10 February 2010

203 : Gong Xi Fa Chai

Meriah rasanya menjelang Tahun Baru Cina. Walaupun kite tak menyambut, tapi mereka2 yang menyambutnya tetap nak meraikannya bersama kita. Selalunya yang memeriahkan Tahun Baru Cina ni adalah limau2nya. Mesti dapat, tak kira lah berapa banyak. Ade yang dapat sikit dan kadang2 dapat banyak smpi tak lalu nak makan.

Kat opis aku takde le ramai staf bangsa cina ni. Tapi klu menjelang Tahun Baru Cina, tradisi memberi buah limau ni mesti ade. Walaupun mereka yang menyambutnya di opis aku cume 2 orang, tapi tahun ni aku dah mengumpul 7 bijik buah limau. Kira banyak lah jugak tuh. Sampai tak termakan2 aku nampaknya.


Buah limau yang aku dapat. Ade 5 bijik jer
2 bijik lagi aku dah bedal..


Close-up sikit, warna oren yang menyala2..

Terima kasih kepada yang memberi. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.


Salam Gong Xi Fa Chai

24 comments:

  1. salam...

    ye laaa piz....cheq lak ramai yg menyambutnya...dan banyak pula yang dok menghantarnye.....tp pekara yang cheq tak leh ingat...masa keje kat kilang part kereta dulu....biasalah...depa kat sana suka sungguh mengahantar ke department kami...yg kesiannye org production...cheq lak dah muak tengok setiap ari ade aje yg menghantar ke depatment kami...cheq laa org yg paling suka menghantar buah2 tu department lain2...terutama mereka2 yg rapat ngan cheq...& penah satu masa tu...depa antar 70 kotak limau...kami suruh p hantar production...hahahaha...& masa tu sampai cheq boleh kenal kotak yg mana manis & yg masam...

    ReplyDelete
  2. choppp....cheq tanak limau dah...cheq nak hamper or angpau aje....hahahhaha

    ReplyDelete
  3. Salam Anakaandaku afeez

    bestnya warna limau2 tu. teruja pulak. mana-ama taukeh2 cina bagi limau kat orang2 melayu kan?n Berkotak-kotak

    psssT: hanis dah tak mahu visit umah az lagi yer

    ReplyDelete
  4. wsalam cik hanis : klu keje company besar mmg le camtu, berkotak2 limau, lama2 muka pon jadi bulat macam limau. wah3... hamper ngan angpow cheq tak terima lagi thn ni... harap2 dapat ler.. huhu...

    wsalam ayahanda zain : puas lah makan limau tahun ni, tp AZ bukannya manis semuanya, ade yg tawar dan ade yg tak sedap... hihi
    AZ... hanis tu sebenarnya dah lupe jalan ke rumah AZ

    ReplyDelete
  5. Salam..

    5 biji limau... 2 dah makan 3 lagi nak bagi saper???? hehehehe

    ReplyDelete
  6. Salam anakanda afeez

    Balik kg ke cuti ni?

    ReplyDelete
  7. wsalam cik tikah : semua sekali 7. 2 dah makan tinggal 5. tadi baru bedal lagi 2, dah tinggal 3. 3 tu tuk bekalan esok plak...

    wsalam mama : tak pi mane2 pon mama. dok umah jer....

    ReplyDelete
  8. Salam dek afezz

    Ha..7 biji yer dekk..akak dah makan 2 , 3 kotak kut..ngeh,..ngeh..ngeh..laju pergi bank..hehehe

    ReplyDelete
  9. Salam Afeezz,

    Alahai nak raya cina dah..last year baru sambut dgn boss cina..dapat bonus + angpow lagi..tahun nie takde huhu

    ReplyDelete
  10. wsalam kanda shami2 : wow.. klu 2-3 kotak tu melantak namanya...

    wsalam cik shima : tak pernah pon dpt angpow dr boss.. maklumlah.. boss smbt perayaan laen

    ReplyDelete
  11. Afeezz...kebetulan tadi pagi pun saya beli limau mandarin gak...jgn terperanjat, saya beli 10 biji, harganya Euro9.53 kira-kira RM47...mahalkan???

    So, bagi sapa2 yg mengeluh asyik dpt limau free tu...jgn mengeluh lagi ye, bila kena beli limau sampai harga dekat RM50 utk 10 biji baru korang tau. Benarlah peribahasa Hujan Emas Negeri Org....huhuhu

    ReplyDelete
  12. salam adinda afeezz ..

    dah makan limau tu , tp adik beli kat Giant , dia bg sekotak , ni tengah tunggu jiran akak yg dok sebelah rumah ni pula , selalu nya depa kasi limau n makanan lain lepas raya .

    ReplyDelete
  13. ekau bujang lagi so byk la dpt angpau thn ni! pas tu jgn lupa suruh daddy simpan, k? dgn kata lain suruh daddy perabis la tu....

    ReplyDelete
  14. Salam Dek afezz

    Bukan melantak dek..habis kalau sehari 4, 5 biji...kalau dah 10 hari..mau lah 2, 3 kotak dekk..hehhe mewah sungguh dengan limau kalau terlibat ngan kerja2 kontrak nih...hehhe

    ReplyDelete
  15. salam bro imran : huhuhu... ok le tu, jgn le convert harga dia ke RM. klu kite convert mmg le jadi mahal. sama le macam kat m'sia ni, sy beli limau ari tu kat NSK, kurang dr 10 bijik, harga dia rm10. cube kite convertkan ke rupiah indonesia... mesti lagi mahal kan harganya... moral of the story, klu kite beli ape2 kat luar negeri, jangan samakan ngan nilai RM.


    wsalam kanda ummi : dulu masa kecik2, jiran sebelah mesti bagi limau ngan angpow klu raya cina. sekarang ni tak lagi, mungkin sebab masing2 dah beso panjang kot... oleh yg demikian, beli je lah limau tu, skrg mudah dah nak dpt, tepi jalan pon kadang2 ade org jual.

    salam daddy : uish... org cine skrg tak macam cine dulu2. skrg ni tak kire lah, lom kawen ke aper, klu dah keje takleh dpt angpow... silap2 kite plak kene bg angpow kat anak2 dia

    wsalam kanda shami2 : jgn kene rasuah limau dah ler... hahah

    ReplyDelete
  16. Salam dek afezzz..

    Bukan rasuah dekk akak huluq cheque bayar akak beli barang dia bagi kotak limau...adat resam depar terima jarr..buah tangan..heheh

    ReplyDelete
  17. Salam Dekk afezzz

    tadi dok belayar kat n3 mu dek..sungai dalam laut....rasa cam nak nangis baca kisah prof tu peluk islam....melihat kebesaran Allah...

    Terkenang masyarakat kita hari ni yg jauh menyimpang...huhuh dapat bayangkan bagaimana rasulullah susah untuk mengajak manusia menuju jalan Allah...sedey...

    ReplyDelete
  18. Salam Afeezz,

    Mama pun banyak dapat kat pej tu, kalau nak makan limau tu basuh dan rendam dulu dgn air garam, kalau tidak senang sakit tekak..

    Sabar lah En. Im, nanti balik Misa makan banyak2 yer.

    ReplyDelete
  19. salam kanda shami2 : klu org dah bg kite amik jer ler.. itu namanya rezki. rezki jgn ditolak kan.. kak.. byk lagi kebesaran Allah kat muka bumi ni, cume manusia jer yg belum dapat merungkainya.. wallahualam

    salam kanda shidah : sy takde basuh2... terus bedal jer

    ReplyDelete
  20. Tahun ni kurang sikit makan limau, padahal feberet...nape ntah...tapi yang paling wajib di laksanakan time raya cina ni ialah...jeng...jeng....Prosperity Burger...tinggal 2 minggu je tempoh nyer...dah 2 kali makan, nbak cukupkan 4 kali baru puas...

    ps: kalu tak abih, pas le kat ss 14 nih...dekat je kan...

    ReplyDelete
  21. salam kak nija : wow!!.. prosperity burger... baru sekali jer makan... kene makan lagi ni... hahaha

    ReplyDelete
  22. salam

    afeez kalau depa bagi limau makan arrrr...tapi kalau depa bagi Bak Ku teh atau kuih bulan jangan makan tau...harammmmmm...

    ReplyDelete
  23. wsalam kak mas : sekarang kan dah ade kuih bulan ngan bak kut teh yg halal...hihihi...

    ReplyDelete
  24. lam dik Afeezz..

    dok buat apa tu , tak kuar beraya dgn cik CT nur tu ker .

    ReplyDelete