31 January 2010

200 : Menu - Bakso

Hari Jumaat lepas ade aktiviti masak2 dan makan2 lagi kat opis. Kali ni kami merancang untuk menyediakan mee sup atau bakso. Ni adalah kali kedua kami memasak bakso. Kali pertama dulu memang sedap pasal tu lah hari jumaat lepas kami memasaknya lagi.... Nyam3


Sup rebusan daging, periuk 1


Sup rebusan daging, periuk 2 (rebusan periuk 1
yang dipindahkan ke periuk 2 dan akan direbus lebih lama)


Bihun... ade lagi mee kuning dan koe teow


Isi kandung sup daging


Sup dah siap, sedia untuk dimakan


Inilah hasilnya.. Bakso


Syida : Nyam3.. sedap nyer, mak mentua lalu
belakang pon tak sedar ni...


Selamat Menjamu Selera...

21 comments:

  1. salam afeezz...
    akak baru sekali je makan bakso kat rumah mertua adik , rupa2 rasanya sedap kan . masa g bandung aritu teringin nk makan kat "kereta sorong" tp tak gamak lak rasanya nk telan , tengok cara dia bersihkan mangkuk di situ.

    sblm ni hidung akak sendat je , tak mau hilang2 walau dah makan ubat selsema/resdung . lps titis propolis tu , alhamdulillah semakin kering isi hidung ni.
    badan pun rasa segar .tak ler pahit sangat mcm yg Tika ckp tu .

    ReplyDelete
  2. salam afeez

    aiiik bilanya hangpa kerja ni???kalau masa kerja blh memasak bagai...

    ReplyDelete
  3. hmm mak mertus syida keje sama tempat dgn dia ker? sampai lalu belakang x sedar.. tak patut tul syida tu

    ReplyDelete
  4. salam afeez

    sedapnya bakso.. masak kan untuk kami semua bakso tu...

    ReplyDelete
  5. salam kanda ummi : rasanya klu bakso kat bandung tu lagi sedap, pasal origial dari tanah jawa, rempah2nya pon mesti asli. awat nyer kanda tak merasa... tutup mata jer .. hahaha. kanda betul ke org kata, klu yg pahit tu penawar sebenarnya?

    salam kanda mas : pepandai le kami back-up antara satu sama laen kanda mas, hihihih


    salam sahabat pijal : takde le mak mentua dia keje satu opis. syida tu bujang lagi... aku bg perumpamaan jer betapa sedapnya bakso itu

    salam kanda zainab : sedap tuh, smpi 2 mangkok sy bedal. nyaris tak kantoi jumaat.. hahaha

    salam kanda azie : saya? masakkan? ados.. tak jadi bakso ade nye nnt..

    ReplyDelete
  6. salam..

    cooop,coop shida ni mcm shima arrr,cam adik beradik gitu..

    ReplyDelete
  7. ooo sori ler
    aku dulu BM x hebat mcm ko.. tak dapat distinction pun masa SPM, huhu..

    ReplyDelete
  8. Salam anakanada afeez

    AZ hanya makan bakso sekali. Sebab tak habis. tak lalu lah. heheheheh. Ada orang kata sedap tapi az ngan mrzain tak berapa nak berahi ngan bakso.

    ReplyDelete
  9. salam kanda mas : betul tuh, syida tu serupa macam syima. sy pon perasan. sy pernah tunjuk gmbr syima kat dia, dia senyum2 jer..

    salam sahabat pijal : aler ko ni, dan2 tak hebat.. itu masa spm.. dah berkurun dah kite tinggalkan...

    salam ayahanda zain :ikot selera masing2 le az. ade org kate sedap, ade org tak suke...

    ReplyDelete
  10. Afeezz,

    Serious ke sedap bakso tue?
    Tolong usha kan resipi dia bleh tak..serius mintak nie bukan cobaan hehe..tolong eks nak minta resipi hehe..thanks in advance..tolong tau!

    ReplyDelete
  11. salam cik syima : nnt sy usahakan, insyaAllah

    ReplyDelete
  12. Salam afeezz,

    Toce2x..usaha tangga jaya..
    Nanti dh dpt roger eks..
    Sbnrnya teringin nak mkn bakso dr gath PDKM ri tue hehe..

    Pssstt: org kata kalo mkn bakso bbyk bleh Sakit Kepala eks? kuang kuang kuang..:D

    ReplyDelete
  13. salam cik syima : bakso tu main ingredient dia daging, so.. daging bole menyebabkan panas dan bole menyebabkan darah tinggi. klu tekanan darah dah tinggi hari pening kepala... (ye ke?)

    ReplyDelete
  14. salam affeezz,

    eh..kerja u all masak n makan je ke? kalau gitu daddy nak buat internship kat spital u la kejap....dpt gak menambahkan berat badan ku yg slim ni. heheheh

    ReplyDelete
  15. Wah minggu ni orang cerita pasal makan dan masak je !

    ReplyDelete
  16. wsalam daddy : hahaha... sesuwai sgt lah, kami kat sini mmg sihat2 belaka... mai lah...

    salam mama : rezki baek minggu ni, pasai tu le semua asik makan jer...

    ReplyDelete
  17. Salam Afeezz...eh...terkesima saya baca n3 ni....udahlah meleleh air liur, terkujat jugak bc yg bakso ni di masak di pejabat....jelous pulak, kami ni dpt mkn mlm dgn family kat rumah pun kira 1 rahmat besar...busy manjang. Errr...nanti saya balik boleh ye Afeezz jemput kat KLIA dgn Ct Nur dan menjamu bakso di umah Afeezz...boleh kan kan kan :-)

    ReplyDelete
  18. salam kanda imram : opis sy tu mmg multi-tasking nyer orang. semua boleh, kerja rasmi dan kerja2 tak rasmi seperti memasak, menjahit dan berniaga. semua buat kat opis, kami ni mengamalkan dasar opisku rumahku.. hahaha

    wow! nak jemput kat KLIA bole, tp nak bawak rumah makan bakso tu idak ler... sy ni bukan pandai masak pon... makan kat kedai je lah... hahahah

    ReplyDelete
  19. salam singgah..sedap nmpk bakso tu.. saya ni kalau tgk org letak gmbor2 mknn ni, mmg suka betul..boleh terliur ..

    ReplyDelete
  20. salam Suliana : mmg sedap bakso tuh... pergh... tgk pon dah meleleh air lior, klu makan tak tau aper yg meleleh lagi.. haha

    ReplyDelete