18 October 2010

295 : Sila Ambil Tindakan

"En. Hafizan (thats me), sila ambil tindakan". Amboi, senang nyer jadi bos kan, maen arah jer orang buat itu dan ini, tapi ke arah mane nak buat langsung dia tak tunjuk pon. Ke kanan? Ke kiri? Maen pandai2 kita je lah nak menuju ke arah mana.

Pagi tadi terima satu salinan e-mel dari bos. Actually aku yang atas daya usaha sendiri, baca dan print e-mel ni dan berikan kepada kakitangan aku yang mengendalikan hal2 kewangan. Aku minta dia tunjukkan salinan e-mel tu pada bos dengan harapan bos akan buat sedikit perancangan untuk menjawab e-mel itu. Malangnya, bos amik langkah mudah, dia pulangkan semula salinan e-mel tu kepada kakitangan tadi dan mengarahkannya untuk mengambil tindakan. Kakitangan tu mengadu pada aku sebab dia tak pernah lagi membuat kertas kerja berkaitan. Aku meminta kakitangan tu cakap sendiri dengan bos.

Beberapa hari sebelum ni, kakitangan aku tu ade jumpa aku. Ditunjuknye kedudukan kewangan jabatan bagi tahun berakhir 2010 yang masih berbaki ratusan ribu RM. Aku agak terkejut dengan kedudukan kewangan tuh, masih banyak baki tapi tidak digunakan. Tambah mengejutkan lagi bile kakitangan aku tu memaklumkan kepada aku yang bos meminta dia tidak menunjukkan kedudukan kewangan tu kepada sesiapa termasuklah aku. Aku tak sure aper motif si bos berbuat demikian.

Pagi tadi bos menyerahkan salinan e-mel tu kepada aku meminta aku untuk mengambil tindakan. Senang jer arahan dia, ikut tahun lepas punya. Tension betul aku pagi tadi bile dia ambil mudah pasal bende ni. Nak mohon peruntukan Belanjawan Mengurus tahun 2012 dan 2013 dia suruh ikut tahun lepas punya jer. Bengang pon ade. Sehari suntuk aku cube menyiapkan kertas kerja ni. Kate si bos kene hantar pasa 20/10/2010, maksudnya aku ade 2 hari untuk wat bende ni.

Tapi aku cube juga menyiapkannya menggunakan pengalaman kerja yang ada. Bahagian Belanjawan Mengurus dah siap dengan permohonan sebanyak RM900K++ bg tahun 2012 dan RM1juta++ untuk tahun 2013. Bahagian permohonan One-Off jer tak siap lagi. Esok sambung.

Ntahape2lah bos aku ni. Takde perancangan langsung untuk memajukan jabatan. Yg dia tau cume menuduh org tu corupt org ni corupt. Kebajikan dan kemajuan jabatan semua ambil mudah. Doa2kan lah agar kami mendapat bos yang baru, dah tak tahan dah duduk bawah telunjuk dia ni. Makin menjahanamkan lagi adalah.


~Salam Sayang~

14 comments:

  1. Salam Afeez..

    Laksanakan dengan ikhlas dan sabar... :) nak buat cam mana... dah dia bos...

    ReplyDelete
  2. wsalam tikah : kite wat je lah tugas kite, dia bos klu kite tak ikut arahan kite kene, klu ikut pon kite kene gak...

    ReplyDelete
  3. SALAM AFEEZZ..bos hang tue gred brp??? klu gred 48 dan keatas memang memalukan la buat kerja cenggitu...kalau PTD lagi la memalukan huhuhuh....tp kalau gred 41 aku tak heran..melambak org cenggitu huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. wsalam sahrom : dia gred U44, memangku jawatan ketua. entah lah, smpi bila kami nak begini.. uhuk3...

    ReplyDelete
  5. Salam Pakcik,

    Kita mungkin tidak dpt apa yg kita suka..
    But the best way is u know how to handle this matter..
    Jgn disbbkan boss yang tak produktif kita turut sama tak produktif..
    Patut ler dua hari nie tak nampak org berkebun dalam FB wakakaka..sibuk rupanya

    psstt: sy kalau masuk bab belanja mengurus ke apa2 tuh..sorry ler tak faham langsung..masa induksi itulah yg paling membosankan saya..hehe

    ReplyDelete
  6. wsalam syima : sokong kata2 awak tu. kita buat lah kerja yg telah diamanahkan kepada kite tu kan, janji tiap2 bulan gaji masuk...

    baru induksi belajar belanjawan mengurus, klu kene wat keje kewangan camner? hehee

    ReplyDelete
  7. Takmo..takmo..takmo..sy tak minat buat itu semua hehe..itu sbb sy pilih utk jd apa yg sy jd skrg..cukup ler awak je yg buat benda tuh hehe..

    ReplyDelete
  8. hehehe.... ok, kite tunggu kelulusannya, pastikan belanja mengurus tahun 2013 adalah berjumlah rm1juta

    ReplyDelete
  9. Salam dekk afezz..

    Itulah dunia pekerjaan ....makan gaji..dapat bos produktif anak2 buah mesti produktif kerja mesti laju dan happy....kalu lemah dan tak da jiwa pemimpin sejati...dia campak jer macam tu kat kita ...kita buat benda btul pun dia kata salah...buat yang terbaik dekk...dengan penuh jujur dan ikhlas tak rugikan ....macam uruskan kepunyaan sendiri...insyallah hasilnya pun baik...nanti2 bole ler naik pangkat cepat..hihihih bertambah lagi rezeki....mudah-mudahan esok2 kita menjadi bos yang baik...itu satu pelaburan jugak tuh..biar Allah jer yang menilainya....hehehh

    ReplyDelete
  10. salam afeezz

    bukan senang nak jadi boss..lagi kena byk pikir dari org2 bawahan...

    nak buat camana..buat je la..dah dia bagi..

    kang takde keja pon..ko juga yang bising..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Afeezz

    buat pengajaran tuu..bila afeezz jadi pula nanti

    Wassalam

    ReplyDelete
  12. wsalam kak shami : thanks for the nasihat. semoga semua ni menjadi iktibar klu satu hari nnt, insyaAllah sy jadi bos plak...

    wsalam madey : masalahnye dia tak pikir, aku yg pikirkan untuk dia. ni soal duit, bukan leh bawak main. kang belanjawan tak lulus, maner nak cekau duit beli brg... aku gak yg kene nnt. ape2 pon, aku dah laksanakan yg terbaek dan ape yg aku mampu

    ReplyDelete
  13. wsalam abg rozali : abg yg baek kite jadikan teladan, yg kurang baek jadikan sempadan, ambik iktibar dan pengajaran. gunakan pengalaman yg ade... insyaAllah, nak gak jadi boss nnt.. hehe

    ReplyDelete
  14. salam semua : alhamdulillah, tugas yang diamanahkan telah berjaya diselesaikan. sekarang ade kat boss, dia tgh semak untuk persetujuan. klu dah siap, terus hantar ke opis bos besar plak...

    ReplyDelete