31 December 2009

Posting No. 191 : Entry Terakhir Tahun 2009

Semalam aku pergi menonton wayang cerita Avatar. Ntah macam mana ntah aku bole tau ade cerita ni kat panggung pon aku tak sure. Tak pernah pon nampak iklan atau preview cerita ni kat mana. Mungkin cerita ni low profile tp kat US sane telah mencapai tahap box office.

Nak dijadikan cerita, sedang aku dan keluarga sedang enak makan di sebuah restoran di Gombak, kami telah didatangai oleh seorang lelaki cine, ditangannya ada satu bekas plastik penuh dengan CD. Kami pon belek2 cd lelaki cina itu dan aku telah mengambil cerita Avatar ni dengan harapan boleh lah tengok malam ni atau esok. Keesokan harinya, aku try bukak cd ni menggunakan laptop (memandangkan aku takde dvd player). Huh... mutu gambar kurang memuaskan, mutu audio pon macam nak taknak jer kedengaran. Tiba2, gambar dia tak bergerak, audio pon tidak kedengaran. Cis... apasal plak ni. Aku cube picit2 aper yang patut. Dah hang laptop aku. Damn! Ctrl+Alt+Del, start task manager, stop application!!. Aku cube run sekali lagi cd tuh. Hang jugak... Shoot!!

Aku masih tidak berputus asa. Aku cube play guna pc plak. Bende yang sama terjadi. Aku cube play lagi sekali... hang jugak.. bang!!! aku sepak cpu pc aku tuh sekali. Tak berkesan jugak. Last2, aku keluarkan cd tu, masukkan dalam plastik dia balik dan aku simpan bawah buku...

Tension nyer pasal, malam tu aku msg D. 'Awak dah tengok cerita Avatar?' 'Belum, kenapa?' 'Jom tengok'. 'Bole gak... '

Janji punya janji, akhirnya aku pi tengok dengan D kat Mid Valley. Dan kami telah tengok di Gold Class. Wow, ni lah pertama kali aku masuk Gold Class. Sebenarnya, takde le istimewa sangat. Cume seat dia yang sangat selesa smpi bole membuatkan anda tertidor di atasnya. Yang laen macam biasa sahaja. Makanan dan minuman kene beli, bukannya dapat free. Hihihi..

Bagi aku cerita ni biasa sahaja, mengisahkan bagaimana manusia cube menguasai sumber alam sebuah planet dengan cara kekerasan ke atas penduduk pribumi planet tersebut. Terdapat juga unsur2 cinta antara avatar dengan pribumi planet tersebut dan filem ini diakhiri dengan peperangan antara manusia yang dikenali sebagai 'sky people' dengan Na'vi.


Avatar


Aksi peperangan antara 'sky people' dengan Na'vi


Salam Sayang...

30 December 2009

Posting No. 190 : AlKisah Seorang Boss Yang Bongok

Hari isnin lepas aku cuti. Sekadar cuti rehat, takde ke mana pon. Walaupun aku sedang bercuti, aku masih tahu ape yang berlaku kat opis. Aku ramai informer. Dalam tengahari isnin tu, ade sorang staf aku telefon, sekadar bertanya tentang satu surat. Aku mengaku mmg aku yang menaip surat tu, macam biase le, dah tugas. Dia cakap ade berlaku kekeliruan terhadap surat tuh dan si boss telah menyalahkan aku atas kekeliruan tu. Terus menyirap darah aku, kenapa dia salahkan aku sedangkan dia yang tandatangan surat tu. Aku hanya menyediakan surat tuh. Dia tak baca ke sebelum tandatangan? Staf tu mintak aku cool jer besok dan tengok aper yang berlaku.

Semalam aku datang opis macam biase. Ade sorang staf yang lain datang jumpe aku dan cerita perkara sebenar. Dia menyebelahi aku since dia pon dah paham bebenor dengan sikap si boss tu. Dan dia juga menyalahkan si boss kerana kecuaian dan sikap dia yang suka main tandatangan jer tanpa membaca isi kandung sesuatu surat. Aku tak pasti samada dia tak baca atau dia tak paham (maklumlah boss kap lam ya nga). Staf tu pon tak suka dengan cara si boss yang suka menyalahkan orang lain jika ade berlaku sesuatu masalah.

Alhamdulillah, semalam aku cool jer. Aku tunggu jer aper si boss tu nak buat. Kalau dia salahkan aku dalam perkara ni, memang aku nak bambu dia cukup2. Tapi sampai sekarang, si boss tu tak cakap ape2 pon pada aku pasal benda ni. Takut kene bambu le tuh. Since dia senyap, aku pon buat tak tau jer lah, mampos ko ler. Si boss ni, cakap belakang mmg berani, berapi2 smpi siap panggil aku 'bloody fool' lagi hari tu. Tapi semalam, sepatah haram pon tak beritahu aku ape2 pasal bende ni. Takde telor !!

Be professional la... Bende dah berlaku, tak payah nak menyalahkan sesiapa. Bagi aku perkara ni boleh diperbetulkan. Bukannya it's the end of the world. But since dia tak mau bawak berbincang, biarlah dia sorang jer yang settlekan.


Yang Bengang ...

23 December 2009

Posting No. 189 : Sepetang di Kuala Sepetang

Sepetang di Kuala Sepetang, Taiping semata2 nak menikmati Mee Udang.


Mee Goreng Udang


Mee Udang (RM6)


Udang Mee Udang yang diasingkan, memudahkan proses pemakanan


Semuanya sedang khusyuk menikmati juadah masing2


(1) Udang kene kopek sendiri (2) Sedang menikmati yong tau fu plak


Licin pinggan... tanpa pembaziran


Salam Sayang ...

21 December 2009

Posting No. 188 : Catatan Perjalanan - Pulau Pinang

Hari Pertama - 17 Disember 2009

Seperti yang telah dijadualkan, semua peserta telah pon berkumpul di tempat yang telah ditetapkan dan bas telah bertolak mengikut jadual, pukul 11.00 malam. Telah berhenti sebanyak 2 kali di tempat yang aku pon tak pasti kat maner, pasal aku tidor sepanjang perjalanan, sedar2 jer bas dah berhenti. Kami telah berhenti untuk solat subuh sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi pertama, USM.


Hari Kedua - 18 Disember 2009

Tiba di USM hanya untuk mandi dan bersiap2 sebelum meneruskan perjalanan. Aku tak mandi pon, gosok gigi pon tidak... hahaha.... tapi bau Escada masih melekat di badan. Selepas semuanya siap, kami telah berhenti untuk sarapan pagi di satu kedai mamak berhampiran USM tu. Pagi tu aku pekena roti telur dengan nescafe o ais jer.

Perjalanan diteruskan ke destinasi berikutnya, Rumah P. Ramlee


Tuan Punya Blog di hadapan Rumah P. Ramlee

Takde aper sangat kat sini, hanya ada satu galeri yang tak berapa besar dan rumah seperti gambar di atas. Rumah kampung satu bilik, fully furnished, siap dengan bilik air. Sorry, no photograph allowed. Masa kami sampai, pagi tu hujan renyai2. Jadinya, pagi tu dingin yang amat. Memang sesuai untuk ber dot dot dot...

Destinasi kami yang kedua pada hari ini adalah ke Penang Butterfly Farm.


(1) Pintu Masuk ke Penang Butterfly Farm
(2) Mereka yang tak masuk ke dalam


(1) Permandangan gunung yang dilitupi awan
(2) Aper le yg sedang diaorg tengok ni

Aku tak masuk ke Butterfly Farm ni, hanya duduk2 menikmati permandangan kat luar. Masa yang diperuntukkan untuk jalan2 kat dalam tu pon terhad, sebab tu aku tak nak masuk. Klu nak jalan2 kat tempat macam ni, kene le beri masa yang lama, baru ler bole menikmati permandangan indah kat dalam tempat tuh.

Dalam pukul 1.00 petang, kami semua bergerak ke hotel kediaman kami, Hotel Oriental. Hotel murah tapi cukup dengan keperluan asasnya. Jadilah untuk bermalam untuk semalam. Tapi hotel ni... sejukkkk......


Permandangan dari jendela bilik hotel aku

Sebelah petangnya, aktiviti bebas. Jadi aku dengan beberapa orang kawan telah keluar untuk makan dan shopping kat area berhampiran. Untuk makan tengahari, kami telah pekene nasi kandar di Nasi Kandar Line Clear. Orang kate famous, tapi aku tak penah dengar pon. Kepada sesiapa yg nak makan kat sini, bersedialah untuk beratur ikut line, pasal customer dia punyalah ramai dan nasi kandar dia pon memang sedap...


(1) Beratur di Nasi Kandar Line Clear
(2) Kari yang sedang dimasak



(1) Mamak Line Clear (2) Nasi Kandar Line Clear

Lepas makan tu kami pi jalan2 kat area Chowrasta Market, membeli jeruk buah2an. Dah sampai ke Penang ni, aper lagi yang nak beli, jeruk2 buah jer ler untuk dijadikan buah tangan. Banyak jugak aku beli, tapi kebanyakkannya orang yang kirim. Kerana dah banyak sangat membeli jeruk buah2an tu, kami decided untuk balik semula ke hotel untuk simpan jeruk2 tuh dan keluar balik untuk membeli bende2 yang lain. Aku takde beli bende2 lain pon selepas tu, hanya teman sorang kawan aku yang sakan membeli dan membelah. Kami jalan2 sampai ke Komtar.


Komtar

Malam hari kedua ni, kami telah ke Persiaran Gurney untuk makan malam sebelum meneruskan perjalanan ke Batu Ferringhi. Malam tu kami telah pekena pasembor, sedappp...


(1) Mamak pasembor dengan aksinya
(2) Amik jangan tak amik, bayar jer berapa dia caj


(1) Pasembor... (2) Permandangan waktu malam Persiaran Gurney


(1) Lagi satu permandangan waktu malam di Persiaran Gurney
(2) Kesesakan jalan raya waktu malam


Shopping kat Batu Ferringhi

Kat Batu Ferringhi tu ade macam pasar malam. Barang2 yang dijual tu macam biase jer, baju, kasut, barang2 cenderahati, lukisan dan sebagainya. Aku hanya membeli satu cenderahati kenang2an jer kat sini.

Program hari kedua berakhir di sini. Pukul 11.30 malam kami beredar balik ke hotel penginapan. Kerana keletihan, aku terus tidor... tak sedarkan diri smpi ke pagi...


Hari Ketiga - 19 Disember 2009

Pukul 8.00 pagi aku dah turun untuk sarapan pagi. Pagi ni aku makan roti canai dengan nescafe ais. Pukul 9.00 pagi aku dah check-out dari hotel tu dan kami menuju ke destinasi seterusnya, Bukit Bendera. Kami sampai dalam pukul 10.00 pagi tapi malangnya, kami mendapat tiket train untuk naik ke atas pukul 1.45 petang. Terpaksa tukar program. Kami beli tiket dulu dan kami terus ke Kek Lok Si Temple yang tak berapa jauh dari situ.

Di Kek Lok Si Temple ni, hanya aktiviti shopping. Memang banyak kedai menjual baju dan cenderahati kat sini, tapi bersedialah untuk mendaki bile bershopping kat sini. Aku jalan2 tak smpi atas pon, pasal masa yang diperuntukkan adalah terhad. Aku tak shopping ape2 pon, cume membeli sepasang t-shirt, RM6 dan jeruk buah pala.


(1) Kek Lok Si Temple dari kejauhan
(2) Berjalan kaki untuk bershopping


(1) Kak Wan dan Kak Sue sedang pilih kura2 untuk dibuat sup
(2) Kura-kura untuk dijual... murah... murah...


Aktiviti membeli dan membelah poket

Selepas puas menghabiskan duit di Kek Lok Si Temple tu, kami semua bergerak ke Bukit Bendera. Sambil menunggu masa train kami, kami makan tengahari dahulu di sebuah cafe yang terdapat di situ. Untuk tengahari ni, aku makan nasi goreng USA yang totally berbeza daripada nasi2 goreng USA yang pernah aku makan, tapi agak sedap lah... Pukul 1.45 petangm kami pon menaiki train Bukit Bendera tuh.


(1) Bukit Bendera @ Penang Hill
(2) Permandangan Pulau Pinang dari puncak Bukit Bendera



(1) Terowong keretapi Bukit Bendera
(2) Wajah2 ceria ketika menaiki golf cart ronda2 sekitar Bukit Bendera



(1) Seorang cowok ganteng di Bukit Bendera
(2) Gamber ketika pusing2 sekitar Bukit Bendera



Permandangan ketika turun dari Bukit Bendera


(1) Sempat lagi bergambar di dalam tren
(2) Bergambar dengan tren sebelum perkhidmatannya dihentikan seketika

Pukul 5.00 petang kami pulang meninggalkan Pulau Pinang untuk kembali ke KL. Tapi sebelum tu ade lagi satu destinasi yang perlu kami singgahi sebelum pulang.

Pukul 8.30 malam, kami tiba di destinasi seterusnya, Kuala Sepetang, Taiping. Tujuan utama adalah untuk makan mee udang yang popular itu. Kami telah singgah di Gerai Mee Udang Mak Teh. Mee Udang dia..... sedappp.....


Wajah2 ceria untuk menikmati Mee Udang

Sori, gambar mee udang tak dan nak amik, kamera bateri kong plak.. hahah... Kami bertolak meninggalkan Gerai Mee Udang Mak Teh dalam pukul 10.00 malam dan kami tiba di KL lebih kurang pukul 3.00 pagi.

Bagi aku trip ni memang best. Aku sebenarnya tak pernah smpi Pulau Pinang. Penah sampai pon, hanya kat town jer, tak pernah sampai tempat2 yg kami pergi ni...


Salam Sayang ...