30 August 2009

Posting No. 145 : Percobaan Pertama

Semalam percobaan pertama aku untuk memasak cekodok pisang. Percobaan memasak jer bukan membancuh. Proses membancuh tu dilakukan oleh orang yang lebih pakar, kalau aku yang bancuh rasanya tak jadi cekodok pisang le kot, jadi cekodok tepong.

Memandangkan ade sesikat pisang emas kat rumah aku yang dah hampir busuk, aku cadangkan lah kepada mak aku untuk buat cekodok jer, since dah lama aku tak makan cekodok pisang. Dan semalam kakak aku balik umah dan dia lah tukang bancoh itu. Diminta bapak aku pergi membeli sedikit pisang lagi memandangkan pisang yang ada tidak mencukupi. Tetapi akhirnya bapak aku membeli pisang awak plak. Manalah sesuai pisang itu dijadikan cekodok pisang. Mungkin bapak aku tak tau yang kiteorang nak buat cekodok. Lalu aku terpaksa plak pergi mencari pisang itu, pisang yang diminta aku beli adalah pisang berangan. Aku yg agak jahil bab2 macam ni pergilah mencari kat NSK Selayang tu. Akhirnya aku dapat lah membeli pisang berangan tu setelah bertanya kepada tokey kedai tu yg mana satu pisang berangan, harga rm1.20 jer.

Petang tu bermulalah tugas aku menggoreng cekodok tu.


Proses menggoreng cekodok pisang


Close-up sikit cekodok pisang aku tuh


Ni lah hasilnya, walaupon tak bulat ade yg leper dan lonjong,
tapi rasanya... seeedaaappppp.... nyam3


Jom memasak...

9 comments:

  1. salam

    fuuuh,sukar betul perjuangan kau nk menghasilkan cekodok ni yer dik!!!tapi k.mas sungguh berbangga percubaan pertama ko taklah teruk sangat..awalaupun sedikit teruk,k,mas beri 75%..A2 lagi tu,he,he..tapi awat hitam benar cekodok tu...??

    tapikan dik pape pun salute kt hang .teringin ke dapur,kajian 20thn fadzilah kamsah,lelaki romantik lelaki tg suka ke dapur..pas ni saham ko melonjak 85% fuuh mahal dah tu!!!hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam apezz...

    Akhirnya rumah hang berasap jugak... tak per percubaan pertama... kak mas dah bagi 75% dah tu... kiranya ok ler tu... dah tambah 1 lagi kemahiran hang... dulu hang kata dok masak air jer pandai.. la nie tambah satu lagi goreng cekodok pisang... esok2 belajar masak nasik lak... tulung2 mak kat umah tu... he.. he...

    ReplyDelete
  3. Salam..

    patutlah semalam macam terpandang sorang jejaka encem sedang membelek-belek pisang di NSK.. rupa nyer ko dik.. ish ish.. rugi tak snap gambo.. he he

    ReplyDelete
  4. salam,

    hehehe kira aku up sikit dari ko ler sbb dulu aku selalu gak buat cucur manis adabi tu.. time rajin goreng keropok ikan dlm setin dua..

    ReplyDelete
  5. kak mas : itu baru nak menghasilkan cekodok, dah bersusah payah camtu. klu sy nak buat beriyani ke nasi hujan panas ke ntah macamlah agaknya dugaan yg terpaksa ditempuhi. anyways akak cekodok sy mmg hitam camtu, klu mak sy goreng pon camtu, so like mother like son lah.. walaupon hitam, tp tak hangus dan dalam dia gebu sangat... byk pisang lah makne nyer tuh, bukan byk tepung....

    tikah : sy ni menggoreng jer pandai, bab2 mengadun tu mmg tak reti langsung. selalunya klu menolong kat dapor tu, tolong2 goreng, mengacau, mengupas jer... laen2 tu serahkan kepada yg pakar

    kak noor : NSK takde pisang berangan lah, yg ade pisang montel jer. sy beli kat kedai sebelah NSK tu. mungkin akak salah org tu.. btw.. org2 selayang mmg hensem2 belaka

    che pit : aku dok ngan famili pit, part masak memasak ni bidang kepakaran mak aku. klu aku membujang macam ko, aku rasa aku lebih terer memasak dr kak mas.. siap jemput kalian makan lagi kat rumah aku nnt.. hahah

    ReplyDelete
  6. salam apiz..

    "tp tak hangus dan dalam dia gebu sangat..." hehehe gebu mcm ko ek? hehe ala alasan je tu.. kalau kat umah famili pun bukan takleh ko nak belajar masak.. lagi senang dari aku yg duk bujang ni.. terkontang kanting sesorang.. ada tukang masak, dah balik mekah..

    p/s kak noor.. cheq perasan tau cheq p rumah sana, ada kak noor, umah sini ada kak noor, rumah situ, sinun, si polan pun ada.. tapi umah cheq tak singgah pun.. (dlm jangka waktu yg sama) lalu pun idak.. sob sob sedih nyer..

    ReplyDelete
  7. che pit : mak aku tak kasi aku masak lah, dia kata buat kecah jer, masaknya nnt ntahape2ntah.

    wow kak noor... betul ke kate pijal tu? mungkin kak noor lalu jer tapi tak singgah, singgah le sekali sekala kak noor.. sian si pijal tuh..

    ReplyDelete
  8. salam piz...

    akhir nyaaa .....hang berjaya juga kedapur....emmm betul kata kak mas tu...naik lg saham hang pasnie...emmm tang colour tu...cheq setuju...kalau banyak pisang..dia mmg lg hitam....caya laa piz...dah mula menunjukkan minat ke dapur...pas kawin nanti..rajin2 ke dapur tolong isteri lak naaa....

    ReplyDelete
  9. salam hanis

    hari ni saya ke dapur lagi, goreng cekodok pisang lagi. hari tu makan tak puas.. makin naek lah saham cheq noe..

    ReplyDelete