09 September 2009

Posting No. 151 : Menjelang Hari Raya

Kuih Raya.

Rindu rasanya pada kuih2 raya yang mak biasa buat menjelang hari raya masa aku kecik2 dulu. Sekarang mak dan tua, tak larat dah nak membuat kuih2 raya macam dulu. Buku resepi mak yg buruk tu dah lama terperuk dalam laci. Takde saper yg berminat nak belajar wat kuih raya ngan mak. Nak tak nak, beli je lah jawab nya. Dulu selalu tanya kat mak, bile nak buat kuih raya? Pastu paksa mak buat kuih yang sedap2. Anak nyer pasal, mak kene gak buat. Kawan2 selalu tanya, berapa banyak dah kuih raya mak ko buat? Bangga betul kalau mak dah buat banyak kuih.

Sekarang, pertanyaan2 macam tu dah tiada. Mak pulak yang tanya kite, ko order banyak ke kuih tahun ni? Kawan2 plak tanya, banyak ko dah beli kuih raya ke? Tak pon, ko order kuih raya kat mane?

Kalau nak dibandingkan, kuih mak buat lagi sedap. Kadang2 mak terpaksa sorok, pasal takut tak dan smpi ke hari raya, anak2 dah belasah dulu. Kadang2 mak kene asingkan, mana untuk raya dan yang mana boleh dimakan. Memang kuih yang dibeli tak setanding dengan kuih raya mak, mungkin berkat air tangan mak, aper2 yang mak masak, hatta telur goreng bubuh kicap pon bole jadi sedap. Mungkin gak pasal mak masak dengan penuh kasih dan sayang (ayat ni aku selalu guna klu nak bandingkan masakan mak ngan masakan kakak aku).

Rindu sungguh nak rasa kuih tat nenas, samprit, rempeyek, biskot mazola dan ntah aper lagi nama biskut yg selalu mak buat masa raya. Lama dah tak rasa kek yg selalu mak buat. Ntah bila lah agaknya dapat merasa lagi?


Salam Sayang ...

17 comments:

  1. bila lak turn ko nak buat kuih? takkan buat cekodok pisang forever kot?

    ReplyDelete
  2. pizzz...takpe pizz...cepat2 cari isteri...pas nie berkata...emmm tahun nie isteri aku buat 2 jenis biskut...3 jenis goreng2

    ReplyDelete
  3. che pit : owh.. tidak kot aku wat kuih raya tuh. mak aku pon dah pencen dr wat kuih ni, tak dan aku nak berguru. harap2 dpt bini yg pandai wat kuih raya, dpt gak aku berguru...

    hanis : susah dah nak cari wanita macam tu especially kat kl ni. erm...

    ReplyDelete
  4. As Salam my dear..

    akak kecik2 dulu pun cam ko gak.. selalu cite ngan kawan2 brapa banyak kita ada kueh raya.. pas tu bangga giler kalu kita nyer lagi banyak jenis..

    mak akak tak buat biskut.. dia buat kueh tradisional je.. bahulu (pukul telur 1 papan dalam pasu.. lotih giler) rempeyek.. kueh loyang @ kueh ros.. huh macam2.. tapi la nie pun dia dah pencen.. masakan mak memang tiada tandingan dik..

    psstt.. semoga ko bertemu dengan org yang pandai buat kueh.. emmm, hanis & tikah pun pandai gak..

    ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  5. kak noor : macam tu lah, lain dah bebenor suasana raya dulu dan masa zaman kite dulu. Rasanya meriah lagi zaman kite kecik2 dolu kan.. rindunye...

    kak noor... hanis ngan tikah nak ke kat saya?

    ngeh ngeh ngeh (apasal ramai gelak camni???)

    ReplyDelete
  6. salam adikku apizz


    aduh cerita ni sama dengan cerita ku,mak buat kuih raya k.mas dok menyibuk tepi aven menunggu sama,excitednya tggu buat kueh raya,,


    aduhai betul2 sebuah cerita nostalgia..

    dik ko dapat duit raya lagi tak??ker ko kn kuarkan duit raya..??

    ReplyDelete
  7. kak mas : mmg nostalgia lah.. sekarang dah takleh wat camtu lagi.. tak tau le kalau budak2 sekarang buat aper yg ktie wat dulu...

    kak mas, dah berpuluh tahun dah saya mengeluarkan duit raya. bertuah lah klu ade org nak bg kat saya... kak mas nak bg ker?

    ReplyDelete
  8. hanis,

    nape nak suruh apiz cepat2 cari isteri? hmm isteri dia hilang ker? sbb biasanya kalau kita cari, maknanya ia hilang.. ngeh ngeh ngeh.. haha piz, selamat bergelak style aku

    ReplyDelete
  9. Salam apezz...

    Mengenang nostalgia masa kecik2 dulu2... teringat dok mencari kuih yang mak sorok... he..he..

    ReplyDelete
  10. Salam dek pizzz

    Nostalgia..btol citer dek pizz ni akak dolu2 kala mak stat buat bahulu tu kira...pintu2 hari2 buat koeh dah buka...lah ...bahulu tu raja koeh kat rumah tu...pakai telor itik bela sendiri,....pas tu adik2 kakak2 kan ramai perempuan ...hah godak cepat jer....siap ngeh..ngeh...ngeh

    Akak kompiuslah Noor ngan apizzz tu cam serumah yor ....kak Nija...ada rasa camtu dak...

    ReplyDelete
  11. che pit : ngeh ngeh ngeh.. (gelak jahat ni).. ntah la depa ni, suruh aku carik isteri aku, bile mase plak aku kawen, mereka ni cube menjatuhkan saham aku jer...

    atikah ku sayang : hahah... sy dulu tau mak sorok kat maner, tp takut nak amik, nnt kene marah. mintak izin dulu, kene marah dulu baru mak bg... hahah...

    kak shami2 : welkom2.. sy ni takde pengalaman plak wat kueh bahulu tuh, pengalaman makan ade ler, salah satu kueh pebret sy tuh... klu cicah sirap lagi sedap

    ReplyDelete
  12. As Salam..

    my dear babeh.. akak numpang lalu sat..

    shami2 ku sayang..

    apsal hang kata cheq serumah ngan dak apezz nih.. sat lagi.. turun merudum saham babeh cheq.. dia tengah dok 'layur' si atikah.. tak mo ah di gosipkan ngan dak apizz nih.. kocik bonar..

    psstt.. cheq belum ada umah lagilah..

    ReplyDelete
  13. kak noor.. aper yg kocik bonar tuh?

    ReplyDelete
  14. Salam...

    Kak noor... awat lak dok kata si apeez nie dok 'layur' cheq lak.. Hmmm... 'layur' tu apa kak? he.. he..

    ReplyDelete
  15. apiz..

    ade kuih yg popia kecik2 tu tak? kalau ade..aku dtg umah ko this year..kalau habis..jgn marah ek

    ReplyDelete
  16. atikah : sy pon tak tau aper bende 'layur' tu. sayur ker? atau pon layer (kek layer)? Hanya kak noor yg tahu..

    madey : ade2, jemput lah datang.. semua dijemput hadir ke rumah saya pada hari raya nnt..

    ReplyDelete
  17. Kawin dengan chef laa...

    ReplyDelete