11 January 2010

194 : Lipasophobia

Adakah anda seorang Lipasophobia? Apakah itu Lipasophobia? Senang kata Lipasophobia tu adalah Fear of Cockroaches atau dalam bahasa saintifiknya adalah Katsaridaphobia (lipasophobia tu aku yg bg nama) dan dalam Bahasa Melayunya adalah Ketakutan kepada Lipas.

Kat opis aku ni rupanya ade beberapa orang staf yang lipasophobia ni. Nak dijadikan cerita, pagi tadi adelah seekor lipas yg tergolek depan pintu bilik fail opis aku. Aku igtkan lipas tu dah mati, rupa2nya masih bernyawa lagi tp dalam keadaan tergolek. Mungkin dia pening2 lipas disebabkan ada 'foging' pagi tadi. Pada masa yang sama, ade seorang kawan aku tengah syok lepak2 depan pintu bilik fail tu sambil isap rokok. Aku tau dia takut lipasophobia, so.. aku pon sepak le lipas tadi ke arah dia. Dia dengan pantasnya terus melompat dan menjauhkan diri dari lipas tu dan terus membebel sesuatu yg aku kurang dengar. Dalam masa yang sama, ade seorang lagi staf yang kebetulan lalu kat situ, bile nampak lipas tu, terus dia merayu2... jgn bagi lipas tu pada dia. Disebabkan dia sedang mengandung, aku pon takde le nak kacau dia sangat.

Berbalik pada kawan aku tadi, dia masih menjauhkan dirinya dari aku. Aku pon berpura2 mengambil lipas tersebut dan mula berjalan ke arah dia. Dengan sepantas kilat, dia melarikan diri, bila aku smpi di tempat dia berdiri tadi, dia sudah pon berada dihujung bangunan. Wah... cepat giler mamat ni lari... Aku dengan beberapa orang kawan yang laen hanya ketawa berdekah2 melihat gelagat kawan kami yg sorang tuh. Dah2... cukuplah tuh...

Dipanjangkan cerita, aku pon masuklah ke bilik fail untuk mengambil sebuah fail. Kawan aku yg lipasophobia tu ada di dalam. Dengan tiba2, dia terus berdiri dan cube menjauhkan diri dari aku sambil marah2.. 'en. afeezz jangan lah... sy tengah buat keje ni...' Aku dengan beberapa kawan laen hanya tergelak sahaje sambil mengutuk2 kawan aku yg sorang tuh... hahahah... kesian dia...


Bagaimana seorang lelaki cube mengatasi Lipasophobianya


Ini Lipas.. ada berani?

Bagi aku, aku bukan seorang Lipasophobia. setakat pegang tu, no hal punya. Tapi aku paling suka bila ade lipas yang datang dekat aku, aku akan jentik jer dia pastu hati akan kegirangan melihat lipas itu mengelintin kesakitan.. hahaha... zalimnya aku...

Perasan tak, selalunya lipas ni suka datang dekat kite. Klu ade lipas yg datang dekat aku, aku selalunya akan sepak jer dia, klu dia datang lagi sekali, mmg nahas ler.. aku pijak jer... (don't try this at home, zalim...)

So... ade tak antara rakan2 saya yg Lipasophobia? Klu ade, sila tinggalkan nama, alamat dan no. telefon. Saya nak pos lipas...


Salam Lipas ...

39 comments:

  1. Afeezz...isteri saya mmg seorang yg Lipasophobia....hehehe, betul ke istilah ni Afeezz. Bila ternampak lipas, dia boleh lari tergolek dog2, panjat sofa pun dia sanggup....pernah dulu kat rumah org, ada lipas terbang...dia menjerit bagai nak rak, pas tu secara otomatik terus panjat sofa...giler. Nasib baik rumah adik beradik dia...kalau rumah org lain..lg haru :D

    ReplyDelete
  2. aku x suka lipas..
    bila nampaka lipas, aku akan lari..

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ke dapur, ambik ridsect sbb aku nak spray lipas tu.. sungguh jahat lipas itu.. huh!!

    ReplyDelete
  3. Salam Afeezz...

    Ada gak lelaki takut lipas... cheq nie nak kta tkut... tak tp geli jer.. hahaha

    ReplyDelete
  4. salam kanda imran : istilah lipasophobia tu sy yg cipta. istilah sebenarnya laen... hahaha... lawak le isteri kanda tu, smpi macam tu sekali takutnya. klu kat shopping complex, isk... lagi lah malunya

    ReplyDelete
  5. salam sahabat che pit : nnt aku pos kan lipas pada ko, pastu bole le ko ridsectkan semua lipas-lipas tuh.... hahaha...

    salam sahabat tikah : sila beri alamat, sy nak pos lipas pada tikah gak ni....

    ReplyDelete
  6. Afeez, sy tak takut pun dgn lipas tapi takut dgn binatang yang lain (bukan takut laa lebih kepada geli eiii)..apakah binatang2 itu? haha rahsia nanti hang pi ntar kat umah cheq plak..

    ReplyDelete
  7. haaa afeezz..

    moh kita pos tikus, cicak, kodok, lelabah kat syima.. sbb dia x nak ngaku, kita pos semua..

    kalau dia ngaku, kita pos binatang tu je lah, ngeh ngeh ngeh..

    so moral of the story? baik hang ngaku syima..

    ReplyDelete
  8. Uish...tak nak ngaku!
    Cheq dah pakat dgn Hanis, suh rahsiakan alamat cheq hehe..
    Mintak maaf biarlah rahsia ekeke (mcm pernah dgr je ayat nie)

    ReplyDelete
  9. salam cik sinomosa dan che pit : aku sokong idea ko che pit, kite hantar segala2nya kat umah sinomosa tu, biar dia pilih maner yg dia suka. setakat anis tu... kite bg dia lipas, mesti pastu dia bg alamat syima...

    ReplyDelete
  10. Hoho..pijal & afeezz, memang terserlah hang punya sifat PhD tue haha..tak baik tao buat camtu..Tuhan marah..

    Hanis ckp dgn cheq dia tak takut semua..

    ReplyDelete
  11. sALAM aFEEZ,

    eNGKAU NI KIRA-kira jenis sadis juga la yer, . Dulu suka menyakat budak-budak ini kawan satu ofis pun kau kerkan. Kalau kena az , sure kena penampar terus muka jadi lebam.

    Jangan buat macam tu kat kawan2 anakanda sayang oiiiiii, kawan tu menyumpah kat kau, hilang rezeki satu hari.

    ReplyDelete
  12. salam cik syima : isk3.. maner de PhD, sy ni takat2 diploma jer, pijal ade bachelor... tak smpi PhD pon... hikhikhik..

    salam ayahanda zain : wah3.. garang nyer AZ, baru merancang2 nak bg lipas, terus tak jadi.. naya jer nnt tibe2 dapat penampar... hikhikhik..

    ReplyDelete
  13. Salam Afeezz,

    Hang pos lipas kat cheq, sampai kat cheq lipas tu dah mati... hohoho... so tak yah ler cheq bg alamat kat hang... hehehe

    ReplyDelete
  14. Salam afeez,

    az tak takut lipas cuma benci bau dia. hancing mancing.

    ReplyDelete
  15. salam tikah : takpe2, cheq dah sms lipas kat umah hang tuh... depa kata, malam ni depa nak kacau hang...

    salam ayahanda : erm.. tak pernah plak tau bau lipas tu hancing, tp kat maner2 yg ade lipas mmg busuk...

    ReplyDelete
  16. Apeez,
    Kelakar le, akak ketawa berbab-bab dengan istilah lipasobia tu, akak lipas ok, cicak ngan tikus tak leh, anak-anak akak ada penyakit lipasobia nih...ketakutan nyer teramat...tapi jgn le pos lipas rumah akak ni..sebab rumah akak ada jugak dah...akak buat ternakan...katanya banyak protin...
    Dulu maid akak geli dan teramat taku ngan anak kucing, tapi ngan tikus dia berani giler...jadi dia le tukang pemusnah tikus kat rumah akak...yang kelakar nyer, lipas dia takut...pelik pun ada...

    ReplyDelete
  17. salam datin nija :
    lipasophobia = takut lipas
    cicakophobia = takut cicak
    tikusophobia = takut tikus
    hahaha..

    wah3.. byk protein yek..

    ReplyDelete
  18. Afeezz,

    Uish ada eks istilah cam gitu ke mmg dlm bidang perubatan dia pggl cam gitu wakakaka

    kucingophobia
    tikusophobia
    hamsterophobia
    eiiiii..

    ReplyDelete
  19. salam sahabat sinomosa : jangan terkejut, ade lagi istilah2 gitu... cthnya

    syimophobia = takut sinomosa amik gambar
    pijalophobia = takut pijal gelak.. ngeh ngeh ngeh
    ayahozainophobia = takut AZ (AZ garang)
    tikahophobia = takut naik motor ngan tikah
    nijophobia = takut kepada datin nija bersihkan 'powder room'
    massuriophobia = takut cikgu mas mengajar sejarah
    imrophobia = takut pi paris jumpe imran paris

    dah lagi dan lagi dan lagi dan lagi

    ReplyDelete
  20. Salam perkenalan Afeez
    sayalah salah seorang lipasphobia.
    Hu hu nasib baik hero2 kecik saya berani mengejar dan memicit lipas2 itu.Hubby saya akan bising bila saya jadi pembersih rumah bagi memastikan lipas takde.(sampai ke telur-telur lipas akan saya suruh hero2 saya musnahkan)

    ReplyDelete
  21. salam kanda um. masyitah : terima kasih pasal sudi lawat teratak buruk saya. nasib baeklah ade hero2 kecik tu, klu tak.. mungkin hubby akak yg jadi mangsa. nampak gayanya, terpaksalah lipas2 rumah akak tu berpindah ke rumah sebelah...

    ReplyDelete
  22. Apez,
    Akak baca semalam dalam keta...sementara tunggu lampu hijau,adoii sakit perut bab istilah-istilah tu...apa la ko nih...
    haa...ni ada penambahan...yang akak nak apeez check...mana tau ada penyakit nih..che pit pun kena check juga...gamaphobia...

    ps: sementara apeez check, akak nak cabutttt....

    ReplyDelete
  23. salam datin nija : saya gamophobia pasai saya venusophobia.. hahaha...

    ReplyDelete
  24. Laaa...padan la...ingatkan akak ko soceraphobia....

    ps: ada satu tu geliophobia...ingatkan takut benda-benda geli ropanya.....(carik sendiri...)

    tapi akak jumpa yang sesuai ngan kak mas...pocrescophobia....biar kak mas yang carik sendiri...

    ehh...panggil akak Kak Nija boleh tak...tak suke betul panggilan datin nija tu...tak sesuai dengan apeez...

    ReplyDelete
  25. Afeezz & Kak Nija..

    I'm lost ekeke
    yg faham phobia hujung je ekeke
    ke itu kefahaman bagi yg berumur 30thn keatas hikhik
    tp kalo pijal faham, tak aci sy tak faham..
    share laa..

    ReplyDelete
  26. Salam Afeezz,

    hahaha... macm2 istilah ko bagi kt kita orng... cheq pun cam shima, pham phobia hujung je.. huhuhu... tulung fhmkn kami nie...

    ReplyDelete
  27. ops... lupa nak bgtau... lipas tak dak umah cheq, so sms hang tu tak sampai kat lipas... hahaha

    ReplyDelete
  28. tikah & shima,
    carik je kat google...pas tu gelak le sorang-sorang...pih carik cepat...usaha tangga kejayaan...

    ReplyDelete
  29. Salam Afeezz & Kak Nija

    Dah tau dah ekeke..
    Patut laa si afeezz memilih sangat ngeh3x bukan dia gamophobia tp dia venusophobia hikhik

    Pss kak, khabarnya tak lama lagi kita dpt makan nasi minyak afezz..dah ada bunga2 cinta tue dlm FB dia ekeke

    ReplyDelete
  30. salam kanda nija : dah tau dah aper dia geliophobia dan pocresophobia tuh... thanks to mr. google... tp kan rasanya pocresophobia tu tak sesuwai ngan kak mas, pasal dia... huh.. hahaha

    salam sahabat syima : aper plak istilah2 tu tok mereka yang over 30 jer... ni pengetahuan am lah.. uish.. syima, bile nyer nak makan nasi minyak saya tuh??

    salam sahabat tikah : umah hang takda lipas yer, takpe nnt cheq sms sama lipas rumah jiran sebelah

    ReplyDelete
  31. salam kanda nija : wow!... soceraphobia... klu mereka macam garang dan ganas macam rimau, harus lah soceraphobia...

    ReplyDelete
  32. Apeez,
    so far, inilah perbincangan kita yang paling ilmiah sekali...sebab tu Che Pit tak masuk campur, sebab dia dah pernah kata kat akak dia tak reti nak komen kalau perbincangan berbentuk ilmiah...dalam kata lain, dia ni gnosiophobia...

    ReplyDelete
  33. amboi amboi amboi..
    oo patutler cheq tersedak2 kat opis.. dah le kena buat keje urgent last minute.. ish ish ish, x guna betul en yusuf..

    sy senyap sbb banyak keje la kak..
    hmm tapi kalau nak ilmiah, boleh jer.. cuma ilmiah cheq ni lain sikit.. penuh dgn akta2.. (maklumlah cheq kan ajar law)

    kalau refer akta hak asasi manusia, fasal 5, subseksyen 21..
    (ni kaitan dengan kejiranan).. mana2 pemilik rumah yang tidak menjaga kebersihan persekitaran rumah sehingga menjejaskan kejiranan, boleh didenda sehingga maksimum rm25,000 atau penjara 2 bulan, atau kedua2 nya sekali sekira disabitkan dengan kesalahan..

    tetapi dalam subsekyen 21 (a) lak, akta dan fasal yang sama, tidak terpakai akta ini sekiranya notis pemberitahuan tidak dapat disampaikan kepada plaintiff..

    hmm yg ni mmg ramai tak tahu kan?

    erk, kak nija, cukup tak ilmiah nyer?

    ReplyDelete
  34. Apeez,
    Hanis...kalau ikut history dia masa buat open house Raya tu...rasanya dia...mageirocophobia..

    ReplyDelete
  35. Che Pit,
    ...ala...lari tajuk laa...hantam saja la belalang...he..he..

    ReplyDelete
  36. hehehe x lari lah kak nija..

    kan ada kaitan tu..
    so sape2 yang ternak lipas ke tikus ker, cicak ke kat rumah tu, hmm hati2 lah..

    sbb org boleh guna pakai akta tu utk sue kita tau.. fuyyooo rm25,000 tu, huhu.. kena keje bertahun2 baru dapat kumpul, huhu..

    ReplyDelete
  37. salam kanda nija : sy tak rasa pijal tu gnosiophobia, klu dia gnosiophobia takde le dia jadi lecturer... ajar law lagi. tgk2.. kak nija nyer pasal, dia dia keluarkan akta2 dia lagi....

    salam sahabat che pit yg bijak bestari : wah... terima kasih sebab bg akta tu, bole aku gunakan tuk saman cina sebelah rumah aku tuh, kawasan rumah dia.. huh!!! dah jadi macam gudang simpan mangkuk jamban. smpi aku terpaksa dirikan tembok besar negara china agar tak nampak mangkok2 jamban dia tuh..

    salam kak nija : isk... rugi le ehem2.... klu si hanis tuh mageirocophobia... taknak nak makan luar jer selalu..

    ReplyDelete
  38. salam..
    saya amat sangat paling sungguh takut dengan lipas sekali...
    wawwwhhhh......lipasophobia..
    kuikuikui

    ReplyDelete
  39. salam cik fasihah : sila tinggalkan alamat anda, sy nak pos lipas ni....

    ReplyDelete