hampir 10 kami bersama.

Petang itu aku keluar pejabat sedikit lewat, hampir pukul 6.00 petang. Kelewatan adalah disengajakan. Aku membawa Cik Yam secara santai, ala2 makan angin gitu. Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. Itulah cara aku memandu sekarang, lebih kepada santai, aku rasa the need for speed dalam diri aku telah tiada, tidak seperti mula2 dulu aku membawa Cik Yam. Aku mengikuti jalan2 yang biasa aku gunakan untuk pulang ke rumah. Tiba di susur keluar ke Jalan Kuching dari DUKE, aku memperlahankan pemanduanku memandangkan keadaan agak sesak di hadapan. Tiba2... ade sesuatu menghentak Cik Yam dengan agak kuat dari belakang menyebabkan aku dan Cik Yam tersentak kehadapan dengan keras, melanggar divider jalan di sebelah kiri. Aku berjaya mengawal Cik Yam dari terus terhumban ke dalam longkang yang agak dalam disebelah kiri jalan itu.

Setelah berjaya mengawal keadaan, aku menoleh ke arah jalan raya, terdapat sebuah motorsikal terbalik dan sorang penunggang yang sedang memungut telefon bimbitnya yang berterabur di atas jalan raya. Aku tak tahu, macam mana aku boleh tenang ketika itu, walaupon aku hanya berdiri tetapi tidak tahu aper yg perlu dilakukan. Seorang pengguna jalan raya lain telah membantu mengalihkan motorsikal yang terbalik itu ke bahu jalan. Aku hanya bertanya kepada penunggung motorsikal bangsa cina yang melanggar aku tu, 'Are you OK?' dan dia memberi respon yang dia takde ape2. Pada masa yang sama, seorang polis trafik yang kebetulan menjaga trafik di kawasan tersebut menghampiri kami. Polis itu bertanya bagaimana kami hendak menyelesaikan masalah itu, jika nak, bole buat report di balai. Kami berdua bersetuju hendak settle benda ni di situ sahaja memandangkan tiada kecederaan teruk dan motorsikal masing2 tiada kerosakan teruk. Polis tu pon sempat berseloroh kepada aku, 'nasib baik ko tak masuk dalam longkang tu'.

Tak tahulah salah siapa dalam hal ini. Rasanya tak perlulah menyalahkan sesiapa atas benda yang telah berlaku. Syukur Alhamdulillah, aku hanya cedera sedikit sahaja. Tapi Cik Yam kene pi hantar bengkel lah nampaknye.


2) Berjumpa Seorang Rakan Blogger

Dalam keadaan yang masih sakit, aku keluar selepas Maghrib untuk berjumpa seorang rakan blogger. Aku dah berjanji, tak elok pulak aku tidak menepatinya. Kami berjumpa di Sogo, kami hanya duduk makan malam dan bercerita mengenai kehidupan masing2. Ini adalah kali pertama kami bersua di alam nyata.

Siapakah blogger yang dimaksudkan? Hanis, Syima, Pijal ngan Mummy Mas kenal beliau, dan aku yakin ramai lagi blogger yang mengenali beliau tapi mungkin mereka tidak pernah bersua muka di alam nyata. Seorang sahabat kita yang jauh, amat jauh, lebih jauh dari AZ pi ke rumah kanda Ummi Humairah menggunakan khidmat pijatnya. Lebih jauh dari si Pijal pergi berjumpa penunggu gunungnya dan lebih jauh dari perjalanan CL pulang ke Makkah. Seorang sahabat di FB yang kita dera seleranya dengan ABC dan ABCDE, satay dan makanan2 hasil gotong royong beramai2 di rumah Hanis tempoh hari.

Sudah dapat agak siapa?


Salam sayang...

23 February 2010

208 : Pejabatku

Pejabat ku, rumah ku... eh.. tidak2... pejabat adalah pejabat dan rumah adalah rumah. Aku tak membawa kerja pejabat balik ke rumah dan aku tidak membawa masalah rumah ke pejabat. Aku hanya membawa makanan saja dari rumah ke pejabat. Aku rasa tugas2 pejabat perlu dihabiskan di pejabat dan bukan di rumah. Kalau tak dapat disiapkan di pejabat, kite boleh sambung esok. Ada orang berkata, kerja2 di pejabat tidak akan habis. Aku setuju bebenor dengan pendapat ni, oleh itu, cukup time, balik jer dan sambunglah kerja itu esok.


Gambar sumbangan Ceriakan Hari-Harimu

Ni meja kerja aku. Aku menghabiskan masa selama 9 jam sehari di sini bermula pukul 8.30 pagi hingga ke pukul 5.30 petang. Kalau tak silap aku, sudah 5 tahun meja ini menjadi teman setia aku di pejabat. Pelbagai suka dan duka kehidupan telah kami lalui bersama, dan meja ini tetap bersama aku.

Kemas kan meja aku.. Aku tak suka meja yang bersepah2, serabut kepala dan hotak aku klu meja aku bersepah2. Tapi kalau ade kerja yang sedang aku lakukan, off koz lah meja ini akan bersepah2 dengan fail, kertas dan sebagainya. Walau bagaimanapun aku akan menyusun sekemas yang mungkin sebelum tamat waktu pejabat, supaya bila aku datang semua keesokan harinya, aku akan senang hati melihat keadaan yang kemas itu.

Aku tak suka kalau ade orang letak benda2 yang tak sepatutnya di meja aku. Kalau ada, aku akan terus buang benda tu ke dalam bakul sampah. Pedulik aper aku sama ada benda tu penting atau tidak. Bila aku tengok bukan milik aku, ke bakul sampah lah jawabnye.

Aku juga amat tak gemar klu ada orang mengambil barang aku dan tidak meletakkan kembali ke tempat asalnya. Klu ini berlaku selalunya aku akan sound terus "Wei... ko amik kat mana tadi?" Disertakan dengan muka marah dan jari menuding ke objek yang dipinjam tadi.

Bagi aku meja kerja mesti kemas dan teratur kerana kita akan duduk di situ selama 8 hingga 9 jam sehari. Tak sanggup aku nak duduk dalam keadaan yang serba kekalutan, lama2 aku pon bole jadi kalut.


Salam Sayang ...

21 February 2010

207 : Mari Mengemas Part II

Setelah penat dan bersusah payah minggu lepas mengemas almari pakaianku, hari ini aku meneruskan tugas2 mengemas itu. Hari aku mengemas 'rumah' aku ni, sekadar untuk memberi sedikit kelainan. Bosan sudah rasanya melihat deko2 lama yang tak seberapa itu. Aku juga inginkan deko baru yang sesuwai dengan peredaran zaman... hak..hak..hak..

Niat untuk memberikan layout baru di rumah aku ni dah lama aku pendamkan. Telah beberapa kali aku kecewa bila niat aku tu gagal dilaksanakan dan memberika keputusan yang amat mengecewakan (tak jadi lah tu maksudnya). Lantaran itu aku memendamkan niat aku tu untuk satu jangka masa yang agak lama.

Akhirnya, impian aku untuk menukar layout rumah aku ni tercapai pada hari jumaat yang lepas, setelah bertanya kepada dua orang sahabat. Terima kasih kepada Cik Nor Atikah dan Cik Syima kerana sudi membantu tatkala saya memerlukan pertolongan. Jasa kalian amat saya hargai. Hahaha...


Salam Sayang...

19 February 2010

206 : Nak Makan Apa Hari Ni?

Nak makan apa hari ni? Syukur Alhamdulillah sebab negara kita ni banyak makanan. Tak macam sesetengah negara yang diancam kebuluran. Hargailah rezeki yang dikurniakanNya.





Hahaha... tak pasti lah sama ada makanan dan minuman dalam menu ini adalah benar atau kesilapan yang tidak disengajakan? Jika berminat untuk melihat kelucuan yang sewaktu dengannya, gunakan Mr. Google dan search for 'ENGRISH'...

Selamat terhibur...



Salam Sayang ...

17 February 2010

205 : Mari Berhibur




Mari berhibur. Setelah penat dengan aktiviti kemas mengemas semalam, saya hiburkan anda semua dengan sebuah lagu berbahasa Sepanyol dari kumpulan Il Divo yang berjudul Isabel. Il Divo adalah sebuah kumpulan paduan suara lelaki yang terkenal dengan lagu2 berbahasa Sepanyol walaupon ahli2nya rata2 bukan dari negara Sepanyol. Jika anda berminat untuk menyanyi bersama2 mereka, ini lirik lagu Isabel di dalam bahasa Sepanyol. Semoga terhibur.


ISABEL
Volar
Caer
Al fondo el dolor
Sonar
Perder
Imperios de ilusion
Hoy no tengo nada
Si no estas
Mi corazon se apaga

Isabel
Si te vas
Tu Dios se enfadara
No dejes que este amor
Muera asi
Llorare
Iloraras
Sufriendo en soledad
Vuelve a mi y yo te hare
Feliz
Isabel

Buscar
Sentir
La gran pasion de amar
Tratar
De huir
A ese tiempo que vendra
Escapando del pasado
Tu y yo
Siempre enamorados

Hoy no tengo nada
Si no estas
Mi corazon se apage

Isabel
Yo te amaré

Isabel
A dónde irás sin mí
Yo no sabré vivr
Sin ti

Isabel
A dónde irás si mí
Yo no sabré vivir
Sin ti

Isabel
Si te vas
Tu Dios se enfadara
No dejes que este amor
Muera asi
Llorare
Iloraras
Sufriendo en soledad
Tu vuelve a mi y yo te hare
Feliz
Isabel.


Salam Sayang ...


16 February 2010

204 : Operasi Kemas Mengemas

Semalam terajin plak aku nak mengemas. Mungkin dah 3 hari bercuti, rasa boring plak takde buat aper2, asik2 bertenet ngan tengok tv jer, pastu makan, berak dan kencing jer kejenye. Sebenar nya dah lama dah nak mengemas bende ni, tapi asik2 dok menunggu tahap kerajinan tu datang, dan syukur Alhamdulillah, kerajinan itu datang juga semalam.


Operasi semalam adalah untuk memindahkan baju2 berlipat kat bawah tu ke satu tempat yang lain. Banyak antara baju2 tu yg aku dah tak pakai lagi. Semak rasanya tengok baju2 yg berlambak2 tu kat bawah sane.


Baju2 yang berlipat tu nak dipindahkan ke dalam laci ni. Sebelum ni, dalam laci ni penuh dengan pelbagai jenis wayar. Tak tau lah wayar aper, charger pon ade, entah charger aper pon aku tak pasti. Pastu banyak kotak2 yg aku simpan, entah aper yg aku nak wat ngan kotak2 tu pon aku tak pasti...


Sebahagian daripada bende2 yang telah dikeluarkan dari dalam lagi itu.


Sebahagian lagi barang2 yang telah dikeluarkan. Termasuklah tisu2 kat atas tu. Macam mana plak tisu tu ade dalam laci tu??


Ini plak plastik dari sebuah laci yang lain. Aper aku nak wat ngan plastik2 ni?


Kotak2 ni nak dibuang...


Nak dibuang sayang. Ade sesiapa nak barang2 ni?


Akhirnya, ada dua beg pakaian yang aku nak buang....

Setelah penat mengeledah, korek sana dan korek sini, akhirnya selesai jugak operasi aku ni. Rasa kemas sikit dah almari pakaian aku dan ade ruang untuk aku meletakkan barang2 yang lain kat tempat tuh. Banyak jugak benda2 yang tak berguna telah aku buang, termasuk baju2 yang aku dah tak pakai langsung. Tak tau nak buat aper ngan baju2 tu. Nak sedekah pon rasa macam tak smpi hati pasai ade di antara baju2 tu yg dah buruk. Anyways, inilah hasii susah payah aku mengemas semalam...


Sudah kurang baju yang berlipat2 kat bawah tu, yang ade tu baju2 yg aku sering pakai.


Baju2 yang berlipat tadi tu telah dipindahkan ke dalam laci ni.


Ni sebahagian dari koleksi baju2 aku


Laci pakaian basahan...


Laci pakaian2 kecik..


Salam Sayang ...

10 February 2010

203 : Gong Xi Fa Chai

Meriah rasanya menjelang Tahun Baru Cina. Walaupun kite tak menyambut, tapi mereka2 yang menyambutnya tetap nak meraikannya bersama kita. Selalunya yang memeriahkan Tahun Baru Cina ni adalah limau2nya. Mesti dapat, tak kira lah berapa banyak. Ade yang dapat sikit dan kadang2 dapat banyak smpi tak lalu nak makan.

Kat opis aku takde le ramai staf bangsa cina ni. Tapi klu menjelang Tahun Baru Cina, tradisi memberi buah limau ni mesti ade. Walaupun mereka yang menyambutnya di opis aku cume 2 orang, tapi tahun ni aku dah mengumpul 7 bijik buah limau. Kira banyak lah jugak tuh. Sampai tak termakan2 aku nampaknya.


Buah limau yang aku dapat. Ade 5 bijik jer
2 bijik lagi aku dah bedal..


Close-up sikit, warna oren yang menyala2..

Terima kasih kepada yang memberi. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.


Salam Gong Xi Fa Chai

08 February 2010

202 : Catatan Perjalanan - Satu Perjalanan Yang Tidak Dirancang

Sesuatu yang tidak dirancang. Bermula daripada proses pow mengepow dan ia berakhir di Cyberjaya. Tidak ada dalam perancangan untuk ke Cyberjaya. Mengikut perancangan awalnya hanya hendak bersarapan pagi bersama di Pasar Tani Shah Alam.

Seperti yang dijanjikan, aku sampai di Batu Tiga, Shah Alam tepat pada masanya malah lebih awal daripada yang dijanjikan. Mungkin kerana tiada kesesakan lalu lintas menjadi faktor keawalan aku tuh. Aku terpaksa menunggu rakan2 laen, Hanis dan Syima. Pukul 10.30 pagi kami dah berada di tapak Pasar Tani Shah Alam tuh. Rasanya dan lama gila aku tak pergi sini, masa aku pergi dulu takde lah sehebat ini. Kami tak berjalan sangat, sekadar berlegar2 di tempat yang menjual pelbagai jenis makanan, memang niat suci kami yg utama adalah untuk makan di situ. Lagipon cuaca amat panas pada pagi itu, dah bermandi peluh dah, hilang bau Escada yang disembur pagi tadi, membantut kan niat suci kami untuk meronda lebih lama.


Kambing Golek

Setelah memilih juadah yang hendak di makan, kami memilih port yg sesuwai untuk melantak makan. Juadah kami amat mewah pagi tu, meatball soup noodle (speaking london ko..), ayam golek dan murtabak. Itu tak masuk lagi pelbagai jenis kuih yang telah dibeli. Memang kenyang gila lah, terima kasih kepada Cik Hanis.

Selesai menjamu selera, kami bertiga menuju pulak ke KLIA. Tiada dalam perancangan hari ini untuk ke KLIA, tetapi memandangkan ade seorang rakan blogger, iaitu CikLie akan kembali ke Mekah setelah sekian lama bercuti di tanah air, maka kami bersetuju untuk menghantar beliau di KLIA. Segan rasanya nak berjumpa dengan CikLie tu sebenarnya, tak sedarjat, kerdil rasanya saya. Walau bagaimanapun, beliau memang seperti aper yg diceritakan oleh orang laen. Di KLIA itu juga, untuk pertama kalinya aku bertemu muka dengan Mama Shidah. Lembut orang dan tutur katanya. Ada ciri2 mama pujaan ramai ni (hahah... sorry mama, sekadar memuji jer). Dan di KLIA tu juga lah buat pertama kalinya aku mengenai kekandaku Cikgu Mas. Funny orangnya tapi lembut tutur katanya. Nampaknya memang ada rahmat disebalik perjumpaan kecil kita di Pasar Tani Shah Alam tuh. Perjumpaan ringkas yang membawa kepada perkenalan aku dengan manusia2 bernama CikLie, Mama Shidah dan Cikgu Mas (tak bestlah panggil cikgu, nak panggil Kak Mas).


KLIA

Setelah CikLie masuk ke balai berlepas, kami pon beredar ke haluan masing2. Sebaliknya kami akan meneruskan perjalanan kami ke Cyberjaya untuk makan tengahari pula bersama Kak Mas dan anak2nya dan Kak Mas akan membawa kami ke sebuah tempat yang special (bukan speSial). Kami follow MAS7552 ke Cyberjaya. Berhenti sebentar di R&R Dengkil untuk solat Zuhur sebelum meneruskan perjalanan. Pemimpin perjalanan bersilih ganti dari MAS7552 ke WTG996 kemudian dari WTG996 ke MAS7552 beberapa kali sebelum kami tiba ke destinasi yang dituju.


Cyberjaya. GPRS takleh cari signal setelit kat sini.
Intelligent ke city ni?

Kami telah menjamu selera di sebuah restoran arab, Al-Barakah yang menghidangkan menu2 negara2 Arab. Ini adalah kali pertama aku menjamu selera di sebuah restoran arab dan makanan dia pon bole tahan sedap nye. Antara menu yang menjadi pilihan kami adalah Chicken Kabshah, Chicken Mandy, Boneless Chicken dan Chicken aper ntah namanya yg anak Kak Mas makan tuh. Boleh tahan walaupon harganya agak mahal. Ape2 pun Kak Mas ngan Hanis yang belanja... Hahaha... Terima kasih Kak Mas dan Hanis.

Perjalanan kami berakhir di situ. Kami pulang membawa ke haluan masing.


Salam Sayang ...

03 February 2010

201 : Sungai Dalam Laut

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika anda termasuk dalam golongan yang gemar menonton rancangan TV 'Discovery' pasti kenal Mr. Jacques Yves Costeau, seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari, ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang professor muslim, kemudian dia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Professor itu teringat kepada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surah Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu bermaksud "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang bermaksud "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya mutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Di sana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air masin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.

Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai... luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT. Wallahualam....






Renung-renungkan ...