07 September 2010

283 : Menjelang Hari Lebaran

Menjelang hari lebaran, dah siap ke persiapan menyambut hari raya? Klu kat FB tu sibuk dah org mengetag kad2 raya ni. Meriah sungguh raya kat FB. Kat blog ni pon tidak kurang hebatnya, ramai dah buat entry mengucapkan ucapan selamat hari raya, cume aku jer yang belum buat lagi, tunggu lah yer, saat2 akhir nnt ade lah entry itu di sini.

Camner persiapan raya? Dah ready ke nak sambut 1 Syawal? Tahun ni banyak ke buat kuih raya Cikgu Mas? Ler... takkan beli jer, bukan Cikgu Mas pandai buat kuih ker? Kuih aper tu yg Cikgu buat tahun lepas yang sedap tuh? Batang buruk kan? Tahun ni tak buat ker Cikgu oi?

Saya ni biase jer cikgu, orang lain yang tolong buatkan kuih. Banyak sangat sampel yg orang hantar kat opis, semua saya rasa, klu tak beli, malu le pulok.. hehehe... tak banyak pon saya order, ade ler 5-6 jenis, kerepek ubi, kuih goyang, biskut anika bijirin, biskut peanut butter, kuih suji, coklet chip. Saya ade order tempeyek, tapi nasib tak baik, makcik tu masuk hospital plak, tak siap tempeyek kacang tanah saya tuh. Takde rezki nampaknyer.

Amboi2... megherlik baju raya ko Syima. Labuci sana labuci sini noe. Dah ghupa lampu lip-lap aku tengok, kalah pokok krismas. Pssttt... berapa duit hang habih tempah baju raya tuh? Hah... beli kat Jalan TAR jer. Biaq betoi. Berapa pasang hang rembat taun ni. Meriah hang noe, raya taun ni.

Raya tahun ni aku takde beli baju raya. Recycle baju raya yang tahun2 lepas jer. Lagi pon semuanya nampak masih baru lagi. Mane tak nyer, pakai setahun sekali jer, itu pon mase pi semayang raya jer. Pastu cabut pakai t-shirt.

Tahun ni aku dalam dilema, tak tau nak pakai yang mana satu. Bukak almari ade 6 pasang tergantung. 3 lama 3 baru. Yang lama tu ade yang dah mencapai 10 tahun umurnya tp still nampak cam baru sebab dicuci dengan Daia... Lupakan yang lain. Kaler, Hitam, Coklat Cair dan Hijau Pucuk Pisang. Rasanya tahun ni tak pakai kot baju dalam kelompok ni. Yang baru dan agak baru berwarna Biru Laut, Kuning Air dan Ungu. Nak pakai salah satu daripada 3 tuh. Tapi tak tau nak pakai yang maner satu? Ade cadangan?


Empuk betul sofa baru Ayah Zain. Bole lena ni. Baru ke ni? Sofa raya. Ape? Beli kat Kedai Mahmud... Owh.. Court Mammoth, igtkan Kedai Mahmud tepi kubur tuh. Uish.. mahalnyer AZ, RM3,ooo.. Hutang kan.. ahaks.

Rumah Kak Shami pon tak kurang hebatnya. Langsir baru ke tuh? Mesti beli kat Nilai 3 kan. Saya tau lah... hehehe. Kan kite terserempak kat Nilai 3 hari tuh, wat2 lupe plak dia. Ape? Tikah yang jahit, wow.. pandai anak dara tu menjahit. Tahun depan bole bukak bisnes jahit langsir ni. Pijal sure jad orang pertama yang tempah, maklumlah, umah dia tak pernah berlangsir pon. Rumah bujang lah katekan.

Rumah saya takde yg baru pon. Semua seperti dahulu cume sekeping permaidani baru sahaja. Emak dah mula berkemas ape2 yang patut sebelum merdeka lagi. Tertonggeng2 orang tua tu mengemas untuk memastikan kebersihan untuk hari raya nanti. Sekarang rumah dah bersih, langsir telah ditukar walaupon bukan baru. Nampak lain sikit rumah aku dari selalu.

Tahun ni raya kat maner? Dengarnya si Sahrom on the way balik ke utara? Aku harap ko berhati2 di jalan raya. Klu letih mengantuk tu, berhentilah kat maner2 R&R. Ingatlah kat aku yang sayang ko ni.. hahaha...

Wah.. Kak Ummi plak dah ade kat kampung. Tak sabar2 dia nak balik kampung. Orang lain masih lagi kat KL dia dah syok2 lepak kat kampung. Jangan dok melepak jer Kak Ummi, buat2 le keje sket macam bercucuk tanam ker, bg ayam makan ker.. hahhaa

Tahun ni aku beraya di KL. Jangan kata tak seronok raya kat KL ni. Famili aku ade kat sini, so seronoklah beraya kat sini.. hehehe... bukannya aku beraya sorang2.


Kad raya dari sahabat Sahrom
Terima kasih...


~Salam Sayang, Salam Lebaran~

13 comments:

  1. Assalamualaikum

    Afeezz..Selamat Hari raya maaf zahir batin..maafkan aku kalau aku ada buat salah dan silap selama perkenalan ngan ko.

    walaupon kita dah lama kenal..api tak pernah jumpa2..erm..blom ade rezeki nak berjumpa..

    okielah..jgn makan byk...kang naik balik berat badan tu..hahahah

    duit raya takde ke

    ReplyDelete
  2. baju melayu cokelat.. leh sedondon dengan aku.. ok x? hohoho... wah rupenya ko xpenah jumpe madey gak ke.. nk buat macam mana.. madey xmo banjer kita starbucks..

    eak...

    ReplyDelete
  3. pasal pic aku xkuar eak... xpenah nk coment kat sini

    ReplyDelete
  4. salam afeez,

    az tak tukar la afeez, pakai jer sofa2 lama tu.

    pasal hutang? az tak berhutang hehheh. pakai kad kredit jer tapi habis bulan az kai habis semunya.


    apa-apa ma kasih ingat kat az. SHRMZB. Uniklah ucapan HR afeez ni, u r ver da kretip la.

    ReplyDelete
  5. wsalam madey : aku pon nak mintak maaf zahir dan batin mana2 salah dah silap aku jika ada kat ko. betul tu, kite dah lama kenal, tp kenal kat sini jer.. takpe2.. pas ni mesti jumpe nyer. selamat hari raya aidilfitri..

    salam ed : baju coklat tu dah lama lah, dah 10 thn dah tp masih muat lagi, huhuhu... selaamt hari raya ed eron...

    ReplyDelete
  6. salam ed eron lagik : gmbr aper yg tak kuar ed??

    wsalam AZ : hehehe... dialog tu hanya rekaan semata2, takde kene mengena dengan sesiapa samada hidup atau tidak hidup. kreatif ke AZ, sajer jer nak mempelbagaikan gaya penulisan

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum Pakcik..Pakcik oh Pakcik..ada rumah tak?? [sila sebut mengikut intonasi upin ipin ahaks]

    Eleh, kreatif ler sangat hak hak hak..
    Tp pandai gak buat cite eks hihi [jgn perasan, pandai sikit je hak hak hak]

    Mengherlik tue apa? Mengerlip tue sy tau laa..mcm bunyi mengherdik je adoiii punah bahasa..

    Eskus me, baju sy takde labuci2..orang sekarang letak batu-batu tau ahaks..tak byk pun cuma 5 pasang je oppss hihi..jalan TAR? ish tak maen laa..beli kat butik tau hihi alamak sorry terEKSEN..awak pun mmg ckp sy eksen kan kan kan..hahaha Kos? rahsia mengikut kadar kemampuan seorang penjawat awam ahaks :P

    Cadangan Baju Melayu awak ialah pakai baju kaler Kuning Air, seluar pakai kelar purple..hak hak hak mix & match mesti menjadi tumpuan mata anak dara di 1 Syawal..wakakakaka

    Okay ler pnjg giler komen nie..maaf pakcik..

    Untuk kali yg ke 579 kali, sy ingin memohon ampun dan maaf pada awak atas keterlanjuran budi bahasa saya, gurau senda saya, keEKSENan saya, keRIAKan saya, keNAKALan saya yang membuat awak terasa hati walaupun saya tau awak berHATI BATU hahaha..oppss 0-0 okay buka new chapter..

    Salam Aidilfitri..jgn raya sakan sangat sbb awak tak puasa penuh tau hak hak hak..

    Jangan main mercun, alang2 nak main biar sampai putus jari baru gempak hihi

    Selamat berhari raya di bandar eks hihi..la la la la

    p/s: tolong ler emak tue kemas rumah tak payah tunggu Kalo Rajin..nyampah!!

    ReplyDelete
  8. wsalam tok wan, ade ni, jemput la naek. Belom raya dah datang beraya umah pakcik ke tok wan. tak sabar betoi hang nak beraya yer.. haha

    oklah tok wan syima, pakcik pon nak mintak maaf aper2 yg patut klu pakcik ade wat salah kat tok wan, termasuk lah segala yang 'TER' tuh. Semuga bergumbira di hari raya. pandu cermat jiwa selamat.. berhati2 di jalan raya, igtlah saya sebagai orang yg tersayang

    ReplyDelete
  9. "berhati2 di jalan raya, igtlah saya sebagai orang yg tersayang" --> Berhati2 = MESTI..igtlah saya sebagai orang yg tersayang = TGK LER KALO RAJIN heeee..

    ReplyDelete
  10. salam iXa : boleh3... raya pertama kite datang yer.. hehehe

    salam syima : hehehe... klu rajin igtlah yer, takde paksaan...

    ReplyDelete
  11. SALAM,

    LF MENGAMBIL KESEMPATAN INI MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. SEMOGA AMALAN KITA DI BULAN RAMADHAN DITERIMA OELH ALLAH SWT

    ReplyDelete
  12. wsalam LF : Selamat hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dah Batin. Semoga gembira di hari raya

    ReplyDelete