03 August 2009

Posting No. 130 : Melepaskan Batuk Di Tangga

Ramai yang pernah mendengar peribahasa ini, 'seperti melepaskan batuk di tangga'. Peribahasa ini membawa maksud melakukan sesuatu perkara dengan tidak bersungguh2, sambil lewa dan sebagainya dan menjadikan kerja itu tidak sempurna. Itu yg aku pahamlah, mungkin ade maksud yang lain.

Tapi adakah kita paham maksud 'melepaskan batuk di tangga' itu sendiri. Bagi aku, aper yg tertulis, itu lah yang aku paham. Terbatuk2 kat tangga. Tapi pemahaman aku tu jauh meleset. Ada maksud yang lebih mendalam dari tu. Aku cube cari dalam internet akan maksudnya itu, ternyata sudah terlalu ramai orang memberi pandangan masing2, dan semuanya terarah kepada satu benda yang sama walaupon intrepetasi masing2 agak berlainan. 'Batuk' berasal dari bahasa Jawa 'Batok' adalah tempurung kelapa (bukan tempurung kaca si pijal) yang digunakan untuk mencedok air untuk mencuci kaki sebelum naik ke rumah. Owh... itu rupenye 'Batuk', tak tau plak aku name bende tu batuk, maklumkan, aku pon tak pernah guna batuk tuh.

Oleh yang demikian, kenapa 'seperti melepaskan batuk di tangga' dimaksudkan melakukan kerja2 yang sambil lewa? Daripada bacaan aku di beberapa artikel di internet, ade yang mengatakan kerana perbuatan seseorang yang tidak meletakkan semula batuk itu ke tempatnya dan hanya meletakkannya di tangga, telah menyumbang kepada peribahasa ini. Dan ada yang mengatakan perbuatan seseorang yang tergesa2 untuk naik ke rumah, mengambil batuk untuk membasuh kaki, tetapi kaki tak basah sebaliknya air membasahi tangga.

Entah lah... hanya orang lama saja agaknya yang tahu mentafsirkannya.


Salam sayang...

15 comments:

  1. salam pizz

    apa yg ko cerita ni??..k.mas blur..ko cerita pasal batuk ker,cedok air ker,kerja tak siap ke..aah malas nk pikir lah..enjin ku lembap ari ni...nak pi tesco dulu,,ptg nanti ku fahamkan balik yer..

    hu,hu,hu..datang che pit mesti aku kena kutuk ni.??biarlah slow lah hari ni...kena pi shoping dulu brg dapur..

    ReplyDelete
  2. hahah... aper yer yg saya cerita.. takpelah.. nnt akak paham kan lah sendiri. kawe ni tak pandai nak tulis secara puitis, maen tulis aper yg terlintas di kepala jer. hilang kata kalau nak berjiwang2 ni..

    ReplyDelete
  3. salam..

    kanda...dinda nak tergelak nie...hahahhaha....bila kanda kate kanda blur...terus teringat kat pijal...hahahhaha...

    apiz...awat hang tak rungkai pepatah Karam Sing...ape2 pon tahniah..harini hang berjaya menjadi cikgu bahasa....emm nie saheh sebab tgh berkawan ngan "cikgu" kat CM aritu...

    ReplyDelete
  4. Hanis : tu lah, camner le kak mas bole blur, bukan kah kak mas itu seorang yang pandai bermain kata2 yg puitis? tiba2 beliau blur plak.. pasal dah lama sgt cuti kot, trus blur..

    saya menulis dari hati jer, tak pandai nak olah2 ayat kasi cantik, janji org paham dah ler.

    "cikgu" kat CM tu aper? saper? cikgu mas ker?

    ReplyDelete
  5. wooi..bila yer aku berkawan dgn ko..hasben cikgu terbaca nanti..blur uncle tu nanti...kat CM tu apa???dinda tolong jelaskan ..boleh jugak kita bergosip..sambung yg semalam pasal apizz

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. hahahahaha...silap....buat kontrovesi aje...huhuhuhu...sorryyyyy....nak tulis CH....

    ReplyDelete
  8. kak mas : wah3... gosip apernyer ni pasal kawe? tak elok tu.. patut le kawe tersedak2 semalam.. iskk.. ade org mengata rupenyer..

    Hanis : owh.. CH tu ker? eh.. maner de.. tu gosip2 jer..

    ReplyDelete
  9. kanda...ade orang malu2 laaa kat sini...kanda...ade ke patut adik akak sorang nie nak jd ulat bulu???...orang suruh jd rama2, kupu2 or beluncah tak mau....camne nie kanda? bunga nye baru nak berputik kat CH tu....

    ReplyDelete
  10. lor hanis... smpi ke sini cerita rama2 tuh... isk3..

    ReplyDelete
  11. hanis,

    awat blur teringat kat cheq?

    ReplyDelete
  12. hmm ni lagi satu, dah elok2 jadi org, sibuk nak jadi beluncas ler, rama2 ler... nasib baik tak masuk pasal cik pinky H1N1.. kang tak pasal2 kena samad lak.. eh silap ler, samak

    ReplyDelete
  13. ntah le pijal, si hanis tu sibuk nak suruh aku jadi rama2.. aku taknak!! tp dia suruh gak... aper ke best jadi rama2 tu, idup seminggu pastu mati.. what a life?

    ReplyDelete
  14. Seperti melepaskan angin di dalam lif yang penuh sarat dengan orang

    ReplyDelete
  15. zainal : ko selalu buat lah tuh kan...

    ReplyDelete