16 February 2010

204 : Operasi Kemas Mengemas

Semalam terajin plak aku nak mengemas. Mungkin dah 3 hari bercuti, rasa boring plak takde buat aper2, asik2 bertenet ngan tengok tv jer, pastu makan, berak dan kencing jer kejenye. Sebenar nya dah lama dah nak mengemas bende ni, tapi asik2 dok menunggu tahap kerajinan tu datang, dan syukur Alhamdulillah, kerajinan itu datang juga semalam.


Operasi semalam adalah untuk memindahkan baju2 berlipat kat bawah tu ke satu tempat yang lain. Banyak antara baju2 tu yg aku dah tak pakai lagi. Semak rasanya tengok baju2 yg berlambak2 tu kat bawah sane.


Baju2 yang berlipat tu nak dipindahkan ke dalam laci ni. Sebelum ni, dalam laci ni penuh dengan pelbagai jenis wayar. Tak tau lah wayar aper, charger pon ade, entah charger aper pon aku tak pasti. Pastu banyak kotak2 yg aku simpan, entah aper yg aku nak wat ngan kotak2 tu pon aku tak pasti...


Sebahagian daripada bende2 yang telah dikeluarkan dari dalam lagi itu.


Sebahagian lagi barang2 yang telah dikeluarkan. Termasuklah tisu2 kat atas tu. Macam mana plak tisu tu ade dalam laci tu??


Ini plak plastik dari sebuah laci yang lain. Aper aku nak wat ngan plastik2 ni?


Kotak2 ni nak dibuang...


Nak dibuang sayang. Ade sesiapa nak barang2 ni?


Akhirnya, ada dua beg pakaian yang aku nak buang....

Setelah penat mengeledah, korek sana dan korek sini, akhirnya selesai jugak operasi aku ni. Rasa kemas sikit dah almari pakaian aku dan ade ruang untuk aku meletakkan barang2 yang lain kat tempat tuh. Banyak jugak benda2 yang tak berguna telah aku buang, termasuk baju2 yang aku dah tak pakai langsung. Tak tau nak buat aper ngan baju2 tu. Nak sedekah pon rasa macam tak smpi hati pasai ade di antara baju2 tu yg dah buruk. Anyways, inilah hasii susah payah aku mengemas semalam...


Sudah kurang baju yang berlipat2 kat bawah tu, yang ade tu baju2 yg aku sering pakai.


Baju2 yang berlipat tadi tu telah dipindahkan ke dalam laci ni.


Ni sebahagian dari koleksi baju2 aku


Laci pakaian basahan...


Laci pakaian2 kecik..


Salam Sayang ...

21 comments:

  1. jangan buang baju tu. derma lah rumah kebajikan.

    ReplyDelete
  2. iXa.... masalahnya baju2 tu bukan nyer elok lagi... dah lusuh pon ade...

    ReplyDelete
  3. Salam En Afeezz,

    Alhamdulillah akhirnya datang jugak kerajinan tue..nanti sy doakan RAJIN tue datang selalu k hihi

    Nampak gayanya..u dah buat aktiviti 5S dalam bilik tuh bagus3x hehe
    sisih..susun..sapu tak?..seragamkan..pasni kena sentiasa amalkan..jgn pi simpan lagi plastik, tisu, wayar dsb hahaha..

    ReplyDelete
  4. salam afeezz..

    kalau la akak ada anak dara yg dah ckp umur , mesti akak pinang afeezz buat menantu , he he he . rajin dan kemas je .

    apa2 pun tahniah kerana berjaya mengemas barang2 menjadi tersusun rapi ...

    akak pun nk buat operasi gak ler nih... tp tak leh lg si Awni tu demam.

    ReplyDelete
  5. ooo ko pakai byford ek, ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  6. Salam Anakanada afee,

    er, boleh tahan juga kemasnya ko menyusun/melipat baju. AZ lepas kawin dah lupa nak melipat-lipat gitu. Bab masak-memasak pun sama, banyak resepi dah lupa.

    ReplyDelete
  7. salam..

    aduhaiii,kemas dan teratur yer...meh datang umah kak,kemas baju kt almari tu,,ku beri se jam 5 henggett,hehehe..


    aduuuh nk wat menantu lah..

    ReplyDelete
  8. Rajinnya anak bujang ni, beruntung mak ayah....Afeezz, bersihnya bilik, Abg masa bujang dulu taklah kemas sgt...serabai tp kebersihan PALING utama. Err...Byford...nak versi Paris ke...habaq mai size ;-)

    ReplyDelete
  9. wsalam cik shima : terima kasih, doa2kan lah agar kerajinan sentiasa bersama ku... eh shima, nak kemas almari pon ade 5S ker? sisih dah, susun dah, sapu tu tak tp sekadar lap2 jer, seragamkan dah, sentiasa amalkan tu... entah ler... harap2 diamalkan lah...

    wsalam kanda ummi : macam dah cakap kat shima, rajin mengemas tu kadang2 jer datang... yg selalu nya malas jer, tp sy akan pastikan barang2 sy sentiada kemas dan teratur, tak bole lah tgk sepah2 ni... semak kepala dan mata

    salam hafizal : byford tu dah lama aku beli, tp still dalam kotaknya lagi, tak pakai pon. aku skrg ni pakai boxer (eh.. perlu ke bgtau) brand George dan Mark & Spencer

    ReplyDelete
  10. wsalam ayahanda zain : sy tak bole tgk baju sepah2 ni, tu yg sy lipat susun elok2. setakat lipat ngan susun jer, kacang.... hihihi

    wsalam kak mas : hahaha... tgklah kak, klu rajin sy datang tolong kemaskan. pakaian yg kecik2 tu pon nak suruh sy kemaskan ker?

    wsalam kanda imran : byford versi paris laen ker? hahaha... tp taknak lah byford, nak Calvin Klien bole tak? hiihihi

    ReplyDelete
  11. salam,

    cayaaaa lah bro....hang dah berjaya menjalankan misi yang telah lama tersenarai....

    bro...kemas camne sekali pon...kalu tiba melakukan misi besar2 an...pasti akan jumpa banyak mende2 yg tak diperlukan tu....

    cuba bayangkan...kalau org yg bilik @ almarinya dah macam tongkang pecah tu....pasti lg banyak barang yg tak diperlukan akan jumpa

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. salam kanda imram : wei3... takkan nak bgtau kat sini plak... sensitif wei... nnt hanis ngan syima tau. klu CM tau lagi bahaya...

    wsalam hanis : nak tau tak... pernah suatu ketika dahulu sy mengemas almari tuh, sy jumpe....
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    RM500!!! hahaha

    salam comment deleted : aper yg ko tulis tuh?

    ReplyDelete
  14. saya akui sy malas gak nak mengemas sorang2. kalau ada partner yg nak bergotong royong tu baru la i naik semangat sikit. anak2 dara ada 3..masih kecik lagi so mereka ni selalu menyepahkan barang2. lepas kemas mereka menyepahkan plak. So kemaskan apa2 yg patut je.

    ReplyDelete
  15. salam daddy : mengemas ni pon kene ikut mood gak, klu mood dan kerajinan tu datang, semua bende kite nak kemas. klu tak, bende yg ade kat sebelah kite pon kite malas nak alihkan...

    ReplyDelete
  16. bagusnya si bujang ni...leh wat calon menantu....heh3!

    ReplyDelete
  17. Salam dekk afezz..

    Alhamdulillah adikku ni rajin orang nyer....bahagialah pasangannya nanti ringan tulang...
    Akak rasa ko kena kemaskan dirimu untuk menerima pasangan mu dekk ngeh..ngeh..ngeh

    Psssssst Cik Imran...sesuai dak ngan sssssshhhhh tu...rasa2 sesuai tu tengok ayat mereka berdua cam ngam gitu...heheh

    ReplyDelete
  18. wsalam kanda shami2 : mintak maaf yer, sy ni tak le serajin yg digambarkan dalam entry ni.. i u know me better, u will know how lazy i am.... hahaha

    ReplyDelete
  19. Salam Dek afezz

    shhhhhhhhh..lorrr cepat pulak ngaku kalah..maaa saham jatuh merudum nanti...hehehhe

    Biasalah tu dekk mana ada manusia semua perfect maaa...

    Adam dan Hawa diciptakan untuk
    saling melengkapi antara satu sama lain..dan saling mengingatiNya juga

    ReplyDelete
  20. wsalam kanda shami2 : bukan mengaku kalah, cume mengaku kebenaran dan kejujuran. saham lagi naek tau pasal gadis2 suka pada jejaka yg jujur... kan CM!!...

    salam puan hajjah zainab bt abdullah : tak perasan plak komen puan hajjah yg kat atas tu. anyway... i'm single and available.. hihih...

    ReplyDelete